Pētījumu kompānija "Kantar", kā ik gadu, noskaidrojusi pievilcīgākos darba devējus Latvijā. Kā secināts jaunākajā pētījumā, priekšstats par pievilcīgākajiem darba devējiem ir diezgan noturīgs un vairums uzņēmumu savas līdera pozīcijas saglabā.
Tomēr gada laikā ir notikušas arī izmaiņas un pievilcīgāko darba devēju topā ir arī jaunpienācēji
Kā liecina pētījums, gan strādājošo, gan studentu vidū nemainīgi starp pievilcīgākajām nozarēm ir informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozare – vairāk nekā trešā daļa (35%) studentu un ceturtā daļa (26%) darba ņēmēju labprātāk strādātu kādā no šīs nozares uzņēmumiem.
Abās mērķa grupās populāri ir arī uzņēmumi, kas darbojas finanšu un apdrošināšanas nozarē, arī transporta un uzglabāšanas nozarē. Cilvēki labprāt strādātu arī apstrādes rūpniecības, lauksaimniecības, mežsaimniecības, kā arī vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumos.
Daudziem ir neizpratne – kāpēc mēnešiem ir publicēts sludinājums par brīvu vakanci, taču uzņēmums uz pieteikumu neatbild? Iespējams, pie vainas ir CV formāts vai teksts pieteikuma vēstulē, tādēļ personāla kompāniju un uzņēmuma personāla vadītāji publikācijā sniedz ieskatu, kas piesaista, un kas, tieši pretēji – attur no vēlmes uzaicināt potenciālo kandidātu uz darba interviju. Plašāk: Vakanču daudz, bet darbā neņem – ko darīt un ko nedarīt, sūtot savu CV uzņēmumiem
Viszemākā pievilcība strādājošo un studentu mērķa grupās ir administratīvo un apkalpojošo dienestu, operāciju ar nekustamo īpašumu, būvniecības, ieguves rūpniecības un karjeru izstrādes, ūdens apgādes, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošanas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu, kā arī veselības un sociālās aprūpes, arī izglītības nozaru uzņēmumiem un iestādēm.
Kā liecina pētījuma rezultāti, priekšstats par pievilcīgākajiem darba devējiem ir diezgan noturīgs un vairums uzņēmumu savas līdera pozīcijas saglabā. Tomēr gada laikā ir notikušas arī izmaiņas un pievilcīgāko darba devēju topā ir arī jaunpienācēji – studentu mērķa grupā starp uzņēmumiem, kuri ne vienu vien reizi atzinīgi novērtēti arī iepriekšējo gadu pētījumos, šogad ierindojas arī "Latvenergo", "Latvijas Sabiedriskie Mediji", kā arī ir atgriezies uzņēmums "All Media Latvia".
Darba ņēmēju un studentu skatījumā pievilcīgākos Latvijas darba devējus visbiežāk raksturo uzņēmuma darbības veiksmīgums savā jomā, darbības jomas kopējā attīstība, arī tas, ka uzņēmums ir moderns, mūsdienīgs un vērsts uz inovācijām, ar labu reputāciju, kā arī nodrošina jēgpilnu darbu un tā pakalpojumi, produkti, projekti, risinājumi ir vērtīgi sabiedrībai un ilgtspējīgai nākotnei.
Bez racionāliem darba devēja izvēli nosakošiem kritērijiem lielu lomu darba devēja izvēlē spēlē arī darba ņēmēju emocionālās vajadzības jeb mūsu zemapziņa – tas, kā darba devējs liek darbiniekiem izskatīties kā noteiktā uzņēmuma, amata pārstāvim, un kā darbinieks jūtas savā darbavietā.
Personāla atlasē pieaugusi dažāda veida robotu loma, kuri gan rakstiskā, gan audio formātā iztaujā potenciālos amata kandidātus, lai palīdzētu reālajiem cilvēkiem pieņemt pareizo lēmumu. Plašāk: Darba intervijas sāk vadīt roboti; ne vienmēr tas ir patīkami
"Saglabājoties augstam pieprasījumam pēc darbaspēka, pārdomāts un spēcīgs darba devēja tēls ir būtisks aspekts, lai piesaistītu un noturētu labākos talantus. Uzņēmumam ir jāveido darba devēja tēls, kas vislabāk atbilst uzņēmuma sfērai, misijai un vīzijai, un uzņēmuma iekšējai kultūrai un vērtībām, vienlaikus ietverot tēlā arī šobrīd tirgū pieprasītākās vērtības – ieguvējs būs tas darba devējs, kurš saskaņoti un harmoniski savā tēlā iedzīvinās gan racionālos kritērijus, gan emocionālo vajadzību elementus darba devēja izvēlē," norāda "Kantar" klientu vadītāja, socioloģe Ilze Gansone.
Pētījumu "Kantar" veica 2024. gada pavasarī darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot tiešsaistes intervijas, tika aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēji, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti. Pētījumā iekļauti vairāk nekā 70 lielākie Latvijas uzņēmumi pēc darbinieku skaita un apgrozījuma no dažādām nozarēm, kā arī uzņēmumi, kurus spontāni nosauca pētījuma dalībnieki kā pievilcīgākos darba devējus Latvijā.
"Kantar" kopš 2007. gada ik gadu veic pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumu.