Ir skaidrs, ka tieši topošā motobraucēja attieksme un motivācija ietekmē gan mācību procesu un sadarbību ar instruktoru, gan arī tā rezultātu. Visiem ir savs redzējums par motociklistiem, tomēr pieredze rāda, ka ļoti daudz ko nosaka perspektīva. Ja esi iepazinis gan motocikla, gan auto vadītāja lomas – iejūtība, empātija un arī izpratne par otra dalībnieka vajadzībām būs pašsaprotama. Motociklisti ir mazāk aizsargātā ceļu satiksmes dalībnieku grupa, kuriem visbiežāk jārēķinās ar bīstamu situāciju prognozēšanu satiksmē.
"Iemesli, kas liek braukt ar motociklu, ir ļoti dažādi – vieniem tā ir "ķimerēšanās" ap močiem jau kopš bērnības, citi iedvesmojušies no draugiem, vai dzīvesbiedrs jau ir pievienojies motobraucēju saimei. Dažiem tas ir praktisks apsvērums – samazināt ikdienas tēriņus un izmantot priekšrocības, ko sniedz ērta pārvietošanās pa pilsētu, apbraucot sastrēgumus un izmantojot stāvēšanas priekšrocības. Jaunie motobraucēji novērtē moci arī kā fantastisku risinājumu ceļošanai. Kopumā var teikt, ka pašlaik cilvēki ļoti racionāli un apzināti izsver, kāpēc šīs tiesības ir nepieciešamas, jo braukt ar moci nav tas pats, kas tamborēt pie TV," norāda Goblins.
Interesanti, ka motobraucēju vidū ir būtiski palielinājies sieviešu īpatsvars un šī tendence arvien pieaug. "Arvien biežāk jaunāki cilvēki kārto moto vadītāja tiesības – šobrīd vecuma grupas "jaunie" un "pēc 40" dalītos tieši uz pusi. Gados jaunākus cilvēkus noteikti aizrauj motociklu pasaule, savukārt vecāki jau vienkārši saprot, kāda bauda ir svētdienās izbraukt ar "Harley"," situāciju iezīmē Ģirts Vilnis.
Braukšanas tiesības ir tikai sākums
Instruktors nenoliedzami ir viens no pirmavotiem, no kura tiek iegūtas praktiskās drošas braukšanas iemaņas un izpratne par uzvedību uz ceļa. "Mācību procesā uz motocikla tu esi viens, un tā ir vislielākā atšķirība no autovadītāja apmācībām. Es teiktu, ka autobraucējiem ar lielāku pieredzi nereti ir grūtāk izskaust vecos braukšanas niķus, jo tam tomēr ir liels ieraduma spēks," spriež Ģirts. Viņaprāt, vienmēr ir bijuši un būs tādi vadītāji, kuri kādus noteikumus negribēs ievērot jau saknē savas attieksmes dēļ: "Ar to ir vienkārši jārēķinās. Tā jau ir audzināšana, un instruktors to nevar izmainīt."
Arī Ģirts jau 11 sezonas ik dienu ir uz motocikla kopā ar saviem audzēkņiem, tāpēc dažādu nerakstīto likumu un kritisku situāciju izrunāšana ir pašsaprotama: "Braukšanas apliecības iegūšana ir tikai starts dalībai ceļu satiksmē. Rakstīto likumu pārzināšana, izpratne un ievērošana ir viens, taču prakse pieprasa vēl ko citu, proti, iepazīt nerakstītos motobraucēju likumus. Tikai ar nobrauktajiem kilometriem tu spēj izkopt drošu braukšanas tehniku un stilu, kā arī izprast moto pasauli, un to, kādi likumi tajā valda.
Braukšana ar motociklu ir braukšana ar galvu – drošība, spēja reaģēt un būt nemitīgā kontaktā ar ceļu un pārējiem satiksmes dalībniekiem ir lietas, par kurām tu nedrīksti aizmirst ne mirkli. Ja nu vienīgi, ja esi tuksnesī, bet arī tad nevar zināt, kas tevi sagaida," skaidro instruktors.
Modes lieta vai apzināta izvēle?
Daudziem, atnākot uz pirmo braukšanas nodarbību, mirdz acis un apmācība tiek uztverta kā izprieca, savukārt citiem ir arī "visu zinu, visu māku" attieksme. Visbiežāk dāmas uzreiz atzīstas, ka nav drošas par spēju noturēt spēkratu. Bailes, pirmo reizi uzkāpjot uz moča, ir dabiskas un vajadzīgas. Tomēr, kā norāda Ģirts, sākot braukt ar pārgalvīgu, bravūrīgu vai arī vienkārši "lai būtu jautrāk" attieksmi – saņemt motociklista tiesības vienkārši būs daudz grūtāk.
Brīvības saldā garša un vējā plīvojošie mati ir gana romantizēts stereotips, kas mūsdienās jau tomēr sāk izzust. "Motobraucēja tiesības tiek kārtotas, balstoties uz konkrētiem iemesliem, un par modes lietu to tomēr vairs nevar nosaukt. Pavisam nesen čaļi pirka un atjaunoja stilīgus "cafe racer" tipa močus, kas ir šī laika aktuālā tendence, un priecājos par motociklistu arvien biežāku parādīšanos uz ielām. Tajā mirklī, kad tu izproti, cik manevrētspējīgs ir motocikls un kādas ir tā priekšrocības, motobraukšana kļūst par tavu dzīvesveidu, ar ko var saslimt pat uz mūžu," atzīst Ģirts Vilnis.
Kā var iegūt motovadītāja tiesības?
Motociklu vadīšanas tiesības iespējams iegūt un tās piešķir atkarībā no vecuma.
No 16 gadu vecuma:
- A1 kategorijas motocikls – motocikli bez blakusvāģa, kuru motora darba tilpums nepārsniedz 125 cm3 un jauda nepārsniedz 11 kW
- B1 kategorija – kvadricikli
- Tricikls – transportlīdzeklis, kura jauda nepārsniedz 15 kW
No 18 gadu vecuma:
- A2 kategorijas motocikls – motocikli, kuru motora jauda nepārsniedz 35kW
- transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt A2 vai B kategorijas transportlīdzekļus, Latvijā atļauts vadīt arī A1 kategorijas transportlīdzekļus
No 24 gadu vecuma:
- A kategorijas motocikls – visi motocikli, kuru jauda pārsniedz 15 kW
- Tricikli, kuru jauda pārsniedz 15 kW.