![Maska žestu Eiropā nepiedod – par 63% kritusies "Tesla" realizācija Maska žestu Eiropā nepiedod – par 63% kritusies "Tesla" realizācija](https://images.delfi.lv/media-api-image-cropper/v1/32b5d989-e90c-4196-80a4-a22d3fec9920.jpg?w=576&h=324&r=16:9)
Gada pirmajā mēnesī amerikāņu elektroauto ražotāja "Tesla" pārdošanas apjomi strauji kritās vairākos lielākajos Eiropas tirgos, tostarp Vācijā, Lielbritānijā un Francijā. Lai gan viens no faktoriem janvāra sliktajos rādītājos var būt kompānijas vadītāja Īlona Maska aizvien polarizējošākā uzvedība, visticamāk, nozīme ir arī plašākiem tirgus spēkiem.
Šis kritums seko "Tesla" smagajam gadam, 2024. gadā pasaulē pārdodot 1,78 miljonus automobiļu, kas ir pirmais šī ražotāja gada pārdošanas apjoma samazinājums vairāk nekā desmit gadu laikā.
Vācijā janvārī "Tesla" pārdeva tikai 1277 automobiļus, kas ir par 59,5% mazāk nekā 2024. gada janvārī. Turklāt elektromobiļu pārdošanas apjomi Vācijā pagājušajā gadā strauji kritās pēc tam, kad valdība atcēla dāsnās subsīdijas, kas līdz tam bija veicinājušas pārdošanu.
Maska pretrunīgi vērtētā uzvedība, tostarp rokas žests prezidenta Donalda Trampa inaugurācijas svinību laikā, kas internetā tika salīdzināts ar nacistu sveicienu, kā arī viņa pastāvīgais atbalsts galēji labējai politiskajai grupai Vācijā, iespējams, vēl vairāk samazināja pieprasījumu pēc "Tesla" automobiļiem.
"Tesla" realizācija samazinās ne tikai Vācijā. Francijā "Tesla" pārdošanas apjomi saruka vēl vairāk – par 63%, reģistrējot tikai 1143 jaunus šīs markas elektromobiļus. Lielbritānijā "Tesla" pārdošanas apjomi samazinājušies par 12%. Lai gan tas nešķiet kā milzīgs kritums, tas noticis, neskatoties uz to, ka kopējais elektromobiļu pārdošanas apjoms šajā tirgū ir pieaudzis par 35%.
"Tesla" ziņoja arī par 44% un 38% pārdošanas apjoma kritumu Zviedrijā un Norvēģijā, kā arī par 42% pārdošanas apjoma kritumu Nīderlandē.
Iespējams, ka "Tesla" neseno pārdošanas apjomu kritumu ir ietekmējuši vairāki citi ar Īlonu Masku nesaistīti faktori. Papildu pašreizējai globālajai ekonomiskajai nenoteiktībai daudzi potenciālie elektromobiļu pircēji Eiropā, iespējams, gaida nesen modernizēto "Tesla Model Y", kas ir viens no vislabāk pārdotajiem automobiļiem Eiropā kopumā.
Modernizētajam "Tesla Model Y" ir atjaunināts eksterjera dizains un interjers, kā arī uzlabota braukšanas dinamika. Un daudzi potenciālie pircēji, iespējams, nogaida līdz jaunais "Model Y" būs pieejams visās versijās, nevis tikai dārgākajā "Launch Edition" modifikācijā, kas šobrīd ir vienīgā. Tomēr tajā pašā laikā "Tesla" atlaides aizejošajam "Model Y" varētu mazināt šo vilcināšanos, it īpaši piesaistot pircējus, kuri priekšroku dod izmaksu ietaupījumam, nevis jaunākās versijas gaidīšanai.
Janvāra beigās britu izdevuma "Electrifying" veiktajā aptaujā tika noskaidrots, ka 59% vietējo elektromobiļu īpašnieku un to, kas plāno iegādāties elektromobili, Maska nesenās rīcības dēļ ir atturējušies no "Tesla" iegādes. Arī Zviedrijas patērētāju aptaujā tika noskaidrots, ka to patērētāju īpatsvars, kuri "Tesla" vērtē negatīvi, ir palielinājies no 47% līdz 63%, vēsta "Reuters". Turklāt arī to vietējo iedzīvotāju skaits, kuri pozitīvi vērtē šo zīmolu, ir samazinājies no 19% līdz 11%.
Neskatoties uz visu iepriekšminēto, "Tesla" dominance elektromobiļu tirgū nemazinās, taču ņemot vērā mainīgās subsīdijas, pieaugošo konkurenci un izpilddirektoru, kurš, šķiet, nekad nebeidz nokļūt ziņu virsrakstos nepareizu iemeslu dēļ, ceļš uz priekšu izskatās aizvien grūtāks.