f1 formula1
Foto: Shutterstock

1950.gada 13.maijā Silverstounas trasē tika noskaidroti paša pirmā F-1 čempionāta pirmā posma uzvarētāji. Uz starta stājās 21 pilots, bet iespaidīgais uzvarētāja lauru vainags tika itālim Džuzepem Farinam un "Alfa Romeo". Kopš tās dienas pagājuši jau 65 gadi, bet cīņa par F-1 titulu turpina būt tikpat prestiža un aizraujoša. Jubilejas čempionāts sāksies šajā nedēļas nogalē.

Pa šiem gadiem F-1 čempionāts ir izaudzis līdz globālam seriālam, ko televīzijas ekrānos vēro miljoni, bet klātienē - desmitiem tūkstoši līdzjutēju. Pilotu sastāvs joprojām ir internacionāls, un savu tautieti vai simpatizējošās nācijas pārstāvi atbalstīt var ikviens - itālis, vācietis, brits, japānis, krievs vai meksikānis.

2015.gada F-1 čempionātā ir iekļauti 20 posmi, kas risināsies visos kontinentos, izņemot Antarktīdu un Āfriku, un sezonas atklāšanas posma gods tradicionāli pieder Austrālijai. Ja paveiksies, un intriga turēsies līdz sezonas pēdējam posmam, tad čempiona titula ieguvēju uzzināsim novembra beigās, Abu Dabi "Grand Prix" posmā karaliski greznajā Jas Marina trasē Apvienotajos Arābu Emirātos.

Titula kārotāji


Foto: Red Bull

Šī sezona solās būt neparedzama un līdz ar to intriģējoša, jo vairāki vadošie piloti ir nomainījuši darbavietu. Tā četrkārtējais F-1 čempions Sebastjans Fetels ir pametis "dzimto" "Red Bull" komandu un piemērījis raksturīgi sarkano "Ferrari" krāsu. Savukārt spāņu F-1 čempions Fernando Alonso atgriezies "McLaren" komandā, kuru pameta pēc nesaskaņu pilnās 2007. gada sezonas, kurā tā arī nespēja "sadzīvot" ar F-1 jaunpienācēju Lūisu Hamiltonu.

Pagājušā gada pārliecinošie čempioni "Marcedes" gan darbojas pēc principa "uzvarētāji sastāvu nemaina", un šīs komandas sudrabpelēkās krāsas turpinās aizstāvēt pagājušā gada čempons Hamiltons un Niko Rosbergs. Viņi arī tiek uzskatīti par galvenajiem šīssezonas favorītiem, bet ar ne mazāku interesi tiek gaidīts, ko jaudīgajai "vācu mašīnai" liks pretī "Red Bull", kam aizvadītā sezona bija ļoti neveiksmīga, "Williams", kas pērn, īpaši sezonas otrajā pusē, mainījās līdz nepazīšanai, un "Ferrari", no kuras uzticīgā "fifosi" armija gaidīt gaida uzvaras.

Vispretrunīgāk vērtētā šogad ir "Toro Rosso" komanda, kas sava bolīda stūri uzticējusi diviem debitantiem. Pats par sevi fakts, ka F-1 komandas piesaista jaunus pilotus, nav nekas neparasts, jo arī Hamiltons un Raikonens kādreiz bija iesācēji. Šajā gadījumā neviennozīmīgo attieksmi "Toro Rosso" izpelnījās ar to, ka tās izvēlētie piloti - holandietis Makss Verstapens un Karloss Sainss juniors - ir attiecīgi  17 un 20 gadus veci. Cik neparasti viņu dzimšanas apliecība izskatās uz tādu pagātnes pilotu kā Airtona Sennas vai Huana Migela Fanhio fona, kuri F-1 startēja un titulus izcīnīja, pārkāpuši 30 un pat 40 gadu slieksni… Šajā lietā iesaistījās arī Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA), kas lēmusi, ka F-1 tomēr jāstartē pilotiem, kas autosportā ieguvuši lielāku pieredzi.

