Galvenais nosacījums "Rail Baltica" projektā ir līdz 2030.gadam izbūvēt pamata līniju, un tā ir līnija, kas ved no Tallinas līdz Polijas robežai, uzsver Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta Ziemeļjūras-Baltijas TEN-T pamattīkla koridora, kurā ietilpst arī "Rail Baltica", koordinatore Katrīna Trautmane.
"Ja tas netiek īstenots, tad mēs zaudējam savienojumu ar Poliju un pa "Rail Baltica" nav iespējams doties uz Varšavu," papildināja Trautmane.
Komentējot "Rail Baltica" pamata līnijas savienojumu ar Rīgas centrālo dzelzceļa staciju un Rīgas lidostu, viņa pauda cerību, ka tiks panākta vienošanās par galveno "Rail Baltica" līniju un starpposma savienojumu ar Rīgu, lai tad projekta otrajā posmā pabeigtu Rīgas loku.
"Jautājums ir par laiku un naudu. Protams, ja Latvijas valdība vēlas to [Rīgas loku] redzēt tagad, tad to var darīt, bet tad tai par to ir arī jāmaksā," sacīja Trautmane.
Viņa piebilda, ka 2030. gads funkcionējošai "Rail Baltica" dzelzceļa līnijai ir noteikts termiņš, un tas ir noteikts arī tāpēc, lai vienā mirklī beigtu diskusijas, jo arī tajās ir pazaudēts daudz laika.
"Ir mirklis, kad jūs zināt, kas ir galvenā problēma. Tā ir atrast jaunu naudu. To es arī teicu Latvijas finanšu ministram - kavēšanās izmaksā dārgi. Tāpēc, iespējams, dažas projekta daļas nebūs pilnībā pabeigtas, bet es ceru, ka mums būs pamata līnija, pa kuru 2030. gadā kursēs vilcieni," viņa uzsvēra.
EK pārstāve norādīja, ka šādos projektos nevar zināt, vai būs nepieciešami vēl trīs vai seši mēneši, lai visu pabeigtu un pielāgotu, tādēļ viņa vēlas, lai infrastruktūras būvniecību pabeidz agrāk.
Savukārt, komentējot to, kad būtu jāīsteno "Rail Baltica" otrais posms, viņa norādīja, ka patlaban nevar pateikt, kad tas sāksies, jo saistības par projektu īstenošanu uzņem atbilstoši finanšu periodiem, un patlaban ir finanšu perioda vidus.
"Vai mēs šodien varam pateikt, kad sāksies otrā posma īstenošana - 2030., 2032. vai 2035. gadā? Nē, to šodien nevar izdarīt. Otro posmu var sākt, kad mēs tam būsim gatavi un kad mums būs tam nauda. Tātad tas būs iespējams vien nākamajā finanšu periodā," sacīja EK pārstāve.
Viņa piebilda, ka notiks diskusijas par projekta otrā posma saturu, lai tostarp ņemtu vērā arī pirmā posma būvniecības pieredzi un rezultātus. "Vienlaikus es gribu uzsvērt, ka nemainīsies galvenie savienojumi - piemēram, savienojums ar Viļņu, savienojums ar Rīgas lidostu un tamlīdzīgi. Tas nemainīsies," viņa minēja.
Viņa atgādināja, ka "Rail Baltica" projekts netika sākts tad, kad bija paredzēts, jo sākumā to bija paredzēts pabeigt 2026. gadā. "Tādēļ tagad mēs nevēlamies apstāties projekta attīstībā. Ja mēs tagad gribam realizēt Rīgas loku, tad mums nav naudas, lai izbūvētu dzelzceļa pamata līniju. Tas ir ļoti skaidrs," papildināja Trautmane.