autobuss, autobusu satiksme
Foto: Shutterstock

AS "Liepājas autobusu parks" atceltie autobusu reisi galvenokārt ir saistīti ar autobusa vadītāju trūkumu nozarē, kā arī autobusu vadītāju slimībām, skaidroja uzņēmumā.

"Liepājas autobusu parks" norāda, ka pārvadātāji nespēj izveidot pietiekamu darbinieku rezervi, kas palīdzētu efektīvi plānot reisu izpildes šādos darbinieku attaisnotās prombūtnes gadījumos.

Tādējādi uzņēmums realizē dažādus optimizācijas pasākumus, lai mazinātu nozares problēmas ietekmi uz "Liepājas autobusu parka" reisu izpildi. Tostarp uzņēmums strādā pie personāla piesaistes, gan komunicējot digitālajā vidē, gan sadarbībā ar Nodarbinātības valsts aģentūru organizējot informatīvus seminārus potenciālajiem autobusa vadītājiem.

Uzņēmums sadarbībai uzrunājis arī autoskolas, lai ne tikai samazinātu autobusu vadītāju trūkumu, bet arī veicinātu vietējo iedzīvotāju profesionalitāti, nodrošinot iespēju iegūt apmaksātu "D" kategoriju un garantētas darba iespējas "Liepājas autobusu parka" kolektīvā.

Uzņēmums vairākus gadus komunicē ar atbildīgajām institūcijām par nozares problēmu - kvalificētu resursu trūkumu, norādot, ka ar katru gadu situācija kļūst aizvien kritiskāka, jo pieaug nozarē nodarbināto vidējais vecums, bet jaunāki cilvēki nav ieinteresēti pievienoties nozarei tās īpatnību dēļ.

"Liepājas autobusu parka" pārstāvji uzsver, ka pārvadātāji bez valsts politikas realizētāju aktīvas iesaistes nevar atrisināt visas nozares kopēju problēmu. Uzņēmums vairākkārt ir aicinājis nozares atbildīgās institūcijas noslēgt ģenerālvienošanos, kas uzlabotu un valstī veidotu vienotas transporta darbinieku sociālās garantijas, tādējādi piesaistot nozarei darbiniekus.

Tostarp patlaban Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi noteikumu projektu, kurā rosina atvieglot nosacījumus, lai varētu iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību. "Liepājas autobusu parks" šos grozījumus atbalsta, vienlaikus norādot, ka šis papildu darba resursu piesaistes risinājums neļaus operatīvi piesaistīt darbiniekus, bet ir veiksmīgs solis pretī uzlabojumiem, kuru rezultāts būs manāms tikai pēc vairākiem gadiem.

Jau ziņots, ka SM noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt iespēju personām, kurām ir tiesības vadīt "B" kategorijas transportlīdzekļus, no 18 gadu vecuma iegūt autobusa vadīšanai nepieciešamo "D" kategorijas vadītāja apliecību, nenosakot prasību pirms tam iegūt "C1" vai "D1" kategorijas vadītāja tiesības.

Pašlaik spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka personai, kurai ir "B" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, lai iegūtu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja tiesības, ir nepieciešams sākotnēji pabeigt "C1" vai "D1" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja mācību kursus, kuru pabeigšana savukārt sniedz iespēju uzsākt mācību kursu "D" kategorijas transportlīdzekļa vadītāja iegūšanai.

Noteikumu projektā norādīts, ka pēdējos gados ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē ir novērojams darbaspēka trūkums pasažieru pārvadājumos ar autobusiem. Arī Latvijā pieprasījums darba tirgū pēc šīs profesijas pārstāvjiem - autobusu vadītājiem, ir lielāks kā piedāvājums.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Liepājas autobusu parka" apgrozījums 2023.gadā bija 19,13 miljoni eiro, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi sasniedza 1,48 miljonus eiro.

Pēc Konkurences padomes 2022. gada 29. marta lēmuma par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu "Liepājas autobusu parka" darbībās uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība un Jurijs Sautkins ar 0,56% akciju, bet 60,12% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (LPV) (33%) ģimenēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!