2015.gada F-1 čempionāta dalībnieki:

"Ferrari"
Sebastjans Fetels (03.07.1987., Vācija)
Kimi Raikonens (17.10. 1979., Somija)

"Force India"
Niko Hulkenbergs (19.08.1987., Vācija)
Serhio Peress (26.01.1990., Meksika)

"Lotus"
Romēns Grožāns (17.04.1986., Francija)
Pastors Maldonado (09.03.1985., Venecuēla)

"Manor"
Vils Stīvenss (28.95.1991, Lielbritānija)
Roberto Meri (22.03.1991, Spānija)

"McLaren"
Fernando Alonso (29.07.1981, Spānija)
Džensons Batons (19.01.1980., Lielbritānija)

"Mercedes"
Lūiss Hamiltons (07.01.1985., Lielbritānija)
Niko Rosbergs (27.06.1985., Vācija)

"Red Bull"
Daniels Rikjardo (01.07.1989, Austrālija)
Daņila Kvjats (26.04.1994., Krievija)

"Sauber"
Markuss Eriksons (02.09.1990., Zviedrija)
Felipe Nasrs (21.08.1992., Brazīlija)

"Toro Rosso"
Makss Verstapens (30.09.1997., Nīderlande)
Karloss Sainss jr. (01.09.1994., Spānija)

"Williams"
Felipe Masa (25.04.1981., Brazīlija)
Valteri Botass (28.08.1989., Somija)

F-1 sezonas komandu bolīdi:

Izmaiņas F-1 dzīvē


Foto: AFP/Scanpix

Autosports ir dinamisks sporta veids, progresējošs un inovatīvs, tāpēc dažādas izmaiņas F-1 čempionātā - kā tehniskas, tā statistiskas - tiek ieviestas gandrīz katru gadu.

Kā zināms, iepriekšējā sezonā ieviesa pastāvīgu pilotu numuru sistēma, kad braucēji varēja izvēlēties ciparu, kurš visu viņa F-1 karjeru atradīsies uz viņa sacīkšu bolīda. Šosezon FIA lēmusi, ka pilotiem būs visu sezonu jāstartē ar vienu un to pašu ķiveres dizainu - tā grib uzlabot F-1 tēlu sponsoru acīs. Lielākajai daļai pilotu šis jaunievedums neko nemainīs, izņemot Sebastjanu Fetelu, kurš pērn katrā F-1 posmā startēja ar cita dizaina ķiveri.

Tāpat šogad F-1 čempionātā atteikušies no dubultajiem ieskaites punktiem, jo iepriekšējā sezona pierādīja, ka nekādu papildus intrigu tie nedod.

Jau minējām, ka FIA pēc gadījuma ar Maksu Verstapenu, kad viņš pie F-1 bolīda stūres, tiesa, treniņos, sēdās, būdams vien 16 gadus vecs, bet F-1 čempionātā debitēs 17 gadu vecumā, ir ieviesusi stingrākus vecuma ierobežojumus - sākot ar 2015.gadu, pilotiem būs jābūt sasniegušiem vismaz 18 gadu vecumu, lai brauktu ar F-1 bolīdu.

Pēc dramatiskā Japānas "Grand Prix" posma, kad sacensību laikā smagu avāriju piedzīvoja "Marussia" komandas pilots Žils Bjanki, F-1 čempionātā šogad ieviesta virtuālā drošības mašīna. 

Virtuālās drošības mašīnas režīms tiks aktivizēts trases posmos, kuros pastāvēs potenciāls risks sacensību dalībniekiem vai trases personālam, un gadījumos, kad nav nepieciešama reālās drošības mašīnas izbraukšana trasē. Režīma aktivizēšanas laikā displejos trasē parādīsies uzraksts VSC ("virtual safety car" - virtuāla drošības mašīna). Kamēr šis uzraksts būs ieslēgts, piloti nedrīkstēs iebraukt boksos, izņemot riepu maiņas nepieciešamību, kā arī attiecīgajā sektorā braukt ātrāk par FIA noteikto minimālo ātrumu.

Bjanki avārija iespaidojusi vairāku "Grand Prix" posmu norisi - vismaz piecas sacīkstes šogad sāksies ātrāk nekā ierasts. FIA lēmusi, ka F-1 sacensībām jāsākas vismaz četras stundas pirms saulrieta, lai visu sacīkstes laiku pilotiem būtu pietiekama redzamība. Brīdī, kad notika Bjanki avārija, Suzukas trasē sāka krēslot, turklāt lija spēcīgs lietus, kas vēl vairāk apgrūtināja braukšanu.

