SIA "Rīgas ogļu termināls" (ROT) nav noslēgtu pakalpojumu līgumu ar nevienu mangāna rūdas tranzītu kravas saņēmēju Krievijas Federācijā, šodien izplatītā paziņojumā informē valdes priekšsēdētājs Miķelis Lapše.
Paziņojums izplatīts, reaģējot uz publiski izskanējušām ziņām par mangāna rūdas pārkraušanu militārām vajadzībām.
ROT esot noslēgti pakalpojumu līgumi ar loģistikas-ekspedīcijas pakalpojumu sniedzējiem, kas tālāk piegādā mangāna rūdu saviem klientiem. Neviens no loģistikas-ekspedīcijas uzņēmumiem, ar ko ROT ir noslēgti līgumi, neesot reģistrēts Krievijas Federācijā.
"ROT stingri ievēro un ievēros Eiropas Savienības noteikto sankciju regulējumu, kā arī citas starptautiski noteiktās sankcijas," pausts paziņojumā.
ROT ir veicis likumam atbilstošas pārbaudes par mangāna rūdu. "Ne konkrētā krava, ne tās nosūtītājs, ne tās saņēmējs, ne loģistikas-ekspedīcijas pakalpojumu sniedzējs, ne arī šo juridisko personu dalībnieki vai amatpersonas nav iekļautas Eiropas Savienības vai citu Latvijā piemērojamo sankciju sarakstos," norāda Lapše.
Atbilstoši ROT rīcībā esošajai informācijai no mangāna rūdas ražo ferosakausējumus, ko plaši izmanto mašīnbūvē, autorūpniecībā, traktortehnikas ražošanā, kā arī citās jomās. No mangāna rūdas ražotie ferosakausējumi tiek eksportēti arī Eiropas lielajiem autoražotājiem. Gadījumā, ja ostā pārkraujamā krava raisīs jebkādas pamatotas aizdomas par tās izmantošanas iespējamo mērķi, tiks lūgts kompetentu Latvijas valsts iestāžu viedoklis, apgalvo ROT vadītājs.
ROT aicina valstiskā līmenī izvērtēt jautājumu par mangāna rūdas pārkraušanu un pārvadāšanu.
Pēc Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā sākuma krasi palielinājās ieroču rūpniecībā nepieciešamās mangāna rūdas piegādes Krievijai, un kopš pagājušā gada daļa piegāžu veiktas caur Sillamē ostu, kuras operatorkompānijā puse pieder bijušajam Igaunijas premjerministram Tītam Vehi, kā arī caur Latviju, vēstīja laikraksts "Postimees", ziņoja aģentūra LETA.
Lielāko daļu mangāna rūdas Krievija importēja no Dienvidāfrikas Republikas, Gabonas, Brazīlijas un Kotdivuāras. Dažādu iemeslu dēļ kuģi nedodas tieši uz Krievijas ostām, tādēļ kravas ar mangānu ir jāpārkrauj vilcienos, kas dodas uz Krieviju.
Kā liecina "Postimees" rīcībā esošā informācija, no diviem miljoniem mangāna rūdas, kas pērn tika eksportēta uz Krieviju, gandrīz 90% tika pārkrauta Igaunijā un Latvijā. Visvairāk tādu kravu pārkrauts Rīgas un Ventspils ostās, bet kopš pagājušā gada arī Sillamē ostā tiek izkrauta un uzglabāta mangāna rūda pirms vilcieni ar to dodas uz Krieviju.
Starp stividoriem, kas nodarbojas ar Krievijas militārajā rūpniecībā izmantojamās mangāna rūdas pārkraušanu ir arī tādi, kuru īpašnieku saites ved uz ekspremjera Andra Šķēles un politiķa Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm, informēja "TV3 Ziņas".
Raidījums norādīja, ka ar mangāna rūdas pārkraušanu nodarbojas vairāki stividori. Starp pārkrāvējiem ir arī "KS Terminal" un "Rīgas ogļu termināls". Abi atrodas Krievu salā.
"Rīgas ogļu termināls" pastarpināti pieder ekspremjera Andra Šķēles, kā arī pašreizējā politiķa, parlamentārieša Aināra Šlesera (LPV) ģimenēm, akcentēja raidījums.