Avārijas 13. janvārī
Foto: F64
Uzkrītot pirmajam sniegam, servisos veidojas garas rindas ar automobilistiem, kuri steigšus vēlas vasaras riepas nomainīt ar ziemas sezonai paredzētajām. Savukārt par akumulatora stāvokli daudzi aizdomājas tikai tad, kad no rīta automobili nav iespējams iedarbināt. Tomēr ziemai var sagatavoties laikus un iepriekšminētās neērtībās neiekulties.

Riepas

Foto: Publicitātes foto

Laika periodā no 1. decembra līdz 1. martam vieglajiem auto un kravas automašīnām ar pilno masu līdz 3,5 tonnām jābūt aprīkotām ar ziemas riepām. Šo mazo "vienreizvienu" zina visi, un vairums riepas nomaina jau laikus.

Tomēr vēl jāatceras, ka ziemā minimālais protektora dziļums ir 4 mm. Tas ir daudz vairāk nekā vasaras riepām atļautie 1,6 mm, tomēr slidenos apstākļos dažkārt nepietiekami. Izmēģinājumos pierādīts, ka ziemas riepa ar 4 mm atlikušo protektoru dažos parametros par 50% un vairāk atpaliek no jaunas riepas, kuras protektora dziļums ir 8 – 9 mm.

Nav ieteicams pirkt pārāk vecas riepas. Ja vasaras riepām neiesaka iegādāties par 5 gadiem vecākas riepas, tad mīkstajai ziemas riepu gumijai ieteicamais vecums ir ne lielāks par 3 gadiem. Riepas ražošanas gadu un nedēļu norāda īpaša četru ciparu kombinācija uz riepas borta – pirmie divi cipari norāda ražošana nedēļu, otrie – gada pēdējos divus ciparus. Piemēram, uzraksts "5113" norāda, ka riepa ražota 2013. gada 51. nedēļā.

Lukturi

Foto: RIA Novosti/Scanpix

No lukturu stāvokļa tieši atkarīgs ceļa izgaismojums diennakts tumšajā laikā. Tikpat svarīgs kā lukturu augstuma regulējums, ir spuldzīšu un reflektora stāvoklis. Dažkārt pat pilnīgi jauniem auto modeļiem standarta spuldzes nenodrošina vienmērīgu, spilgtu apgaismojumu, tāpēc tās ieteicams aizstāt ar paaugstinātas atdeves produktiem.

Tāpat svarīgi pārliecināties, ka arī mazākas nozīmes spuldzītes darbojas un nav kļuvušas blāvākas, jo aizmugurējās gabarītu gaismas rudens slapjdraņķī kļūst grūtāk saskatāmas.

Akumulators

Foto: F64

Bez akumulatora automašīnu var iedarbināt, tikai stumjot, un arī pēc tam tā diez vai darbosies, jo akumulatoru baterija ir vitāli svarīga automašīnas elektrosistēmas sastāvdaļa.

Lai gan tai jābūt darba kārtībā cauru gadu, visbiežāk par akumulatoru atceramies ziemā. Vasarā ar atlikušo starta strāvu pietiek, lai ar dievu uz pusēm iedarbinātu dzinēju. Ziemā dzinēja eļļa sastingst, visos mezglos iezogas mitrums, biežāk tiek lietoti dažādi patērētāji (lukturi, sēdekļu apsilde, stiklu apsilde) un tā tālāk.

Negribīga startera griešana nebūt nenozīmē, ka akumulators jāmet ārā. Iespējams, ka pilnīgi pietiek ar uzlādēšanu, tikai nevis braucot, bet gan mājas vai darbnīcas apstākļos ar īpašu lādētāju. Speciālisti iesaka regulāri (reizi 3 mēnešos) lādēt akumulatoru papildus, it sevišķi, ja pārsvarā tiek veikti īsi pārbraucieni.

Automašīnām ar "start & stop" sistēmu nepieciešami speciāli AGM tipa akumulatori vai vismaz tādi, uz kuriem īpaši norādīts, ka tie piemēroti attiecīgā veida automobiļiem. AGM nav ražotājs, bet gan saīsinājums no "Absorbent Glass Matt", kas savukārt raksturo akumulatora iekšējo uzbūvi.

Vējstikla slotiņas

Foto: Publicitātes foto

Tumšajā gadalaikā, it sevišķi slapjdraņķa un sniegputeņa laikā redzamībai ir izšķiroša nozīme, turklāt ne tikai ārpus pilsētas, bet arī tās centrā. Pretimbraucošo auto lukturi, ielu apgaismojums, veikalu vitrīnas u.c. tumsā izkropļo patieso ainu, kurā viegli var nepamanīt gājēju vai neapgaismotu auto.

Pastāv uzskats, ka Latvijā vējstikla slotiņas jāmaina divreiz gadā, taču vajadzētu pietikt ar to, ka uzliksim jaunu komplektu pirms ziemas. Lai sasniegtu maksimālu efektu, vēlams izvēlēties kvalitatīvu produkciju no pazīstamiem ražotājiem – "Champion", "Trico" u.c.

Slotiņu mūžu var pagarināt, ziemā tās laiku pa laikam notīrot ar spirtu, vai ziemas apstākļiem paredzēto logu mazgājamo šķidrumu.

Eļļas līmenis

Foto: Publicitātes foto

Iekšdedzes dzinēja eļļas līmeni vēlams pārbaudīt arī citos gadalaikos, tomēr pirms ziemas tam vērts pievērst īpašu uzmanību. Aukstumā dzinēja mezgli it kā sastingst, berze starp mehāniskajām daļām palielinās, bet motoreļļas plūstamība, it sevišķi pa kalibrētiem urbumiem un kanāliem – pasliktinās. Nepietiekamas eļļošanas gadījumā dzinēju iespējams nopietni sabojāt jau pie pirmā aukstā starta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!