Eiropā labi zināmā motokrosa trase "Zelta zirgs" nonākusi finanšu grūtībās, parādu piedzinēji meklē jaunu īpašnieku, un par to, iespējams, kļūs pazīstamais motobraucējs Kristers Serģis. Šobrīd trase pieder firmai "Baltijas kausa fonds", kuru vada uzņēmējs Salvis Freimanis. Viņš trasi mēģinājis uzturēt paša spēkiem, ņēma kredītus, bet kad sabruka "Latvijas Krājbanka", un bizness sašķobījies. Tiesības kredītu atgūt pārpirka ar "Deutsche Bank" saistītas firmas un tagad tās grib trasi pārdot. Neoficiālā cena esot ap 200 tūkstošiem eiro. Uzradušies arī interesenti, kas ar juristu palīdzību mēģina izpētīt firmas saistības. Nejauši juristu rokās nonāca arī interesanta e-pastu sarakste, kas, iespējams, atklāj krāpniecības shēmu.
Tiesības organizēt pasaules čempionāta posmu motokrosā piešķir Starptautiskā motosporta federācija, bet, lai rīkotu, ir jāizņem licenci. Licenču tirgošanu federācija nodevusi privātfirmai "YOUTHSTREAM", ko vada itālis Džuzepe Luongo. Latvijas posmam par licenci maksā valsts, summa ir ap 300 000 eiro
Par finansējuma piešķiršanu lemj valdība, bet naudu Valsts kase pārskaita Latvijas motosporta federācijai, kuru vada eksministrs Dzintars Jaundžeikars. Tā naudu nodod sacensību rīkotājam, kas savukārt pārskaita tālāk "YOUTHSTREAM". Tā arī pēc tikai sev zināmiem parametriem nosaka licences maksas lielumu, kas katrai valstij var būt citādāks.
Gadu mijā notikusī e-pastu sarakste liecina, ka uzņēmējs Freimanis valsts maksājumu par licenci bija iecerējis izmantot kā veidu kā segt savas 202 000eiro parādsaistības pret YOUTHSTREAM. Freimanis firmas direktoram Džuzepem Loungo sarakstē piedāvā, ka itālis varētu katru gadu Latvijai par 20 000 eiro palielināt licences maksu. Šādi 10 gadu laikā Freimaņa parādu, izmānot valsts budžeta naudu, Džuzepe Longo būtu atguvis. Publiskotajā sarakstē itālis šādai shēmai piekrīt.
Freimanis, kuram radušās nopietnas veselības problēmas, uz telefona zvaniem nav atbildējis un nav sniedzis komentāru. Tikmēr Latvijas Motosporta federācijā apgalvo, ka par uzņēmēja Salvja Freimaņa finanšu grūtībām bijis zināms, bet par plānu izmānīt valsts naudu privātu parādu segšanai dzird pirmo reizi.
Tikmēr bijušais motosportists Kristers Serģis apstiprina, ka viņa juristi jau kārto dokumentus par trases iegādi un sacelto skandālu skaidro ar konkurentu greizsirdību. Piekritis Ķeguma trasi pārņemt pēc garām pārdomām, bet par solījumiem un shēmām, ko sarakstē ar itāļu uzņēmēju minējis līdzšinējais trases īpašnieks, Serģis neesot informēts. Tā pat viņam neesot zināms, vai itālis pieturēsies pie plāna sacensību licences maksu katru gadu palielināt, lai atgūtu parādu.
320 000 eiro par Latvijas posma rīkošanu šogad jau lemts premjeres vadītajā Nacionālajā sporta padomē. Nauda budžetā ieplānota arī nākamajiem diviem gadiem. Valsts kasē nauda ir rezervēta, bet pārskaitījums vēl nav izdarīts. Pirmdien par sportu atbildīgajai Izglītības ministrijai un arī KNAB viens no trases pirkt gribētājiem nodeva iesniegumu. Tajā brīdināts par plānu izmānīt no valsts naudu. Ceturtdienas rītā līdz ministrei iesniegums vēl nebija nonācis.
Pēc Nekā Personīga intereses tajā pašā dienā ministrija rīkojās un iesniegums aizsūtīts uz prokuratūru. Par sporta naudas dalīšanu atbildīgais ierēdnis lepojas, ka problēmas jau paredzējuši, tāpēc naudu pieturējuši līdz 1.martam un Ķeguma īpašniekam nav maksājuši. Tomēr ministrija nemāk paskaidrot, kā veidojas licences maksa, ko starptautiskā federācija prasa par sacensību rīkošanu.