Pirms meklēt superspožas spuldzītes, vispirms jāpārliecinās, vai pašu lukturu stāvoklis ir apmierinošs. Novērojumi iepriekšējo gadu "Pārsteidz ziemu!" akcijās šajā ziņā nav iepriecinoši – līdzās dažādu gadagājumu automašīnām ar dzidriem un veseliem lukturiem bieži gadījās arī spēkrati ar manāmi aizmiglotu "skatienu". Iemesli ir dažādi – avārijas sekas, nolietojums, kā arī nevīžīga attieksme.
Lai gan stikla izkliedētājus sen aizstājuši polikarbonāta korpusi, nevajag iedomāties, ka tie kā papīrs pacieš visu. Polikarbonāta lukturi ir jutīgi pret skrāpēšanu, putekļu slaucīšanu "pa sauso", kā arī agresīvu šķidrumu lietošanu.
Atcerieties – ziemā nekad nekasiet lukturus ar asiem priekšmetiem! Polikarbonāta stikls nav maināms atsevišķi, bet visa luktura maiņa ir dārga, – ja vien tas nav 12 gadus vecs "Renault Twingo". Stiklus iespējams vismaz vienu reizi nopulēt no ārpuses. Šim nolūkam, piemēram, "Turtle Wax" ražo speciālu pulieri.
Tikpat bieži, ja ne vēl biežāk bezmaksas pārbaudēs redzējām automašīnas, kuru lukturi bija noputējuši, aizsvīduši vai pat nokvēpuši no iekšpuses. Arī šeit var vainot automašīnas vecumu, taču ne vienmēr. Bieži vien pie vainas ir savu laiku nokalpojuši, izkaltuši, ieplīsuši vai vispār neesoši lukturu korpusu vāciņi motortelpā.
Mainot spuldzītes, daudziem automobiļiem nolūst vāciņu "austiņas", un tie vairs neturas vietā. Līdz ar to lukturī netraucēti iekļūst mitrums, putekļi un pat kukaiņi.
Korpusa noslēgšanas veidi ir veiksmīgāki un neveiksmīgāki atkarībā no markas un modeļa. Taču, ja vāciņš pazudis, labāk dabūt jaunu vietā, jo pieputējušo lukturi no iekšpuses iztīrīt nav iespējams.
Jā, vāciņš šķiet nebūtisks sīkums, turklāt neadekvāti dārgs, taču arī tā ne vienmēr izrādās taisnība. Piemēram, 2006. gada "Škoda Fabia" šāda detaļa maksā astoņus eiro, turklāt nevis kaut kādā kaktu bodē, bet gan pie dīlera. Un kas gan labāk noblīvēs lukturi, ja ne oriģinālā detaļa.
Un tagad – pašas spuldzes. Ja vien lukturos atrodas autoražotāja paredzētas spuldzes, un tās nav tuvu izdegšanai, apgaismojumam vajadzētu būt pietiekamam. Taču Latvijā, kur pa ceļmalām, mijoties ar bīstama izmēra meža dzīvniekiem klīst "bojāgājēji" bez atstarotājiem, netīrumu dēļ nav saskatāmi ceļa apzīmējumi vai to vispār nav, bet lupatās sasistu, vecu "Audi" vraki nedēļām mētājas tieši Biķernieku ielas malā, pat trolejbusa vadītājs gribētu gaišākas lampas.
Iespējas ir plašu plašās, turklāt kā legālas, tā ne visai. Pie pēdējām jāpieskaita ksenona spuldžu "retrofits" tām nepiemērotos lukturos un pārlieku lielas jaudas (piemēram, 100W) halogēna spuldžu lietošana. Zinot, kas ziemā notiek uz Latvijas ceļiem ārpus apdzīvotām vietām, grūti pārmest šos CSN pārkāpumus, tomēr "kreisais" ksenons un kukaiņu cepamā lokizlāde spēcīgi žilbina pretimbraucošos. Daudz efektīvākas un "pareizākas" ir īpašo sēriju spuldzes.
Eksperimentu gaitā noskaidrojies, ka nav nekā labāka par balto gaismu. "Osram Cool Blue" ne tikai labi izskatās, bet arī dod šāda spektra gaismu. Ja vizuālais tēls nav tik svarīgs, pietiek ar "Osram Silverstar" vai "Original Line" spuldzēm, kas ir divreiz lētākas, turklāt to gaismas plūsma lumēnos ir apmēram tāda pati – 1 300 – 1 400 lm H7 tipa spuldzei.
Gaišums kandelās gan ir augstāks "Cool Blue": ap 21 000 cd pret 13 000 – 16 000 lētāku sēriju spuldzēm. Jāņem gan vērā, ka jo augstāki ir rādītāji lm un cd, jo īsāks spuldzītes mūžs.
Īpašiem braukšanas apstākļiem paredzētas "Osram Night Braker" (1 500 lm, 23 000 cd) un "Osram Night Racer Plus", kas ir patlaban dārgākās šī ražotāja autospuldzes (45 eiro par komplektu), bet Latvijā vēl nav pieejamas.
Uz jautājumu, kas vainas spuldzēm par pieciem eiro pārī, varam atbildēt – nekas. Gluži vienkārši to gaismasspēja un citi parametri ir vājāki nekā pazīstamo zīmolu spuldzēm.
Tiek uzskatīts, ka tumšā bezsniega laikā pa īstam labu apgaismojumu dod spuldzes, kuru gaišums ir virs 18 000 kandelām, bet 20 000 sasniedz un pārsniedz tikai topa modeļi. Izstrādājumam par divarpus eiro gabalā labākajā gadījumā būs 12 000 kandelas.
Lai pastiprinātās lampas kalpotu ilgāk, noteikti jāņem vērā dažas nianses, jo īpaši, ja nomaiņa tiek veikta pašrocīgi – ar rokām nedrīkst aizskart lampas cokolu (pārklāts ar tādu kā sudraba izolācijas kārtiņu), ieteicams abas spuldzes nomainīt vienā reizē un tām jābūt viena ražotāja/ sērijas lampām.
Visbeidzot, jāņem vērā, ka spuldzes mūžu pat ļoti ietekmē auto elektronika/ strāvas vienmērīgums, kā arī bedres. Salīdzinot ar ksenona spuldzēm, pastiprināto halogēnlampu mūžs ir īsāks, bet arī cena ir piecas līdz 10 reizes zemāka.
Bez tam, kvalitatīvas halogēnspuldzes visu savu kalpošanas laiku saglabā savas īpašības, kur pretī gāzizlādes spuldzes zaudē spožumu un kļūst dzeltenīgi blāvas, tuvojoties sava darbmūža galam.
Konkurss lasītājiem. Starp pareizi atbildējušiem 19. novembrī tiks izlozēts "Bridgestone" auto ledusskapis.