Šogad viss noteikti būs tieši tāpat, kā visus iepriekšējos gadus – kā uzkritīs pirmais sniegs, tā pie autoservisiem kā uz burvja mājienu uzradīsies automašīnu rindas. Un servisu vīri strādās vaigu sviedros. Kad pirmais sniegs nokusīs, tad "izkusīs" arī rindas. Tad labāko laiku savu auto riepu "pāraušanai" centīsies nomedīt pārējie braucēji.
Šobrīd autoservisos vēl diezgan mierīgi. Bet tas ir mānīgs klusums pirms vētras. Pirmo sniegoto dienu droši varam saukt arī par auto sezonas "ziemas laika" sākumu, kad riepu mainīšana auto servisos kļūst par absolūto topa pakalpojumu.
Apdrošināšanas eksperti secina, ka ziema ir tas gadalaiks, kas visbiežāk "piepalīdz" braucējiem iekļūt dažādās avārijas situācijās. Gandrīz vai katru gadu janvāris, kad parasti ir visvairāk sniega, jau tradicionāli ir tas mēnesis, kad būtiski pieaug KASKO un OCTA pieteikto atlīdzību skaits. Apdrošināšanas kompānijas "Seesam Insurance AS" Latvijas filiāles apkopotā statistika liecina, ka KASKO gadījumu skaits ziemā salīdzinājumā ar citiem gadalaikiem pieaug aptuveni pusotru reizi, bet OCTA pieteikto gadījumu skaits pat divkāršojas.
Ziemā notikušie satiksmes negadījumi gan parasti ir ar salīdzinoši vieglākām sekām un mazākiem bojājumiem transportlīdzekļiem nekā citos gadalaikos. Ziemā paši braucēji cieš retāk, un arī mašīnām parasti trāpās vien kāda švīka sānos vai tiek nolauzts atpakaļskata spogulis, kad uz apledojušas vai apsnigušas brauktuves auto saslīd un gadās "saķeršanās" ar pretimbraucošu mašīnu. Taču, iespējams, citā gadalaikā, kad ceļš ir braukšanai drošāks, kad redzamību neierobežo ceļmalā samestās sniega kupenas, kas vienlaikus arī sašaurina ceļa braucamo daļu, tādi negadījumi nemaz nebūtu notikuši.
Ziemā uz slidenas brauktuves veidojas garāks bremzēšanas ceļš, līdz ar to, ja braucējs neievēro drošu distanci, auto var ieslīdēt priekšā braucošās mašīnas aizmugurē. Ļoti bīstams ziemā uz asfaltētiem ceļiem ir tā sauktais melnais ledus – braucējam šķiet, ka šoseja ir tikai mitra, taču to klāj ļoti plāna ledus kārta. Tāpēc, gatavojot auto ziemai, ir svarīgi izvēlēties atbilstošas riepas, kas nodrošina pietiekami stabilu saķeri ar ceļa segumu.
Biežākie avāriju iemesli ziemā ir drošas distances neievērošana, nepareiza ātruma izvēle un arī gadalaikam nepiemērotas riepas. Statistika liecina, ka ziemas apstākļos satiksmes negadījumos biežāk iekļūst gados jauni un mazāk pieredzējuši braucēji, kuri nereti pārvērtē savas braukšanas prasmes. Bieži vadītājus "iegāž" pavirša braukšana un strauji manevri. Tāpēc ikvienam, kas izbrauc uz ziemas ceļa, jāapzinās un jāievēro, ka sals, ledus un sniegs no transportlīdzekļu vadītājiem prasa labākas braukšanas iemaņas un vairāk uzmanības.
Latvijā spēkā esošie Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka no 1. decembra līdz 1. martam ikvienam transportlīdzeklim, kas piedalās satiksmē, ir obligāti jābūt aprīkotam ar ziemas riepām. Salīdzinot ar vasaras riepām, ziemas riepām ir dziļāks protektors – vismaz 8 milimetri. Ja ekspluatācijas gaitā protektors jau padilis un ir mazāks par 4 milimetriem, šādas riepas vairs nedrīkst izmantot braukšanai ziemas apstākļos. Salīdzinājumam – vasaras riepām minimālais ekspluatācijai pieļaujamais protektora dziļums ir 1,6 milimetri.
