MISC 2.0 - 28625
Foto: Publicitātes foto
Elektromobiļiem un to īpašniekiem noteiktos atvieglojumus un priekšrocības jāsaglabā arī nākotnē, lai turpinātu veicināt videi saudzīgu transportlīdzekļu izmantošanu Latvijā, norāda jaunuzņēmuma "VOOL" pārstāvji.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati liecina, ka šī gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti 6576 elektromobiļi, salīdzinot ar 2023. gada 1. janvāri, pieaugums ir pat gandrīz 60%. Eksperti lēš, ka tieši atvieglojumi un priekšrocības, kā arī uzlādes staciju infrastruktūras attīstība sekmē interesi par elektromobiļiem, kas var palīdzēt sasniegt Eiropas ambiciozos mērķus zaļās politikas jomā.

Latvijā elektromobiļiem pašlaik ir vairāki atvieglojumi, proti, netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme – 15,00 eiro mēnesī, elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālas nozīmes numura zīmes ir bez maksas, arī speciālu, vizuāli atšķirīgu numura zīmju pirmais komplekts ir pieejams bez maksas.

Būtiskas priekšrocības attiecas arī uz braukšanu un auto novietošanu – elektromobiļiem, kas aprīkoti ar attiecīgajām numurzīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, bet Liepājā, pašvaldības maksas stāvvietās un Rīgā, "Rīgas satiksmes" apsaimniekotajās autostāvvietās elektromobiļus var novietot bez maksas.

Bezmaksas stāvvietas pieejamas arī kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijas pilsētās Tallinā, Tartu un Pērnavā. Savukārt, Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā.

Jaunuzņēmuma, kas piedāvā uzlādes risinājumus, pārstāvji norāda, ka vienlīdz svarīgs aspekts ir arī piemērota infrastruktūra. Elektromobiļu uzlādes tīklā "e-mobi" Latvijā darbojas 141 ātrās uzlādes stacija. Kopējais uzlāžu skaits pērnā gada decembrī bijis 8580, bet, piemēram, jūlijā pat pārsniedzis 10 000 uzlādes. Būtiski pieaug arī elektromobiļu uzlādei izmantotās elektroenerģijas apjomi (kWh) "e-mobi" uzlādes tīklā, piemēram, 2023. gada decembrī tās bija 182 tūkstoši kilovatstundu.

Ņemot vērā, ka Eiropas Savienība vēlas panākt, lai līdz 2030. gadam uz bloka dalībvalstu ceļiem ir aptuveni 40 miljoni elektrisko automašīnu, kas ir ļoti liels pieaugums salīdzinājumā ar pašreizējo rādītāju – aptuveni 8 miljoniem elektromobiļu, nepieciešams strādāt arī pie uzlādes risinājumu pilnveides. "VOOL" aicina ņemt vērā, ka, izmantojot atbilstošus risinājumus, lielāko daļu uzlādes var veikt mājās un nav nepieciešams izmantot publiskos lādētājus. Turklāt, mājas uzlāde ir arī lētāka un ērtāka, nekā publisko lādētāju izmantošana. No klientu atsauksmēm uzņēmums secinājis, ka, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēja auto, elektroauto ērtums izpaužas arī tajā, ka mājupceļš nav jāizvēlas, balstoties uz tuvākajām degvielas uzpildes stacijām.

Domājot par zaļās politikas mērķu sasniegšanu, svarīgs aspekts ir arī valsts atbalsts elektroauto iegādei – Latvijā šobrīd jauna vai lietota elektroauto vai jauna ārēji lādējama hibrīdauto iegādei fiziskās personas var saņemt valsts atbalstu līdz pat 4500 eiro apmērā, savukārt Igaunijā atbalsta summa var sasniegt 4000 eiro. Abās valstīs darbojas arī līdzīgi nosacījumi, piemēram, pārdošanas cena bāzes komplektācijā nedrīkst pārsniegt 60 000 eiro (bez PVN).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!