Pavērojot, kas notiek stāvvietās, var redzēt, ka gandrīz puse automašīnu novietotas neprecīzi – aizņem vairākas vietas vai piebrauktas pārāk tuvu blakus esošajam auto. Gadās redzēt arī nopietnākus pārkāpumus, kad auto kādu sabuktē vai traucē satiksmi citiem.

"Veiklas auto novietošanas iemaņas nav tieši saistītas ar braukšanas pieredzi. Tikpat labi auto novietošana var sagādāt galvassāpes kā pieredzējušam braucējam, tā iesācējam," norāda Jānis Vanks, DBS autoskolas direktors. Kāpēc tas tā notiek? Lūk, daži izplatītākie iemesli.

Vāja gabarītu izjūta

Zināma lieta katram braucējam – ja līdz galam neizjūti sava auto gabarītus, grūti ne tikai to vadīt , bet arī novietot stāvvietā. Sēžot mašīnā, vienmēr viss šķiet lielāks un tuvāk, nekā ir patiesībā. Ja auto aprīkots ar sensoriem, problēma lielā mērā ir atrisināta. Ja to nav – slinkums jāmet pie malas un labāk divreiz pārliecināties, vai auto kādam netraucēs un ir novietots precīzi starp līnijām.

Nepareiza trajektorija

Pilsētā vietas auto novietošanai paliek arvien mazāk. Esam pieraduši, ka ielas ir pilnas, jāspraucas šaurās spraudziņās starp cieši noliktām mašīnām. Tikpat biežas ir situācijas, kad neizmantojam visu pieejamo telpu, pārlieku baidoties no tā, kas mūs nemaz neapdraud.

"Trajektorijas izvēlei vislielākā loma ir, novietojot auto "skujiņā"," saka Vanks. "Visbiežāk braucam pārāk tuvu tai malai, kurā grasāmies novietot auto, un neizmantojam visu stāvvietā pieejamo telpu. Kad esam aptuveni vienas mašīnas attālumā no nolūkotās vietas, stūre nedaudz jāpagriež pretējā virzienā, lai veidojas lielāka trajektorija. Tad stāvvietā varēs iebraukt taisnāk un nebūsim piespiedušies pārāk tuvu kaimiņam".

Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi

Ir dzirdēts, ka virziena rādītājus stāvvietās izmanto tikai iesācēji, kas joprojām cītīgi ievēro visus teorijā minētos noteikumus. Tomēr šāda attieksme ir nevietā! "Varbūt kādu tas pārsteigs, bet tieši virziena rādītāji ir tie, kas ļauj izvairīties no avārijas gadījumiem stāvvietās," uzsver Vanks.

Pagrieziena rādītājs brīdina citus par autovadītāja noskatīto vietu un tālāko rīcību. Šī sistēma noteikti jāievēro arī slēgtās stāvvietās, ne tikai novietojot savu automašīnu uz ielas. Spēkā ir arī labās rokas likums, galvenā un mazākas nozīmes ceļa princips, ātruma ierobežojumi u.tml.

"Iebraucot stāvvietā, bieži rodas sajūta – vairs neesmu uz ielas, noteikumi nav spēkā. Tomēr nē! Esam taču pie stūres, līdz ar to atbilstoši arī jārīkojas," saka Vanks.

Nepareiza iebraukšana paralēlajā auto stāvvietā

Auto novietošana paralēli brauktuves malai biežāk ir aktuāla uz ielas. Intensīva satiksme, maz laika, nedrīkst aizkavēt citus – šo iemeslu dēļ gribas ātrāk iebraukt noskatītajā vietā. Un, mēģinot to izdarīt, nonākam pretējā situācijā.

"Novietojot auto ceļmalā, bieži cenšamies iebraukt stāvvietā ar auto priekšgalu, jo ir sajūta – ātrāk jāielien tai vietiņā, lai citiem netraucētu. Te arī sākas problēmas, jo šādi iebraucot, auto iztaisnošanai iztērējam vismaz 20 liekas kustības," skaidro Vanks.

Pareizākā rīcība – parādīt pagrieziena rādītāju, lai informētu aizmugurē braucošo par vēlmi novietot auto. Tad pabraukt uz priekšu, līdz auto ir vienā līnijā ar priekšā novietoto automašīnu, un visbeidzot – ar aizmuguri lēnām iegriezties vietā, bet priekšgalu iztaisnot pēdējo.

Slinkošana

"Šis laikam ir biežāk sastopamais un grūtāk labojamais iemesls jebkurā dzīves sfērā," atzīst Vanks. "Visi esam steidzīgi un nereti aizmirstam, ka tādi ir arī citi. Kam gan nav gadījies atstāt savu auto, apzinoties, ka blakus iebraukt neviens nevarēs, vai jau esošam kaimiņam būs grūti iekāpt savā auto? Visticamāk arī paši esam nonākuši situācijā, kad ciešam no cita šofera steigas. Mums šķiet – nekas traks nenotiks, tā tikai viena mašīna. Tomēr viens pavirši novietots auto rada domino efektu, kas pieaug ģeometriskā progresijā."

Nepareizie orientieri

Orientieru izvēle ir veiksmes atslēga pareizai un precīzai auto novietošanai. "Būtiski saprast, kur katrā brīdī ir jāskatās. Kur ir bīstamība un kam jāpievērš lielāka uzmanība, 360 grādu leņķī mēs tāpat nekad neredzēsim," uzsver Vanks. Diezgan izplatīta kļūda ir nepietiekama spoguļu izmantošana – tajos orientierus vieglāk ieraudzīt, nekā grozoties sēdeklī.

Pareizas auto novietošanas principus bez maksas var apgūt "ParkoSkolā" – "EuroPark Latvia" un "DBS Autoskola" īstenotā iniciatīvā. Tās ietvaros ikviens var pieteikties uz individuālu apmācību pie pieredzējuša instruktora. Pieteikties var "ParkoSkola" "Facebook" lapā vai rakstot uz e-pastu piesakos@parkoskola.lv, norādot vārdu, uzvārdu, auto numuru un braukšanas pieredzes ilgumu. Jāmin arī, kurš auto novietošanas veids sagādā lielākās grūtības. Piedalīties individuālajās apmācībās "DBS Autoskolas" instruktoru vadībā varēs izmantojot savu personīgo transportlīdzekli, bet autostāvvieta uz apmācību laiku tik nodrošināta bez maksas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!