Foto: Publicitātes foto

Gatavojoties ikgadējam "miles" ekorallijam, ko ar "Delfi" atbalstu organizē "Drošas braukšanas skola" (DBS), "Statoil" (SIA"Circle K Latvia") un "Youngtimer Rally", sacensību rīkotāji izskaidro svarīgākās lietas, kas pirms starta jāapgūst šā ekorallija dalībniekiem.

"miles" ekorallijs ir regularitātes rallijs, angliski saukts par TSD rally (time-speed-distance). Tā ir autosporta disciplīna, kurā dalībnieku uzdevums ir distanci veikt pēc iepriekš sagatavota maršruta ar noteiktu vidējo ātrumu un iekļaujoties noteiktā laika normā. Šo prasību dēļ tas tiek dēvēts par "stūrmaņu ralliju", jo tieši viņiem ir darāms vislielākais darbs, lai sarēķinātu laikus, un braucot regulētu pilotu, lai ekipāža posmu veiktu ideālajā laikā.

Priekšrocības salīdzinot ar "ātruma ralliju" ir tādas, ka šajā disciplīnā var piedalīties arī ar standarta "ielas" automašīnām, nav nepieciešami lieli finansiāli ieguldījumi to pielāgošanai sacensību vajadzībām, un līdz ar to regularitātes rallijs ir pieejams plašākai publikai. Šādi regularitātes ralliji ir ļoti populāri arī klasisko auto pasākumu ietvaros.

Laika aprēķins

Pirms sacensību starta dalībnieki saņem maršruta leģendas un vidējos ātrumus. Ņemot vērā attālumu un ātrumu, tiem ir jāsarēķina ideālo laiku. Tas notiek sekojošā secībā:

1) dotais ātrums km/h ir jāpārvērš m/s (km/h / 3600 ⨉ 1000)
2) doto attālumu kilometros starp orientieriem jāpārrēķina metros (0,3 km = 300 m)
3) laiku iegūst, attālumu metros dalot ar metriem sekundē (300 m / 12,5 m/s = 24 s)
4) katram nākamajam punktam jāpieskaita iepriekšējā (punkta) laiku
5) laiku starp orientieriem skaita ar sekundes desmitdaļām, bet rezultātā jāņem vērā tikai pilnās sekundes (1 min. 37,6 s = 1 min. 37 s)

Jāņem arī vērā, ka vidējais ātrums distancē var mainīties. Tādā gadījumā noderīgāk būtu sagatavot Excel tabulu ar formulām pēc dotā parauga, kurā veikt aprēķinus.

Soda punkti pienākas par katru kavēto vai apsteigto sekundi vai sekundes desmitdaļu (atkarībā no nolikuma), salīdzinot ar ideālo laiku.

Leģenda


Stūrmanim nepārtraukti ir jākomunicē ar pilotu - ir jāsaka kur braukt, cik ātri braukt un cik sekundes esat par ātru vai par vēlu. Ja leģendā starp orientieriem distance ir lielāka, tad laikus ieteicams sarēķināt ik pa 200 m – tas atvieglos stūrmaņa darbu maršruta laikā, kad būs jākontrolē laiku. Katrā orientierī stūrmanim vēlams pateikt:

* kāds ir attālums līdz nākamajam leģendas punktam;
* kāda ir orientiera konfigurācija – kur jāgriežas, kāds izskatās, kādi orientieri;
* obligāti jānorāda, kad mainās vidējais ātrums;
* cikos jābūt nākamajā punktā;
* vai iepriekšējā orientierī ekipāža iebrauca laikā, ar kavējumu vai apsteidzi;
* cik aptuveni varētu rādīt odometrs nākamajā orientierī;
* kādu vajadzētu ievērot ātrumu spidometrā, lai ievērotu vidējo ātrumu.

Kā vēl viens sarežģītības līmenis ir sinhronā regularitāte. Tas nozīmē, ka vienu posmu dalībniekiem ir jāveic divas reizes – pirmo reizi pēc sarēķinātā ideālā laika, bet otro reizi – tieši tāpat kā pirmo. Līdz ar to soda punkti pirmajā reizē tiek skaitīti par katru kavēto vai apsteigto sekundi vai sekundes desmitdaļu, salīdzinot ar ideālo laiku, bet otrajā braucienā soda punkti tiek skaitīti par katru kavēto vai apsteigto sekundi vai sekundes desmitdaļu, salīdzinot ar pirmā brauciena laiku. Šādā formātā stūrmanim ir svarīgi pirmajā braucienā piefiksēt savus reālos laikus, lai otrajā braucienā izvairītos no liekām soda sekundēm.

Lietas, kas nepieciešamas, lai piedalītos regularitātes rallijā:
* automašīna ar atļauju piedalīties ceļu satiksmē un derīgu OCTA;
* vismaz divi cilvēki automašīnā (pilots un stūrmanis);
* rakstāmpiederumi;
* kalkulators, dators vai viedierīce laiku aprēķināšanai;
* strādājošs odometrs (der arī GPS odometrs viedtālrunī vai planšetē);
* hronometrs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!