Elektroauto pārdošanas rādītāji pēdējās desmitgades laikā ir ievērojami pieauguši, taču sagaidāms, ka šogad tie varētu kristies par 2,5%. Elektroauto ekspluatācija ikdienā ir lētāka nekā dīzeļa vai benzīna dzinēja automašīnām, taču to cena ir ievērojami lielāka. Lai arī daļa pircēju atsakās no elektroauto augsto cenu dēļ, tas nav vienīgais iemesls, kādēļ šo spēkratu pārdošanas rādītāji krītas. Auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" eksperti norāda uz dažiem papildu iemesliem, kādēļ elektroauto vēl nav tik populāri.
Cena bez valsts atbalsta ir pārāk augsta
Cena ir joprojām galvenais iemesls, kādēļ pircēji neizvēlas pārsēsties elektroauto. "carVertical" platformā šī gada pirmajā pusē Latvijā elektroauto vēstures atskaites sastādīja tikai 4% no veiktajām pārbaudēm. Elektroauto ir dārgāki nekā iekšdedzes dzinēju spēkrati, tādēļ valsts sniegtais atbalsts ir viens no galvenajiem motivējošajiem faktoriem izvēlei par labu elektroauto. To labi parāda Vācijas piemērs.
2023. gada decembrī Vācijas valdība pārtrauca elektroauto atbalsta programmu, lai izvairītos no budžeta deficīta. Pirms šī lēmuma elektroauto daļa Vācijas jauno spēkratu tirgū 2023. gada pirmajā pusgadā sastādīja 15,8%, savukārt 2024. gadā tajā pašā laikposmā īpatsvars samazinājās 12,5%.
Taču Itālijā elektroauto pārdošanas rādītāji ir ievērojami pieauguši, kopš valdība pagājušajā gadā atsāka piedāvāt atbalstu. 2023. gada jūnijā reģistrēti 6155 jauni elektroauto, taču 2024. gada jūnijā – 13 285, kas veido 116% pieaugumu. Izaugsmei varētu būt dažādi iemesli, taču valsts atbalsts šeit spēlē ievērojamu lomu.
Bailes nespēt auto pēc tam izdevīgi pārdot
Strauji attīstoties tehnoloģijām, elektroauto ik gadu visai ātri zaudē savu tirgus vērtību un tādējādi kļūst mazāk iekārojami pircēju skatījumā. Daudzi lietotu auto pārdevēji apgalvo, ka autobraucēji pagaidām vēl nevēlas iegādāties lietotu elektroauto. Tie ir ne tikai dārgāki par līdzvērtīgiem dīzeļa un benzīna dzinēju spēkratiem, bet arī to gaitas akumulatori ar aizvien sarūkošu kapacitāti krietni mazina automašīnas atlikušo vērtību.
Mats Buzelis, "carVertical" auto nozares eksperts, apgalvo, ka daļa elektroauto īpašnieku pat pārkāpj atpakaļ dīzeļa un benzīna motora automašīnās: "Dīleri mums stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza. Šis zināmā mērā lauž līdzšinējo praksi. Kā jau ierasts, jaunu vai mazlietotu auto pircēji pēc zināma laika spēkratu ved atpakaļ pie dīlera. Tādēļ nav brīnums, ka daļa cilvēku, kas iepriekš izmantojuši elektroauto, atsākuši pirkt iekšdedzes dzinēju spēkratus. Šie autobraucēji baidās, ka pēc dažu gadu izmantošanas nespēs pārdot savu elektroauto un pazaudēs naudu."
Vairums cilvēku ik pēc dažiem gadiem maina savu auto, tādēļ bieži izvairās no tiem spēkratiem, kuru vērtība strauji krītas. Tāpat nav iespējams uzzināt, cik ātri samazināsies elektroauto akumulatora kapacitāte, kas ievērojami ietekmē tā tirgus vērtību. Daļa elektroauto, piemēram, "Tesla" un daži "Audi" modeļi ir izteikti pieprasīti, taču tas automātiski nenozīmē, ka tirgus vērtība nesamazināsies.
Dārgi luksusa klases elektroauto ir vieni no tiem, kuru vērtība tirgū krīt visstraujāk. Jaunākās tehnoloģijas visai ātri tiek aizstātas ar citām, akumulatora kapacitāte samazinās un tiek piedāvāti jauni, iespaidīgāki modeļi, kas ievērojami samazina tādu modeļu kā "Audi e-tron GT", "Tesla Model X" un "Model S" tirgus vērtību.
Elektroauto tehnoloģija ne tuvu nav perfekta, taču tā arī ātri mainās, padarot lētākus lietotus elektroauto neefektīvus. Pircēji ir gatavi gaidīt labākus akumulatorus, ātrākas uzlādes iespējas, kā arī citas inovācijas, kas elektroauto izmantošanu ikdienā padarītu daudz ērtāku. Tieši šo iemeslu dēļ reti kurš vēlas pirkt lietotus elektroauto to augstās cenas, zemas atlikušās kapacitātes akumulatoru un attiecīgi sniedzamības, kā arī novecojušu tehnoloģiju dēļ.