Par vienām no pasaulē senākajām un izaicinošākajām sacensībām uzskatāmas Lemānas 24 stundu izturības sacīkstes, kas šogad notiks jau 89. reizi. Neviļus rodas jautājums – kurš auto zīmols šajā izturības pārbaudījumā triumfējis visvairāk?
Tā vietā, lai noskaidrotu, kurš auto ražotājs spēj radīt visātrāko spēkratu, Lemānas sacensību mērķis bija pārbaudīt zīmolu spēju izgatavot sportiskus un vienlaikus uzticamus auto. Šis pārbaudījums mudina auto industriju ražot mašīnas ar mazāku degvielas patēriņu un izturīgāku konstrukciju, lai ietaupītu sacensībās servisa pieturvietās pavadīto laiku.
Sacīkšu nosaukums jau atklāj to būtību – tās norisinās 24 stundas bez pārtraukuma, kas prasa neiedomājamu auto un pilota izturību. 2015. gada "Porsche" uzvarētājauto augstā rezultāta sasniegšanai bija nepieciešami 1893 litri degvielas, 2268 kg riteņu un riepu, kā arī 25 923 pārnesuma maiņas.
Viena no gandrīz 14 km garās sacensību trases "firmas zīmēm" ir teju sešu kilometru garā taisne, kurā sacīkšu auto spēj sasniegt 320 km/h lielu ātrumu. Pat mazākā kļūda pilotam var maksāt dārgi. Tādēļ šos jaudīgos auto vada ne viens, bet gan trīs piloti, katrs pie spēkrata stūres pavadot astoņas stundas un pilnībā koncentrējoties ceļam.
"Kopš pirmajām organizētajām Lemānas sacīkstēm ir pagājis gandrīz gadsimts. Raibajā sacīkšu vēsturē to norise atcelta vien desmit reizes – 1936. gadā Lielās depresijas dēļ, savukārt no 1940. līdz 1948. gadam sacensību norisi atcēla Otrā pasaules kara dēļ," norāda "Porsche Latvija" centra vadītājs Ivars Norvelis.
Sešas uzvaras ierindo "Bentley" piektajā vietā
Luksus zīmolam "Bentley" īpaši veiksmīgs laiks bijis tieši sacīkšu pirmsākumos. Proti, "Bentley" bijis pirmais auto ražotājs "otrpus Lamanša šaurumam", kam izdevies uzvarēt izaicinošo izturības pārbaudījumu.
Jau otrajā sacīkšu gadā (1924) "Bentley" plūca uzvaras augļus. Savukārt Lielbritānijas zīmola ziedu laiki nāca vēlāk, no 1927. līdz 1930. gadam, kad tas saglabāja līdera pozīciju. Lai gan šķita, ka "Bentley" sasniegumi Lemānas sacīkstēs paliks vien kā pagātnes rēgs, zīmolam izdevies pierādīt pretējo.
2003. gadā Lielbritānijas luksus auto ražotājs ar savu triumfu pārsteidza gan konkurentus, gan autosporta entuziastus. Šī ir sacīkšu vēsturē lielākā pauze starp divām viena auto ražotāja uzvarām – 73 gadi.
Ceturtās vietas ieguvējs – "Jaguar"
Līdz ar Otrā pasaules kara beigām un sacensību atjaunošanu "Jaguar" bija apņēmības pilns sākt savu uzvaras gājienu. 1951. un 1953. gadā zīmolam zelta medaļu nesa "XK 120" modelis, savukārt no 1955. līdz 1957. gadam auto ražotājam izdevās pierādīt savu pārākumu ar "D-Type" modeli.
Pirmo reizi aplūkojot "D-Type" auto, uzmanību saista tā garais motora pārsegs un aiz pilota kabīnes novietotā spura. Turklāt šis auto bija aprīkots arī ar disku bremzēm, kas līdz šim Lemānas sacīkstēs nebija redzētas. "Jaguar" atgriezās "Circuit de la Sarthe" trasē 80. gadu vidū un pārtrauca "Porsche" triumfa gājienu ar divām uzvarām 1988. un 1990. gadā.
