"Pagājušajā nedēļā triju dienu laikā manai mašīnai divas reizes nozaga spogulīšus. Tas turklāt, ka man ir golfa klases automašīna. Policija, protams, tikai noplāta rokas. Tāpēc es nolēmu izstrādāt savu plānu, kā cīnīties ar spoguļu zagļiem.
1. Tehniskās apskates laikā obligāti nepieciešams pārbaudīt arī spoguļu marķējumu. Ja numurs nesakrīt ar automašīnas VIN numuru, tad jāsauc policija un jānoskaidro, kā spoguļi nonākuši pie konkrētā autovadītāja.
2. CSDD ir jāpiedāvā jauns pakalpojums – spogulīšu marķēšana. To var darīt arī tehniskās apskates laikā. Skaidrs, ka šobrīd marķēšanas pakalpojumus veic dažādas firmas un firmiņas, taču braukt pie viņiem un tērēt laiku daudzi autovadītāji vienkārši nevēlas. Tādā veidā mēs tikai atraisām rokas zagļiem.
Turklāt marķēšanas cenas ir visai augstas. Piemēram, viens no labi zināmiem kantoriem par viena spoguļa marķēšanu prasa 11 latus. Bet izdevumi ir tikai darbs un ķīmiskais maisījums, kas maksā ne vairāk kā 20 santīmus.
CSDD tas varētu dot papildus ienākumus, kā arī popularizēt spogulīšu marķēšanu. Es būtu gatavs pats piedāvāt šādu pakalpojumu. Tikai dodiet iespēju.
3. Dzīvā ēsma. Kāpēc policija tikai vizinās patruļu laikā pa pilsētu un neķer šos te noziedzniekus? Kāpēc nevarētu paņemt kādas populāras markas automašīnu, nolikt to kādā mikrorajonā un pasēdēt vienu nakti? Varu saderēt, ka nakts laikā noķertu ne vienu, bet vairākus zagļus. Veicot šādus reidus kaut vai mēnesi, var vairākas reizes samazināt zādzību skaitu un aizturēt lielu daudzumu noziedznieku."
DELFI Aculiecinieks turpina projektu "Ceļu reportieris". Šoreiz vairāk uzmanību pievērsīsim satiksmes drošībai un aculiecinieku vērojumus lūgsim komentēt Valsts policijas ekspertiem.
Ja arī jūs vēlaties iesūtīt reportāžu "Ceļu reportierim", rakstiet uz e-pastu aculiecinieks@delfi.lv vai reģistrējieties un izmantojiet Aculiecinieka satura iesūtīšanas formu. Labāko reportāžu autori tiks pie vērtīgām balvām. Vairāk par "Ceļu reportiera" projektu lasiet šeit. Vairāk par reportāžu publicēšanas noteikumiem uzzināsiet šeit.
Valsts policijas komentārs
Valsts policija šajā jomā ir daudz strādājusi - gan individuāli, gan sadarbībā ar dažādiem partneriem periodiski organizējot dažādas aktivitātes un kampaņas ar mērķi vērst sabiedrības uzmanību spogulīšu zādzību problēmai un samazināt šo gadījumu skaitu. Kad 2010. gadā spogulīšu zādzības iezīmējās kā izplatīta problēma, Valsts policija sadarbībā ar apdrošināšanas sabiedrībām, apdrošinātāju asociāciju un SIA "Autonams" uzsāka spoguļu marķēšanas akciju, kuras rezultātā nozagto automašīnu spoguļu vai stikliņu vienību skaits samazinājās par 83%. Pavisam īsā laikā tika panākts straujš zādzību skaita kritums, pierādot, ka spoguļu marķēšana ir labākais veids, kā pasargāt savu automašīnu no zagļiem, jo marķēšana detaļu padara nederīgu realizācijai otrreizējā tirgū, līdz ar to zaglim tā vairs nav interesanta. Pēc šīm aktivitātēm vidējais zādzību skaits ir daudzkārt krities, taču arī šobrīd diemžēl problēma nav izzudusi pavisam, tāpēc aicinām strādāt visiem kopā – gan auto īpašniekiem, gan uzņēmumiem, gan policijai un iedzīvotājiem.
Kas attiecas uz konkrēto lasītāja "vdm" piedāvājumu – policija un CSDD novērtē aktivitāti, iniciatīvu un vēlmi palīdzēt policijas darbā. Tomēr jāteic, ka šī ideja nav jauna - diskusijas par spogulīšu obligātu marķēšanu izskanējušas jau iepriekš, līdz ar to šo jautājumu CSDD kopā ar citu atbildīgo iestāžu speciālistiem un ekspertiem jau iepriekš ir papētījusi dziļāk. CSDD norāda, ka rūpes par auto drošību un papildus aizsardzību ir apsveicamas, tomēr aicina pievērst uzmanību vairākām lietām un izsvērt tās no lietderības un samērojamības viedokļa. Piemēram, to, cik lietderīgi spogulīšu marķēšanu noteikt kā jaunu un obligātu prasību visiem transportlīdzekļu īpašniekiem. Jāņem vērā, ka pašiem auto īpašniekiem nāktos maksāt ne tikai par marķēšanu, bet arī par marķējuma salīdzināšanu tehniskās apskates laikā un par marķējuma uzskaites sistēmas uzturēšanu. CSDD tehniskās apskates laikā nebūtu problēmu konstatēt spogulīša "statusu", bet ko darīt, ja automašīna ir tehniskā kārtībā, bet tai ir autokapsētā iegūts spogulītis, kas iepriekš bijis mašīnai, kas sen jau norakstīta? – neļaut šim auto iziet tehnisko apskati?
"Lai lasītāja rakstīto praktiski ieviestu dzīvē, būtu jāmaina virkne normatīvo aktu, turklāt transportlīdzekļu īpašniekiem marķēšana būtu jāuzliek par pienākumu, kas nenoliedzami prasītu papildus izdevumus," norāda Valsts policijas pārstāvis Māris Ulnicāns. "Piesaistot policiju šim procesam, jāņem vērā arī policijas ierobežotie resursi, kas nozīmē, ka operatīva izbraukšana šādās situācijās praktiski būtu neiespējama. Policijai pēc attiecīga ziņojuma saņemšanas jāreaģē atbilstoši izsaukumu gradācijai - vispirms jādodas turp, kur ir apdraudēta cilvēku dzīvība un veselība, sabiedrības drošība utt., tas nozīmē, ka autovadītājiem policijas ierašanās varētu būt jāgaida ilgāku laiku, kas, protams, nebūtu pozitīvi un varētu radīt neapmierinātību."
Taču tajā pašā laikā jāatzīst, ka spoguļu un citu automašīnas detaļu marķēšana ir viens no drošākajiem veidiem, kā pasargāt savu automašīnu no garnadžu intereses, tāpēc policija aicina ikvienu auto īpašnieku nopietni izvērtēt marķēšanas nepieciešamību. Jāatceras, ka vispirms katram pašam jādomā par savu un savu īpašumu drošību, kādu vienotu obligātu prasību ieviešana ne vienmēr pasargās no nelaimes, atbildība sākas individuālā līmenī.
Tāpat policija aicina nebūt vienaldzīgiem un ziņot, ja cilvēki pamana spogulīšu zagļu darbības. Vidēji katru nedēļu, pateicoties iedzīvotājiem, policijai tūlīt pēc nozieguma izdodas aizturēt vienu zagli, tāpēc sadarbība ar cilvēkiem ir ļoti būtiska.