Eiropas rallija čempionāta (ERČ) otrajam posmam, "Rally Liepāja", šogad bija lemts kļūt par sacensībām, kuras gan skatītāji, gan vēl jo vairāk dalībnieki atcerēsies ilgu laiku. Brīnišķīga, saulaina ziemas diena trases pieraksta dienā, lietus un izmirkuši grants ceļi pirmajā rallija dienā un mežonīgs putenis otrajā - kombinācija, kas katrā komponentā izslēdz garlaicīgas, ikdienišķas sacīkstes iespējamību.
Tieši apgalvojumu, ka šāgada Latvijas ERČ posmu viņi atcerēsies ilgi, ja ne visu mūžu, rallija direktors Raimonds Strokšs pēc sacensībām esot dzirdējis visbiežāk un tas radījis vislielāko gandarījumu par smago darbu.
"Neaizmirstams rallijs, pilnīgi noteikti! Nogurums ir pamatīgs, neaprakstāms. Personīgi man un manai komandai šis bija grūtākais rallijs pēdējo sešu gadu laikā," portālam "Delfi" pēc sacensībām atklāja Strokšs. "Taču tehniski mums izdevās ļoti labs rallijs - viss notika laikā, bez aizķeršanās, viss bija savā vietā, ļoti maz pārpratumu, viss notika. Ja sestdien būtu bijuši vēl laika apstākļi tādi, kā svētdien, es savam rallijam dotu ļoti augstu novērtējumu (smaida)!"
"Arī Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) augstās amatpersonas, kas bija šā rallija novērotāji un komisāri, ar sacensībām palika ļoti apmierināti," norāda Strokšs. "Pēc rallija viņi atzina, ka tas esot bijis noorganizēts vēl labāk kā pagājušogad, un jau pērn mēs saņēmām uzslavas. Protams, ir kaut kādas niansītes, ko vēl varam uzlabot, jo rallijā ir tūkstošiem nianšu, notikumu, ko vēl varētu uzlabot. FIA novērotājs, kurš Latvijā strādāja otro gadu pēc kārtas un var salīdzināt mūsu ralliju, bija ļoti apmierināti redzēto - ar rallija maršrutu, kompakto izpildījumu, ar drošību ātrumposmos, skatītāju pārejām, servisa parka plānojumu, tiesnešu aizsardzību pret laikapstākļiem, degvielas uzpildes zonām - lietas, ko no malas varbūt pat nepamana, bet FIA visu pēta ļoti detalizēti un skurpulozi."
Jau laicīgi pirms sacensībām "Rally Liepāja" rīkotāji, kā ikviena rallija organizators jebkurā gadalaikā, centīgi pētīja meteoroloģisko prognožu vietnes, lai iegūtu maksimāli precīzu prognozi par laika apstākļiem sacensību nedēļas nogalē, taču šoreiz neviena no prognozēm neesot piepildījusies. "Sāku vērot laika prognozi 10 dienas pirms rallija, jo tas ir laiks, kad var paredzēt kaut ko, jo pirms tam tie ir tikai minējumi. Bija tā, ka laikapstākļu prognozes atšķīrās pat starp informācijas avotiem! Viens rāda -1, otrs +1, viens -2, otrs +2. Bija tik daudz pretrunu, ka es sapratu - nāk kaut kas tāds, ko neviens īsti nevar noprognozēt, un tā arī bija," stāsta Strokšs.
"Laikapstākļi sagādāja daudz emociju, bet tā ir vienīgā lieta, ko mēs nespējam ietekmēt," smejas Strokšs. "Visi redzēja, kāda bija tā nedēļa - pasakains ziemas laiks, kad komandas aizvadīja testus un pierakstīja trasi, un pēkšņi atkusnis. Mūsu galvenā cerība bija, ka ceļi izturēs, jo tos īpaši saldējām, uzturējām. Nebūtu uznācis lietus, viss būtu labi, taču lietus ļoti atmiekšķēja segumu un sagādāja problēmas braucējiem ar vēlāku starta laiku. Svētdien viss savukārt sagriezās uz pretējo pusi, viss sasala un atkal bija fantastiskas ziemas ainavas, viss bija smuki. Skatītājiem, domāju, šie mainīgie apstākļi arī sagādāja daudz interesantu momentu - tikai retais aizbrauca mājās, neredzējis kādu sportistu kļūdu vai avāriju."
"Emocijas, kas šogad bija rallija laikā un pēc tā, nav salīdzināmas ar iepriekšējiem gadiem. Visiem bija "uh un ah!", braucēji mirdzošām acīm stāstīja, kāds viņiem bijis adrenalīns, kā viņš ir pārguris, cik smagi bija braukt, bet tajā visā nebija nekā negatīva," stāsta organizators. "Rallija uzvarētājs Kreigs Brīns atzinās, ka dēļ šiem apstākļiem ralliju atcerēsies visu mūžu, polis Kajetans Kajetanovičs teica, ka Latvijā esot guvis tādu pieredzi, kā nekad iepriekš, un viņi ilgi runās par šīm sacensībām. Es esmu ļoti priecīgs, ka mūsu rallijs nevienu neatstāja vienaldzīgu!"
Kādu mācību no šāgada rallija ir guvusi organizatoru komanda? "Labs jautājums…" aizdomājas sacensību direktors. "Laikam vēl jāpagaida, lai "nosēžas", lai saprastu visu līdz galam. No tā, ko mēs varējām ietekmēt, es uzskatu, ka šogad rallijs bija par soli labāks nekā pērn, tāpēc grūti šobrīd, dienu pēc sacīkstes, kaut ko par mācībām. Mums rallijs turpināsies vēl apmēram mēnesi - pirmdien novācām rallija centru, atdevām rācijas, mašīnas. Šobrīd savedam kārtībā ātrumposmu ceļus. Kamēr visas lietas tiek pieņemtas, nodotas, samaksātas, paiet vēl apmēram mēnesis, un tikai tad var izpūst elpu. Protams, stresa līmenis vairs nav tāds, kā pirms sacensībām, taču darāmā ir daudz."
Kas šogad sagādāja vislielāko stresu organizatoriskajā ziņā? "Savākt naudu… Tas ir neaprakstāmi grūti un es brīnos, kāpēc neesmu kļuvis sirmāks, laikam labi gēni (smejas). Rallijs sastāv no tūkstošiem lietu, kas jāizdara, jāsaliek," saka Raimonds Strokšs. "Budžets ir ļoti liels, viss maksā naudu, tāpēc es esmu ļoti pateicīgs mūsu partneriem, novērtēju katru no viņiem, katra ieguldījumu!"
Kā zināms, "Rally Liepāja" ar FIA noslēgts līgums uz trim gadiem, un 2016. gads ir trešais līgumā, tāpēc jautājām, kādas ir Latvijas izredzes palikt ERČ arī turpmāk. "FIA un "Eurosport Events" pavisam noteikti gribēs turpināt sadarbību ar mums, esmu par to pārliecināts," saka Raimonds Strokšs. "Viņi mūs liek kā paraugu citiem. Vai mēs to varēsim finansiāli atļauties, jo cīņa par atbalstītājiem ir ļoti smaga…"
"Sapņot var un vajag, un es ceru, ka pienāks tā diena, kad mēs varēsim atļauties vasaras ralliju, pagaidām ir jāpriecājas par to, kas mums ir, jo vasaras posma izmaksas ir pavisam citas," nobeidz rallija rīkotājs.