Eksperti iesaka par auto ziemas riepām sākt domāt laikus. Jau tad, kad rudenī gaisa temperatūra pazeminās līdz +4 grādiem, vasaras riepas vairs nav īsti piemērotas braukšanai. Zemākā temperatūrā vasaras riepu protektors zaudē elastību un vairs neveido pietiekamu saķeri ar ceļa segumu. Līdz ar to būtiski pasliktinās auto manevrētspēja un bremzēšana. Auto, kas ziemā pārvietojas ar vasaras riepām, ir bīstams ne tikai tam, kas stūrē šo auto, bet arī pārējiem satiksmes dalībniekiem.
Ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstākas gumijas, kas arī zemā temperatūrā saglabā pietiekamu elastību. Ziemas riepām ir vēl citas konstruktīvas atšķirības, piemēram, īpašs protektors un lameles, kas nodrošina labāku manevrētspēju arī uz apledojuša ceļa un pārvietošanos gan pa sniegu, gan slapjdraņķa dubļiem.
Ziemas riepas var būt arī ar radzēm. Te gan jāatceras, ka ar radžotām riepām pa Latvijas ceļiem var pārvietoties tikai laikposmā no 1. oktobra līdz 1. maijam. Apkopojot dažādu testu rezultātus un ekspertu viedokļus, ir secināts, ka kvalitatīvas ziemas riepas bieži vien uzrāda labākas braukšanas īpašības nekā riepas ar radzēm, kuras savu pārākumu gan saglabā uz noblietēta sniega vai apledojuma.
Riepas ar radzēm vairāk domātas braukšanai ziemā ārpus pilsētas, bet tās nebūs īsti piemērotas, lai pārvietotos pa tīru asfaltu vai bruģi. Ja ziemā tiek plānoti tālāki ceļojumi ar auto, tad jāņem vērā arī tas, ka lielākajā daļā Eiropas valstu, kas atrodas uz rietumiem un dienvidiem no Latvijas, tostarp arī Polijā un Vācijā, ir aizliegts pārvietoties ar automašīnām, kas aprīkotas ar radžotām riepām.
Tiem auto īpašniekiem, kas brauc salīdzinoši maz, ir jāņem vērā vēl kāda nianse. Pat ja gadus četrus lietotu riepu protektors ir pietiekami dziļš un formāli atbilst satiksmes noteikumu prasībām, tad braucējam tomēr jāpatur prātā, ka materiāls, no kura izgatavotas riepas, ekspluatācijas laika "nogurst", un tā fizikālās īpašības pasliktinās, līdz ar to riepas, kas lietotas jau četras iepriekšējās sezonas, vairs pilnībā nespēj nodrošināt visas prasības, kas saistās ar drošu braukšanu sniegā un salā.
Ir svarīgi, lai uz visiem riteņiem būtu vienādas riepas ar vienādu protektoru. Ja nu tomēr komplektā ir riepas ar atšķirīgiem protektoriem, tad jāievēro, ka nedrīkst atšķirties riepas, kas atrodas uz vienas ass.
Runājot par tā saukto kompromisa variantu – universālajām jeb vissezonu riepām –, tās Latvijas klimatiskajos apstākļos var izmantot arī ziemā, ja uz tām ir marķējums M+S (mud and snow – dubļi un sniegs). Taču eksperti atzīst, ka universālo riepu īpašības vasarā atpaliek no speciālajām vasaras riepām, bet ziemā nespēj nodrošināt tik augstu braukšanas drošību, kāda piemīt ziemas riepām.
Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteikts, ka par braukšanu laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam ar auto, kurš nav aprīkots ar ziemas riepām, transportlīdzekļa vadītājam var piemērot administratīvo sodu 20 latu apmērā. Taču pats galvenais arguments auto aprīkošanai ar gadalaikam atbilstošām riepām ir nevis iespējamais sods, bet gan veselais saprāts un drošība uz ceļa.