Lietuvā, Jonavas rajonā, "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa maģistrāles izbūve virzās uz priekšu, un nupat noslēgušies darbi posmā Žeimiai‒Šēta, pabeidzot vietējo pievedceļu un drenāžas sistēmu izbūvi. Darbus īstenojis Latvijas ceļu būves uzņēmums AS "A.C.B.".
Būvdarbi objektā sākti 2023. gada aprīlī un to līgumcena, projektam noslēdzoties, sasniedza 7,7 miljonus eiro (bez PVN).
Līguma ietvaros AS A.C.B. Jonavas rajonā īstenojis 13 vietējo pievedceļu izbūvi 13,7 km garumā un meliorācijas sistēmu rekonstrukciju, tostarp, drenāžas tīklu un caurteku izbūvi. Savukārt vietās, kur nav bijis iespējams izbūvēt atsevišķus ceļus dzelzceļa infrastruktūras elementu uzturēšanai, izveidotas pievedceļu nobrauktuves.
"Aktīvākajos periodos būvniecībā vienlaikus iesaistījām vairāk nekā 100 strādnieku un 60 tehnikas vienību. Darbu laikā pārvietojām aptuveni 100 000 m³ grunts un 85 000 m³ apjomā izbūvējām uzbērumus. Savukārt, veicot meliorācijas darbus teju 5 miljonu m² platībā, iebūvējām drenāžas caurules 27 km garumā," skaidro AS "A.C.B." valdes locekle Anna Priščepa.
Būvdarbi vienlaikus norisinājās vairākās vietās. Tādēļ efektīvākai darbu plānošanai un uzraudzībai tika izmantoti mūsdienīgi tehniskie risinājumi, piemēram, 3D modelēšana, virsmu skenēšana ar dronu un lāzera tehnoloģijām, kā arī darbu gaitas video fiksēšana ar dronu palīdzību. Būvdarbi tika veikti piemērojot BIM (Building Information Modeling) modelēšanu augstākajā pakāpē, kā arī tika ievērotas stingras prasības vides aizsardzības jomā.
Jaunizbūvēto 13 pievedceļu primārais uzdevums ir nodrošināt piekļuvi jaunajai dzelzceļa infrastruktūrai tehniskās apkopes nolūkos, kā arī nodrošināt efektīvus transporta savienojumus vietējiem iedzīvotājiem. Patlaban tos uzturēs dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs AB "LTG Infra", pēcāk paredzot nodot to apsaimniekošanu Jonavas novada pašvaldības pārziņā.
Lietuvā "Rail Baltica" ieceres izbūves darbi tiek izsludināti vairākos iepirkumos, lielākoties trases un tai paredzētās infrastruktūras izbūvi dalot 5 līdz 20 km garos posmos.