Foto: Publicitātes foto
"Neglītas lidmašīnas nelido", ir teicis viens slavens aviators, ko nedaudz mainītā versijā var attiecināt arī uz automašīnām. Ne pārāk labi izstrādāta dizaina automašīnām nav paliekošas vērtības, un tās tiek pilnībā aizmirstas aptuveni piecdesmit gadus pēc to izgatavošanas. Tomēr dizaina šedevriem ir pilnīgi cits liktenis. Un nav noslēpums, ka lielākā daļa šo auto šedevru ir radušies tieši Itālijā.

"Katras automašīnas dizains ir svarīgs – tas ir pirmais, kam klients pievērš savu uzmanību. Ja mašīnas ārpuse nebūs pievilcīga vai klientam nepatiks dažas tās detaļas, iespējams, viņš pat nenonāks līdz testa braucienam, jo jau no paša sākuma nebūs mašīnā ieinteresēts. Savukārt, ja automašīna ir eleganta, tad klients būs arī ieinteresēts novērtēt inženieru darbu auto iekšienē. Dizains būtiski ietekmē automašīnas vērtību nākotnē – ilgmūžīgie modeļi tirgū tiek novērtēti augstāk," stāsta Evelīna Avina, "Maserati" preču zīmes vadītāja.

Simtgades greznība

"Maserati" tika dibināts 1914. gadā, un kopš tā laika tā nosaukums ir gluži kā sinonīms vārdiem "greznība", "stils" un "sportiskums". Šie sinonīmi iemantoja vērtību vairāk nekā pirms piecdesmit gadiem, kad tirgū parādījās pirmās paaudzes divdurvju "Ghibli". Visam, kas piemīt šai automašīnai, ir sava vēsture – pat vārdam "Ghibli" nav izdomāta burtu kombinācija, bet tas radies no Saharas tuksneša vēja nosaukuma. Šis modelis nostiprināja "Maserati" identitāti, novietojot to līdzās tādiem izciliem ražotājiem kā "Ferrari". Viņi visi ražoja ekskluzīvas automašīnas, izmantojot sava laika modernākās tehnoloģijas.

Pirmajam "Ghibli" zem tā pārsega jau bija uznirstoši priekšējie lukturi un iekšā jaudīgs V8 dzinējs. Klienti varēja izvēlēties starp piecu ātrumu manuālo ātrumkārbu vai trīs ātrumu automātisko ātrumkārbu. Ādas detaļas salonā – sēdekļi, durvis, viduspanelis un daudzi citi elementi – radīja augstākā komforta sajūtu, turpretī slēdži un ciparnīcas uz priekšējā displeja ļāva justies it kā pārvietotos ar ļoti ātru transportlīdzekli, piemēram, lidmašīnu.

Lai gan automašīna bija populāra, tās ražošana ilga tikai sešus gadus – globālā naftas krīze un ģeopolitiskās problēmas 1973. gadā lika pārtraukt šī modeļa ražošanu uz vairāk nekā divām desmitgadēm. Mūsdienās šī septiņdesmito gadu dizaina ikona atkal tiek celta gaismā, un to popularitāti labi parāda šo modeļu augošā cena. Mūsdienās atrast pirmās paaudzes "Ghibli" labā stāvoklī par cenu zem 200 000 eiro ir diezgan neiespējami.

Slavenais nosaukums veicina šī modeļa vēsturiskos panākumus – pirmo "Ghibli" izveidoja tolaik mazpazīstamais dizainers Džordžeto Džugiaro (Giorgetto Giugiaro). Mūsdienās viņš ir pazīstams kā viens no slavenākajiem automašīnu dizaineriem, un viņa vārds vien ir spējīgs palielināt automašīnas vērtību. Džugiaro ieguldījumu deva ne tikai "Ghibli", bet arī "Bora", "Quattroporte", "Spyder" un daudzu citu "Maserati" automašīnu dizaina radīšanā. Katru no tām mūsdienās varam saukt par dizaina ikonu.

No "Pininfarina" līdz "Maserati"

Gadu desmitiem dizainera Džugiaro uzņēmums ir bijis nozīmīgs ieguldītājs "Maserati" automašīnu dizaina izstrādē, tomēr šī gadsimta sākumā tam līdzās ir parādījusies ne mazāk zināma itāļu dizaina firma "Pininfarina". Tās telpās tika zīmēti piektās paaudzes "Quattroporte" sedana, "GranTurismo" kupejas un "GranCabrio" kabrioleta dizaini.

Šajā desmitgadē tika atjaunota "Maserati" zīmola stratēģija – tika izvirzīti jauni mērķi, kuru ieviešana nav iedomājama bez automašīnu ekskluzīvās iezīmes – dizaina. Neskatoties uz to, "Maserati" stratēģija tiek vērsta uz iekšējo resursu stiprināšanu un uzņēmumā strādājošo speciālistu kvalifikācijas paaugstināšanu. Tieši tāpēc jaunākos auto šedevrus ar sākotnējo trijžubura logo, kā arī sestās paaudzes "Quattroporte", jauno "Ghibli" sedanu un pirmo "Levante" SUV ražotāja vēsturē izveidoja paši "Maserati" dizaineri.

Ražotāja iekšējie resursi ļāva radīt automašīnas, kas lieliski atbilst "Maserati" vērtībām – ekskluzīva greznība, izskats un sportiskums. Piemēram, "Maserati Quattroporte" ir aprīkotas ne tikai ar "Ferrari" dzinējiem, bet arī apveltīts ar izcilu virsbūves aerodinamiku (koeficients Cd = 0,28). Tas ļoti ietekmē automašīnas akustisko komfortu un sportisko vadāmību.

Arī nākotnes modeļi, piemēram, "Alfieri" un citi, tiks būvēti ar "Maserati" iekšējiem resursiem. Ārējās dizaina aģentūras konkurē unikālu, ierobežotas tirāžas modeļu izveidē, no kuriem viens bija "Quattroporte Zegna Limited". 2015. gadā Itālijas modes aģentūra "Ermenegildo Zegna" izveidoja īpašu modeli ar 20 collu diskiem, unikālu krāsu un interjera detaļām – tādas automašīnas tika izgatavotas kopā tikai 100.

Arī turpmākajos gados iznākošo "Maserati" modeļu dizainu ietekmēs inženierijas inovācijas. Jau tuvāko gadu laikā daudziem jaunajiem "Maserati" modeļiem būs hibrīda vai elektriskie dzinēji, tāpēc dizaineriem būs ekskluzīvs uzdevums – saglabāt ražotāja dizaina principus automašīnā, kas tiks radīta pilnīgi citādāk nekā iepriekšējos simts gados.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!