Kampaņas apmeklētāju auto nekļūst jaunāki
Gan pirms trim gadiem, gan pērn bezmaksas pārbaudes apmeklēja mazāk par simt vadītājiem, kuru auto nav vecāks par trim gadiem. Toties divu nākamo kategoriju "4-7 gadi" un "7-12 gadi" attiecības pēdējos divos gados mainījušās. Ja sākumā tās pārstāvēja līdzīgs automašīnu skaits, tad pagājušā gadā virsroku ņēma tieši vecākie auto – 153 pret 91.
Lielākā akcijas auditorijas daļa ir vadītāji, kas stūrē par 12 gadiem vecākus spēkratus, un viņu skaits ar katru gadu pieaug – līdz pat 288 automašīnām 2014. gadā, kas ir gandrīz puse no visām pārbaudītajām automašīnām, un krietni vairāk nekā 2012. gadā – 151.
Diezgan likumsakarīgi, ka tikai trešā daļa kampaņas dalībnieku iegādājušies vai bijuši spiesti iegādāties savam automobilim arī KASKO apdrošināšanu, pārējiem pietiek ar OCTA. Pieaugošs skaits respondentu apdrošināšanas kompāniju izvēlas pēc cenas: no 254 anketētajiem dalībniekiem 2012. gadā līdz 336 – 2013. gadā.
Vējstikla slotiņām un škidrumam svarīgs zīmols
Lai gan varētu gaidīt, ka lētas automašīnas lietotājam visu izšķir cena, tā gluži nav. Pagājušā gada kampaņā pārsteidzošā kārtā atklājās, ka vējstikla slotiņu cena, protams, ir svarīga lielākajai daļai aptaujāto (249), taču gandrīz tikpat daudz autobraucēju (222) par svarīgāko parametru izvirzījuši zīmolu.
Tieši to pašu pasākuma organizatori novēroja 2012. gadā, aptaujājot kampaņas apmeklētājus par vējstikla šķidruma izvēli: cena bija tikai otrajā vietā (104), pirmo atstājot tīrīšanas spējām un smaržai – 171.
Tāpat būtu kļūdaini uzskatīt, ka Latvijas autovadītāji ziemā vispār nekopj automašīnas salonu un gaida pavasari. Autokosmētikas līdzekļus ziemā izmanto vairāk nekā puse aptaujāto (365) pret 307, kas nedara neko vai uztic salona tīrīšanu citiem.
Riepas: dari pats?
Tā kā pēdējos gados kampaņa "Pārsteidz ziemu!" notiek sadarbībā ar riepu ražotāju "Bridgestone", apmeklētāji tiek tirdīti ar dažādiem jautājumiem par apriepojuma tēmu. Arī šeit "izlec" dažādi pārsteigumi. Tā, piemēram, 2012. gadā ļoti nedaudz (56) autobraucēji apgalvoja, ka riepas maina paši, pārējie to atstāja riepu servisu (164) vai autoservisu (195) ziņā.
2014. gadā aina piepeši mainījās, jo 280 kampaņas apmeklētāju braši paziņoja, ka riepas maina paši, pārspējot riepu servisu klientu skaitu (256) un piekāpjoties vien tiem, kas visu uztic iecienītajam autoservisam (339). Vai pēkšņs mazo riepu servisu biznesa uzplaukums?
Interesanti, ka pēdējos trīs gados pieaudzis arī to autobraucēju skaits, kas ziemas riepas maina tikai likumdošanas noteiktajā laikā, t.i. pēc 1. decembra, kas pēc ekspertu domām, ir pārāk novēlots termiņš. Tiesa gan, tikpat daudz braucēju riepas maina, kad jūt pēc tā nepieciešamību, tomēr kārdinājums pēc iespējas ilgāk braukt ar vasaras riepām acīmredzot ir liels.
Vienlaikus atklājies pārsteidzoši liels respondentu skaits, kas reizi mēnesī pārbauda riepu spiedienu, kā to rekomendē speciālisti – 315 pret 69, kas to dara tikai pirms tehniskās apskates, 83, kas pievēršas problēmai tikai tad, kad auto "velk uz vienu sānu" un 53, kas godīgi atzīst, ka spiedienu riepās pārbauda labi ja reizi trīs mēnešos.
Trīs gados kampaņas apmeklētāji kļuvuši arī pragmatiskāki riepu izvēlē – ja 2012. gadā nospiedošs vairākums atzina, ka pie finansiālas iespējas dotu priekšroku dārgākam zīmolam, tad tagad to, kas biežāk mainītu riepas esošajā cenu kategorijā, ir gandrīz tikpat daudz.
Izmaiņas riepu iegādes paradumos norāda arī uz konkurenci un zīmolu daudzveidību šajā tirgus segmentā. Tostarp 2013. gada anketās TOP3 zīmoli sarindojās šādā secībā: "Bridgestone" (140), "Michelin" (115) un "Goodyear" (70).
Riepu izvēli joprojām nosaka cena un zīmols, taču pērn bija novērojams lielāks anketu skaits, kur par galveno kritēriju minēti riepu testu rezultāti, pārdevēju rekomendācijas un paziņu ieteikumu, kam 2012. gadā tika piešķirta daudz mazāka nozīme.
Redzamībā priekšroka jaudīgākām spuldzītēm