Šajā nedēļas nogalē sākas jaunā pasaules rallijkrosa čempionāta ("WorldRX") sezona, kurā Latvijas un "Olsbergs MSE" godu atkal aizstāvēs 19 gadus vecais jēkabpilietis Reinis Nitišs.
Pagājušā gada "WorldRX" bronzas medaļnieks starpsezonas laikā ir ieguvis jaunas prasmes un pieredzes, un sakās esam gatavs gaidāmās sezonas izaicinājumiem. Sarunā ar portālu "Delfi" pirms došanās uz Portugāli, kur notiks pirmais čempionāta posms, Reinis atzīst, ka šī sezona būs vēl smagāka kā iepriekšējā, jo ir nākuši klāt jauni konkurenti, un arī pats tagad ir labāk zināms pretiniekiem.
"Šogad nebūs viegli, bet es, komanda un visi, kas iesaistīti, esam sagatavojušies ļoti labi. Varbūt nebraucām tik daudz testus kā pagājušogad, bet darbs ir paveikts un esam ļoti apmierināti ar to, kas ir pa ziemu izdarīts un sataisīts. Esam pārliecināti par sevi," apņēmīgi saka Reinis. "Ir nākušas klāt jaunas komandas, un arī pagājušā gada konkurenti ir spēcīgi. Domāju, ka par uzvaru katrā posmā cīnīsies 7-10 braucēji. Mums jau gribas, lai citi baidās no mums, nevis mums jābaidās no konkurentiem."
Pērn Reinis bija vienīgais no "Supercar" klases pilotiem, kam tiešā cīņā izdevās pārspēt vēlāk pasaules čempiona titulu ieguvušo norvēģi Peteru Solbergu, un šogad Latvijas pilots cer viņu pārspēt biežāk. "Jā, es tagad zinu, kā cīnīties ar Solbergu!" smejas Reinis. "Domāju, ka šogad būsim pietiekami spēcīgi, lai ar viņu cīnītos. Kārtis neatklāšu gan…"
"Esmu gatavs, ka tagad trasē ar mani rēķināsies un "uzmanīs" vairāk," saka Reinis, kurš arī šogad būs jaunākais "WorldRX" dalībnieks visspēcīgākajā klasē. "Es gan visus kā konkurentus uztvēru jau ar pagājušā gada pirmo posmu un tā ir joprojām. Tas, ka viņi ar mani, iespējams, sākumā nerēķinājās, nenozīmē, ka necīnījās. Tāpat cīnījās, gribēja apdzīt un uzvarēt. Jābrauc un jācīnās pret visiem, arī pret tiem, kas šosezon piedalīsies tikai vienā posmā. Konkurence būs, un esmu tam gatavs."
Pirmajā čempionāta posmā Portugālē startam "Supercar" klasē pieteicies 21 braucējs, kas pirmajā acu uzmetienā nešķiet daudz, taču praktiski visi ir galvenie pretendenti uz uzvaru, jo čempionāta komandas, kuru skaits šogad sasniedzis astoņas, cīņu par titulu iesāk jau ar pirmajām sacīkstēm. "Jā, dalībnieku it kā nav daudz, jo pirmais posms un diezgan patālu, bet čempionātam pieteikto astoņu komandu pārstāvji tur būs, un ar to pietiek. Pagājušogad bija tāpat - Portugālē konkurence bija mazāka, bet Francijā - vairāk kā 40 dalībnieku!" atceras Nitišs. "Turklāt nevar teikt, ka posmos, kur ir mazāk braucēju, vieglāk tikt pie punktiem, cīņa būs tāpat. Vēl ir 12 posmi, un viss izšķiras pēdējās trijās sacīkstēs."
Konkurentos Reinim šogad būs vēl viens komandas biedrs - jau ziņojām, ka "Olsbergs MSE" komanda piesaistījusi krievu pilotu Timuru Tamerzjanovu. "Viņa uzdevums ir cīnīties un mēs visi trīs esam konkurenti," norāda Reinis. "Mēs ar Andreasu Bakerūdu esam iekļauti komandas pieteikumā, kamēr Tamerzjanovs startē tikai individuālajā vērtējumā, bet tas nenozīmē, ka viņš sacīkstē mūs laidīs garām! Labi, ka Timurs pievienojās "Olsbergs MSE", jo viņš ir ļoti pieredzējis, labi jūt mašīnu. Protams, mūsu mašīna viņam ir jauna, bet pagaidām sadarbība ir laba."