Šosezon ieviests jauns sods - papildus esošajam piecu sekunžu sodam, ko sāka pielietot pērn, sacensību komisāri par nelieliem pārkāpumiem var piemērot arī 10 sekunžu sodu.

Nedaudz palielināts minimālais svara ierobežojums - bolīdam bez degvielas šosezon ir jāsver vismaz 720 kilogramus.

Izmaiņas skāruša arī dizainu - drošības un ētisku apsvērumu dēļ bolīdu "deguni" šosezon ir kļuvuši slaidāki un līdzīgāki. 2014. gada risinājumi kā dubulti "ragi" vai "puļķi" šogad ir aizliegti.

Hola, Meksika, ardievu, Koreja!

Foto: Red Bull

Kā jau minējām, šogad F-1 čempionāta kalendārā iekļauti 20 posmi. Sekojot F-1 promotera Bērnija Eklstouna vēlmei čempionātā iesaistīt arvien jaunas trases (lasi - tirgus), šogad pēc 23 gadu pārtraukuma F-1 atgriežas Meksika - tas nozīmē, ka savs mājas posms beidzot ir arī "Force India" pilotam Serhio Peresam.

Teju vai aiz ausīm velkot, bīdot un visādi stutējot, tomēr nav izdevies saglābt F-1 posmu Korejā. Šāgada kalendārā šī sacīkste, kas nenotika jau 2014. gadā, tika iekļauta pēc paša Bērnija Eklstouna pieprasījuma, taču janvārī kļuva pavisam skaidrs, ka Koreja šīs iespaidīgās sacīkstes finansiālu apsvērumu dēļ uzņemt nespēs. Tā FIA izziņoja jauno 2015. kalendāru, kurā Korejas "Grand Prix" posma vairs nav.

Citu trašu atgriešanās F-1 apritē gan ir veiksmes stāsts - tā Austrijas "Grand Prix" posms A1 trasē bija kupli apmeklēts gan no līdzjutēju puses, gan saņēma labas atsauksmes no dalībniekiem.

2015. gada F-1 čempionāta kalendārs:
15.marts - Austrālijas "Grand Prix"
29.marts - Malaizijas "Grand Prix"
12.aprīlis - Ķīnas "Grand Prix"
19.aprīlis - Bahreinas "Grand Prix"
10.maijs - Spānijas "Grand Prix"
24.maijs - Monako "Grand Prix"
7.jūnijs - Kanādas "Grand Prix"
21.jūnijs - Austrijas "Grand Prix"
5.jūlijs - Lielbritānijas "Grand Prix"
19.jūlijs - Vācijas "Grand Prix"
26.jūlijs - Ungārijas "Grand Prix"
23.augusts - Beļģijas "Grand Prix"
6.septembris - Itālijas "Grand Prix"
20.septembris - Singapūras "Grand Prix"
27.septembris - Japānas "Grand Prix"
11.oktobris - Krievijas "Grand Prix"
25.oktobris - ASV "Grand Prix"
1.novembris - Meksikas "Grand Prix"
15.novembris - Brazīlijas "Grand Prix"
29.novembris - Abu Dabi "Grand Prix" (AAE)

Skaitļi un fakti

Foto: Red Bull

Ņemot vērā, ka F-1 čempionāts sastāv no daudziem posmiem un tajā startē pāris desmiti pilotu, šīs sacensības ir ļoti pateicīgas dažādas statistikas apkopošanai.

Jaunākais pilots 2015.gada F-1 čempionātā būs holandietis Makss Verstapens, kurš Austrālijas "Grand Prix" norises laikā būs 17 gadus vecs. Vecākais braucējs - soms Kimi Raikonens, kurš oktobrī nosvinēja 35. dzimšanas dienu.

No paša pirmā F-1 čempionāta līdz mūsdienām seriāla kalendāru nav pametušas tikai četras trases - Silverstouna Lielbritānijā, Monako, Spa trase Beļģijā un Moncas trase Itālijā. Pilnīgi jauna posma šogad F-1 čempionātā nav neviena, jo arī Meksika atgriežas kalendārā pēc 23 gadu pārtraukuma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!