Pilnā sparā, vismaz Latvijā, notiek gatavošanās 2016. gada pasaules rallijkrosa čempionāta ("WorldRX") sezonai, kas mūsu valstij būs vēsturiska - Latvija pirmo reizi rīkos visaugstākā līmeņa autosporta sacensības. Nokļūšana pasaules čempionāta kalendārā sporta veidā, kas uzskatāms par vienu no visstraujāk progresējošajiem ne tikai motoru sporta jomā, bet pasaules sportā kopumā, ir liels panākums, taču Latvija ir spējusi pārliecināt čempionāta galvenos rīkotājus, "IMG Motorsport".
Ekskluzīvā sarunā ar portālu "Delfi" pasaules rallijkrosa čempionāta rīkotāju "IMG Motorsport" direktors Martins Anaji atzina, ka Latvijai ir daudz priekšrocību atrasties "World RX" kalendārā un mēs daudzējādā ziņā varam pārspēt lielākas un bagātākas valstis.
"Ja skatāmies, kāds ir čempionāta posmu izkārtojums Eiropas kartē, Latvija mums nodrošina labu savienojumu ar Skandināviju un pārējo Eiropu - šī ir tā vieta, krustpunkts, kas mums ģeogrāfiski bija nepieciešams," saka Anaji. "Ņemot vērā šo faktu, jūsu braucējus, valdības atbalstu, labo promoteri un trasi, Latvijas iekļaušana "WorldRX" kalendārā ir loģisks solis."
- Mēs Latvijā esam raduši uzskatīt, ka esam pārāk maza valsts un mūsu tirgus ir pārāk mazs un neinteresants globāliem pasākumiem kā pasaules čempionāts. Kādi bija jūsu apsvērumi, uzņemot mūs "WorldRX" kalendārā?
- Pirmkārt, motoru sports attīstās ļoti strauji un tas var progresēt arī mazākos tirgos. Piemēram, Lielbritānijā ir visa veida motoru sporta sacensības, tāpēc jauni seriāli te nevar iegūt tādu uzmanību, pat ja mums ir vietējais braucējs "World RX". Latvija ir izcilā situācijā, jo jums ir divi spēcīgi, populāri braucēji - Reinis Nitišs un Jānis Baumanis, labs promoters, valdības atbalsts lieliska trase un liela mediju interese. Līdz ar to Latvijā šis pasākums gūs lielāku rezonansi nekā citās valstīs.
Reizēm svarīgāk ir iegūt lielāku atdevi mazā valstī nekā dabūt mazu lielā tirgū. Šai ziņā Vācija ir labs piemērs - šogad izmēģinājām sarīkot tur divus posmus. Nevar teikt, ka tas "nestrādāja", taču ieguvām tikpat lielu mediju interesi, kāda būtu, piemēram, Polijā vai ja divi posmi notiktu Zviedrijā. Mēs vēl mācāmies, apgūstam, kas strādā un kas nestrādā. Ja ir visi elementi - labi vietējie braucēji, vietējais promoters, mediju interese -, tad nav svarīgi, cik liels vai mazs ir tirgus attiecīgajā valstī.
- Cik tālu nākotnē jūs plānojat savu darbu, jo nav noslēpums - katrā čempionātā reiz tiek sasniegts brīdis, kad iestājas krīze - finansiāla vai organizatoriska, un jādomā, kādā virzienā darboties tālāk?
- Mēs esam liela kompānija un strādājam ar ilgtermiņa stratēģiju un redzējumu, vismaz 10 gadus uz priekšu. Šobrīd "Euro RX" ir pieci posmi, kas notiek paralēli ar "World RX", un es neredzu iemeslu, kāpēc nākotnē Eiropas čempionāts nevarētu kļūt par atsevišķu seriālu, spēcinot nacionālos čempionātus. Ir jāvēro vietējās sacnsības, jo no tām nāks mūsu nākamie "reiņi nitiši". Šajā virzienā ir jāstrādā, tajā pašā laikā kontrolējot izmaksas, no kā šobrīd lielā mērā cieš F-1 un pasaules rallija čempionāts (WRC). WRC nav tik liela atdeve no televīzijas, kas mums ir izcila.
Kamēr mēs spēsim čempionāta izmaksas noturēt saprātīgā līmenī un palielināsies čempionāta vērtība medijos, kopējā rallijkrosa vide saglabāsies "veselīga". Taču nav iespējams noteikt robežas - mēs attīstīsimies tik tālu vai būsim tik lieli, viss atkarīgs ko komandu interesēm un globālām norisēm.
- Jūs nejūtat greizsirdību no citiem seriāliem, kam varētu nepatikt rallijkrosa tik īsā laikā iegūtā popularitāte visā pasaulē?
- Jā, mēs esam veiksmīgi, taču salīdzinoši vēl ļoti mazi. F-1 ir milzīga, miljardiem dolāru vērta industrija, WRC ir 50 gadus sena vēsture, mums ir tikai trīs gadi.
Es neteiktu, ka izjūtam greizsirdību, vairāk izbrīnu - kas tie tādi? Kā viņi domā attīstīties? Un tas ir ļoti interesanti.
- Seriāls attīstās - pieļauju domu, ka pa šo laiku, kad Latvija pasteidzās un iekļuva "World RX" kalendārā, daudzas citas valstis un trases jau izteikušas vēlmi uzņemt čempionātu. Nenožēlojat Latvijas izvēli?
- Jums taisnība - seriāls attīstās, tas mainās. Čempionātu iesākām ar deviņiem posmiem un pēc pirmā gada kalendāru pameta Austrija un Ungārija. Taču interese par rallijkrosu arvien pieauga, sākumā rīkojām Eiropas čempionātu, kas pārauga pasaules meistarsacīkstēs. Pievienojās Kanāda, Turcija un Argentīna. Jaunpienācēji ir Itālija, Beļģija, Spānija, pirmo reizi bija posms Hokenheimas trasē Vācijā. Konkurence trasēm patiešām ir milzīga.
Taču mēs jau ļoti agrā stadijā zinājām, ka Latvijā pasaules čempionātam ir labas izredzes, un pa šo laiku, turpinot darbu, atkal un atkal pārliecinājāmies, ka posma piešķiršana Latvijai bija pareizs lēmums.
Pagaidām esam noraidījuši piedāvājumus rīkot sacensības Vidējos Austrumos, ASV, Čīlē, Meksikā, čempionāts joprojām fokusējas uz Eiropu. Un tas mums patīk. Nākotnē gribētu vairāk atdalīt "Euro RX" no pasaules čempionāta, pirmajā ieviešot vairāk posmu, bet otrajā - paņemot papildus trases pasaulē. Gribētos atkal atgriezt kalendārā Somiju, Poliju, varbūt Krieviju. Domāju, ka arī Ķīna noteikti ienāks rallijkrosā.
- Jūs esat gatavi tam, ka "World RX" Latvijas posms varētu pārspēt jūsu gaidas attiecībā uz skatītāju skaitu un varbūt pat labot kādu rekordu?
Mūsu, "IMG Motorsport", sapnis ir sarīkot Rīgā, Biķernieku trasē vienlaicīgi divus lielus pasākumus - rallijkrosu un spīdveju, un mēs to gribam realizēt. Varbūt ne nākamgad, bet pēc diviem gadiem. Tas būtu lieliski, ja spīdveja un rallijkrosa fani sanāktu kopā vienā trasē, vienā pilsētā. Tad jums būtu divi pasaules čempionāti vienā dienā un vienā trasē. Tas būtu fantastiski!