Komentējot jaunāko tendenci, ka "WorldRX" sacensības arvien biežāk aizvada F-1 trasēs, Nitišs norāda, ka viņam tomēr labāk patīk trases, kas izveidotas speciāli rallijkrosam, nevis pielāgotas tam, taču braukt ir interesanti visur. "To tās vairs nav trases, kas būvētas speciāli rallijkrosam, kāda bija, piemēram, Somijas trase, kas tagad izņemta no "WorldRX" kalendāra," viņš saka. "No otras puses, tas ir ļoti labi, ka rallijkrosu aizvada F-1 trasēs, jo Hokenheimā mums posms ir kopā ar DTM, un tā ir pavisam cita auditorija. Pagājušogad F-1 trašu kvalitāte nebija tik laba, jo tās bija svaigi uzbūvētas, šogad vajadzētu būt labāk. Arī trases konfigurācijas ziņā tās zaudē speciāli rallijkrosam būvētajām, tomēr nevar teikt, ka ir sliktas. Man patika gan Turcijas, gan Argentīnas trase."
Pēc pagājušās sezonas, kurā Reiņa un norvēģu pilota Andreasa Bakerūda pārstāvētā "Olsbergs MSE" komanda izcīnīja pirmo pasaules čempionu titulu komandu vērtējumā un pats Reinis devās uz FIA galā pasākumu saņemt savu bronzas medaļu, Latvijas pilota dalība 2015.gada pasaules čempionātā vēl bija zem lielas jautājuma zīmes - gaidāmajai sezonai nozīmīgi trūka finansējuma, un Reiņa dalību čempionātā izmaksā sešciparu skaitli… Tomēr tagad Latvijas pilots uz jauno sezonu skatās no visai drošām pozīcijām - sponsoru meklēšana bijusi veiksmīga. "Te paldies vajag pateikt medijiem un kompānijai "RA Events", pateicoties kuru darbam mani zina daudz labāk, un sponsoriem nevajadzēja stundas garumā skaidrot, kas es esmu un ko daru. Šis joprojām ir vissmagākais darbs, bet cīnāmies," saka Reinis.
Toties trijos pasaules čempionāta posmos "Supercar" klasē pirmo reizi startēs divi Latvijas pārstāvji - sadarbību ar "Team Peugeot-Hansen" junioru komandu ir sācis Jānis Baumanis, kurš pērn izcīnīja Eiropas rallijkrosa čempiona bronzas medaļu "Super1600" klasē. Par šo konkurenci Reinis pauž patiesu prieku. "Forši! Tagad būs jau divi latvieši "Supercar", būs "jādod gāze"!" saka jaunais jēkabpilietis.
Tomēr visaizrautīgāk stāstīja par saviem "piedzīvojumiem" komandas mehāniķu sabiedrībā, kur viņš ziemā aizvadījis mācību praksi. "Praksē labi gāja! Man patika. Tuvāk iepazinos ar mehāniķiem un jāsaka - nebiju no sliktākajiem strādniekiem! Darīju to, kas paņem ļoti daudz laika, piņķerīgas lietas, ko "īstajiem" mehāniķiem varbūt nepatīk to darīt," atzīstas Reinis. "Biju "virtuvē", zināju visus jaunumus, ko iepriekš varbūt nezināju un palaidu garām - risinājumus, ko mehāniķi izdomā. Man skolā bija metināšanas prakse, un komandā tik labi sametināju vienu paraugu, ka man uzreiz uzticēja metināt degvielas bākas, kas gan ir patiešām atbildīgs darbs, ko kuram katram neuztic! Jutos novērtēts, ka man kaut kas sanāk! Man patīk uzzināt ko jaunu. Bet arī grīdas dabūju paslaucīt!"
Ziemā Reinis startēja savā mūžā pirmajā rallijā, kurā parādīja atzīstamu sniegumu - Eiropas rallija čempionāta (ERČ) posmā Latvijā viņš ierindojās devītajā vietā savā klasē. Starp citu, pirms došanās uz Portugāli Reinis vēl aizvadīja treniņu sesiju ar "Sports Racing Tehnologies" komandas braucējiem brāļiem Grjaziniem, kuras pilots pats bija "Rally Liepāja", tā kā var gaidīt, ka šī sadarbība turpināsies… Tāpat kā aizraujošais VAZ pasākums, kas "WorldRX" sezonas starplaikā tika noorganizēts Jēkabpilī un par ko milzīgā sajūsmā bija Nitiša komandas biedrs Andreass Bakerūds. "Tas būs arī šogad, 25.jūlijā! Es pagaidām nevaru izpaust visus noslēpumus, bet būs pārsteigumi!" atvadoties sola Reinis.