Foto: Publicitātes foto

Latvijas agrīnās stadijas jaunuzņēmumi izmanto pārrobežu tirdzniecības iespējas. 92% vietējo uzņēmumu, kas sākuši pārdošanu, aktīvi orientējas uz starptautiskajiem tirgiem. Turklāt 86% no tiem, kas pašlaik darbojas tikai vietējā tirgū, plāno paplašināties starptautiskā mērogā, liecina "PayPal" veiktā aptauja.

"Vienlīdz būtiski ir atbalstīt Latvijas uzņēmumu preču un pakalpojumu eksportu, kā arī veicināt investīciju piesaisti Latvijas jaunuzņēmumu izaugsmei, kas Latvijas ekonomiskās izaugsmes kontekstā ir īpaši būtiski," nesen pēc tikšanās ar ekonomikas ministru pauda prezidents Edgars Rinkēvičs.

Arī daudzi citi politiķi ir minējuši, ka tieši jaunuzņēmumi ir tie, kas var Latvijai palīdzēt ekonomikas izaugsmē un investīciju piesaistē. Tāpat arī laiku pa laikam top dažādi atbalsta mehānismi, kas vienā vai otrā veidā cenšas palīdzēt jaunuņēmumu attīstībā.

Maksājumu pakalpojumu sniedzējs "PayPal", kas aizvien aktīvāk cenšas veidot sadarbību ar Latvijas un citu reģiona valstu jaunuzņēmumiem, nule ir veicis aptauju, lai noskaidrotu, kas ir galvenie izaicinājumi, izejot starptautiskajā arēnā.

Aptaujā piedalījās 110 jaunuzņēmumi no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Polijas.

Aptauja atklāja, ka trīs galvenie izaicinājumi, kas saistīti ar pārrobežu tirdzniecību, ar ko saskaras agrīnās stadijas jaunuzņēmumi Latvijā, ir:

  • jaunu klientu piesaiste vai ierobežota klientu bāze, ko minējuši 56% aptaujāto;

  • Tam seko izaicinājums pielāgot savu piedāvājumu vietējo klientu vajadzībām un prasībām, uz ko norādīja 39% aptaujāto;

  • 33% respondentu norāda uz ierobežotu mārketinga budžetu kā galveno šķērsli, paplašinot pārrobežu tirdzniecību.

"Paypal" vēsta, ka jautājot jaunuzņēmumiem no visiem četriem tirgiem par viņu galvenajām bažām saistībā ar starptautisko izplešanos, tie, kas jau ir iesaistīti pārrobežu tirdzniecībā, kā galvenās bažas min regulējuma jautājumus, savukārt tie, kas vēl tikai plāno paplašināties starptautiskā mērogā, ir vairāk noraizējušies par jautājumiem, kas saistīti ar maksājumiem.

"Lai vadītu pārrobežu uzņēmējdarbību, ir vajadzīgas specializētas zināšanas daudzās jomās, tostarp vietējo patērētāju izvēles, loģistikas un administratīvos jautājumos, piemēram, maksājumu sistēmās vai nodokļu jomā. Ar ierobežotiem resursiem un daudzām lietām, par kurām jārūpējas, nav viegli koncentrēties uz vissvarīgāko," komentējis "PayPal" Centrāleiropas un Austrumeiropas vadītājs Efī Dahans.

Populārākie pārdošanas virzieni starp visiem aptaujātajiem jaunuzņēmumiem ir ASV, Vācija, Lielbritānija, kā arī pierobežas valstis, kuru nozīme mainās atkarībā no tirgus, kuru tie pārstāv, liecina aptauja.

Piemēram, Polijas un Latvijas jaunuzņēmumu izplatītākais tirdzniecības galamērķis ir Vācija, ko norādījuši attiecīgi 47% un 45% vietējo uzņēmumu. Savukārt Lietuvas uzņēmumu galvenie tirdzniecības galamērķi ir ASV un Lielbritānija – gandrīz katrs otrais (46%) vietējais jaunuzņēmums, kas darbojas starptautiskā mērogā, pārdod savus produktus vai pakalpojumus uz kādu no šīm valstīm.

Runājot par Igauniju, populārākais pārrobežu tirdzniecības virziens ir Somija (47%). Interesanti, ka atšķirībā no jaunuzņēmumiem no citiem tirgiem Igaunijas jaunizveidotie uzņēmumi neiekļāva ASV kā vienu no trim lielākajiem tirgiem, kuriem tie pārdod. Izņemot Somiju, lielākā daļa vietējo jaunuzņēmumu savas preces vai pakalpojumus sniedz Apvienotajai Karalistei (41%) un Polijai (35%).

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!