Lai novērstu pasažieru apkrāpšanu gadījumos, kad negodprātīgi taksometru pakalpojumu sniedzēji pieprasa nesamērīgi augstu maksu, noteiks maksimālo tarifu braucienam ar taksometru no lidostas vai cita starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objekta un ieviesīs brauciena priekšapmaksas iespējas. To paredz trešajā – galīgajā – lasījumā Saeimā trešdien, 27. martā, atbalstītie grozījumi Autopārvadājumu likumā.
Brauciena priekšapmaksu varēs veikt tiešsaistē vai klātienē lidostā. Lai strādātu speciālajā zonā lidostā, pārvadātājam jānodrošina klientam iespēja taksometrā norēķināties ar iepriekš iegādātu brauciena "vaučeru". Arī maksimālais tarifs attieksies uz ikvienu taksometru, kurš nodrošina pakalpojumu no lidostas. Tarifa griestus un darbības zonas, kā arī maksimālo papildmaksu par braucienu noteiks Ministru kabinets.
Informāciju par licences kartītes izsniegšanu vai anulēšanu plānošanas reģions vai valstspilsētas pašvaldība publicēs Ceļu satiksmes drošības direkcijas e-pakalpojumos. Ja pārvadātāja rīcībā vairāk nekā trīs mēnešus nebūs vieglā automobiļa, kuram izsniegta licence, to anulēs.
Iepriekš par likumprojekta virzību Saeimā atbildīgās Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē deputāti uzsvēra kontroles nozīmi kārtības un taksometru pakalpojumu kvalitātes nodrošināšanai lidostas teritorijā. Atbildot uz deputātu jautājumiem, Satiksmes ministrija norādīja, ka grozījumi paredz lidostai plašākas iespējas ikdienā kontrolēt taksometrus tās teritorijā. Piemēram, vai netiek pārkāpts aizliegums aģitēt taksometru pakalpojumu izmantošanu lidostas teritorijā. Tāpat grozījumi paredz, ka pašvaldību atbildīgie dienesti pastiprinās sadarbību kontroles nodrošināšanai.
Izmaiņas noteic ierobežojumus tādu transportlīdzekļu izmantošanai pasažieru komercpārvadājumos, kuriem Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir uzlicis liegumu. Tāpat VID katru gadu Autotransporta direkcijai sniegs informāciju par licencēto pasažieru pārvadātāju uzņēmumos nodarbināto personu skaitu iepriekšējā gadā.
No 2027. gada 1. janvāra taksometru pārvadājumiem drīkstēs izmantot automašīnas, kuras pirmo reizi reģistrētas ne vēlāk kā 2009. gada 1. janvārī, tas ir – ne vecākas par 18 gadiem.
Grozījumi paredz ieviest arī jaunu oglekļa dioksīda izmešu maksimālā daudzuma aprēķina metodiku automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2020. gada 31. decembra. Tā noteic, ka izmešu daudzums transportlīdzeklim ar ietilpību līdz septiņām sēdvietām nepārsniedz 180 gramus, bet ar ietilpību vairāk nekā septiņas sēdvietas – 240 gramus uz vienu kilometru. Iecerēts, ka tas veicinās videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.
Turpmāk kravas pārvadājumus ar C vai CE kategorijas transportlīdzekļu vadītāja apliecību ar ierakstu "95. kods" ārpus Latvijas teritorijas varēs veikt no 18 gadu vecuma. Tāpat no 18 gadiem varēs saņemt D1 (autobusu, kuru sēdvietu skaits, nepārsniedz 16 vietas un kuru garums nepārsniedz astoņus metrus vadītāja) un D1E kategorijas tiesības. Patlaban tās var iegūt no 21 gada vecuma.
Izmaiņas paredz administratīvo atbildību par kravas kabotāžas pārvadājumu un tahogrāfa izmantošanas prasību pārkāpumiem, transportlīdzekļa vadītāja nosūtīšanas deklarācijas neiesniegšanu vai nepilnīgu aizpildīšanu, kā arī par prasībām neatbilstoša pārvadātāja, autovadītāja vai transportlīdzekļa piedāvāšanu tīmekļvietnē vai mobilajā aplikācijā.
Līdz nākamā gada aprīļa sākumam Satiksmes ministrijai jāsniedz Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai izvērtējums par vienotā tarifa un "vaučeru", kā arī kontroles sistēmas efektivitāti taksometru pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai Rīgas lidostā, iepriekš informēja komisijas priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama. Atbildīgā komisija aicināja arī izvērtēt, cik pamatotas ir atšķirīgās prasības pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru un ar vieglo automobili. Tāpat ministrijai uzdots izvērtēt iespēju ieviest vienotu licencēšanas sistēmu taksometru nozarē un izstrādāt priekšlikumus ēnu ekonomikas mazināšanai.