"Ferrari" ar deviņām uzvarām paliek trešajā vietā
"Ferrari" kvēlākajiem atbalstītājiem šis varētu šķist pārsteidzoši, bet pat ar deviņām uzvarām itāļu sporta auto ražotājs nav uzskatāms par sacīkšu čempionu. Pirmo uzvaru "Ferrari" 1949. gadā atnesa "166 MM V12" spēkrats, kuru vadīja itāļu izcelsmes pilots Luidži Čineti. Itāļu auto zīmolam šī bija pirmā uzvara Lemānas sacīkstēs, bet Luidži – jau trešā, jo iepriekš viņš stūrēja "Alfa Romeo" spēkratu.
Nākamo uzvaru itāļi izcīnīja vien piecus gadus vēlāk ar "375 Plus V12". Auto ražotājam bija nepieciešami vēl pāris gadi, lai atgrieztos ar vērienu – tas piecus gadus nepameta Lemānas autosacīkšu uzvarētāja troni.
Jaunais censonis "Audi" iegūst 13 uzvaras
Garām itāļu sporta auto "Ferrari" meistariem aiztraukusies vācu pedantiskā un praktiskā inženierija "Audi" veidolā. Vācu auto ražotājs Lemānas sacīkšu uzvarētāju rindās manāms 13 reizes, turklāt visas pēc otrās gadu tūkstošu mijas. Proti, no 2000. līdz 2014. gadam "Audi" neuzvarēja vien divās sacensībās. Savukārt "Audi" pilotam Tomam Kristensenam šodien pieder Lemānas sacīkšu rekords – viņam izdevies uzvarēt deviņas izturības sacīkstes, no kurām septiņas viņš aizvadījis pie "Audi" stūres.
Iespējams, viena no spilgtākajām "Audi" uzvarām bija 2006. gadā, kad Lemānas trasē parādījās "R10 TDI" prototips ar dīzeļa motoru. Lai arī šis kopumā bija ceturtais dīzeļauto, kas jebkad piedalījies sacensībās, "Audi R10 TDI" vēsturē ierakstīts kā pirmais modelis, kuram izdevās uzvarēt ar šo motoru.
"Porsche" Lemānas izturības sacīkstēs ar 19 uzvarām
Par nenoliedzamu sacīkšu čempionu uzskatāms "Porsche", kas var lepoties ar 19 uzvarām. 1970. gadā Lemānas sacīkstes "Porsche" satricināja ar līdz tam neredzētu aerodinamiku un auto vadāmību.
""Porsche" vēsturē 1970. un 1980. gadi uzskatāmi par Lemānas zelta desmitgadēm ar visvairāk gūtajām uzvarām, turklāt septiņas no tām tika gūtas viena pēc otras. "Porsche" auto raksturoja tam laikam izcila aerodinamika, turklāt pilotam auto bija ļoti viegli vadīt. Arī šodien tie ir "Porsche" filozofijas stūrakmeņi – izturība, vadāmība un energoefektivitāte, saglabājot sporta auto raksturīgo jaudu," tā Norvelis.
Pirmie "Porsche" piloti, kam izdevies no sacīkstēm mājās pārnākt ar zelta medaļu kabatā, bija Hans Hermans un Ričards Atvuds.
Sarkanā un baltā "Porsche 917", kura sānus rotāja numurs "23", ieripoja trasē un izmainīja Lemānas sacīkšu vēsturi uz visiem laikiem. Leģendārais auto svēra tikai 800 kg, to darbināja 4,5 litru 12 cilindru dzinējs un tam piemita 580 ZS liela jauda. Savukārt pilota kabīne bijusi tik šaura, ka pilota ķivere jau bija atdūrusies pret automašīnas jumtu. Pēc pieveiktiem 4608 km jeb 343 apļiem "Porsche" aizsāka savu sacīkšu uzvaras seriālu, kas turpinās līdz pat šai dienai.