Foto: LETA

Aizliegums reklamēt alus atlaides un cenas kaut kādā mērā ietekmēs visas alus darītavas, kuras sadarbībā ar kādu no lielveikaliem ir plānojušas cenu akcijas, par kurām bija paredzēts pastāstīt arī televīzijā vai radio, atzina SIA "Valmiermuižas alus" īpašnieks Aigars Ruņģis.

Viņš minēja, ka piemēram, "Valmiermuižas alum" ziemas mēnešos pieprasījums pēc alus būtiski samazinās, no oktobra līdz martam alus pārdošanas apmēriem samazinoties vidēji par 40%, salīdzinot ar vasaras sezonu - no aprīļa līdz septembrim. Nespējot ziemas mēnešos reklamēt pieejamāku cenu, uzņēmumam būs vēl grūtāk pārziemot.

Tāpēc gan lielajām, gan mazajām alus darītavām viens veids, kā uzlabot uzņēmuma rezultātus un produkcijas pārdošanu ziemas mēnešos, ir piedāvāt labāku cenu, veicinot pieejamību un pārdošanu, par ko lielveikali līdz šim bieži izvēlējās arī pastāstīt televīzijā vai radio, bet lēmuma rezultātā alus darītavām nesezonā un ziemas periodā būs grūtāk pircējus informēt par akcijām veikalos.

Ruņģis uzsvēra, ka lēmumam ietekme būs galvenokārt ziemas mēnešos, bet mazajām alus darītavām, kuras akcijas taisa retāk un galvenokārt koncentrējas uz jaunu dzērienu garšu izveidi, ietekme būs salīdzinoši mazāka, nekā tas varētu būt lielajām alus darītavām, kuras daudz biežāk veido akcijas.

Lēmuma ietekmi uz uzņēmuma apgrozījumu un peļņu viņš atteicās prognozēt, piebilstot, ka pagaidām precīzu efektu ir grūti prognozēt.

Jau ziņots, ka Saeima 26.septembrī galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz cenu un atlaižu reklāmu aizliegumu alum un vīnam televīzijā un radio.

Līdz šim Latvijā saskaņā ar likumu alkoholisko dzērienu reklāma bija aizliegta, izņemot divus dzērienu veidus - alu un vīnu.

Kā likumprojektā atzīmē tā autori no Veselības ministrijas, pārmērīga alkohola lietošana ir viens no galvenajiem riska faktoriem pasaulē, kas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību un apdraud arī apkārtējo cilvēku veselību un drošību.

Alkoholisko dzērienu reklāmas negatīvā ietekme uz alkoholisko dzērienu patēriņu sabiedrībā, it īpaši jauniešu vidū, ir plaši pētīta un pierādīta - tā veicina alkoholisko dzērienu lietošanas uzsākšanu un palielina alkohola patēriņu to jauniešu vidū, kuri alkoholu jau ir lietojuši, norāda ministrijā.

Lai noteiktu visaptverošus alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas un mārketinga ierobežojumus, ne tikai televīzijā un radio, bet arī internetā, kinoteātros, patērētājiem paredzētos drukātājos materiālos un citviet, Saeimas Sociālo un darba lietu komisija trešajā lasījumā ir atbalstījusi grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā. Grozījumi patlaban tiek skaņoti ar Eiropas Komisiju.

Reklāmas tirgus saistībā ar cenu un atlaižu reklāmu aizliegumu alum un vīnam televīzijā un radio varētu zaudēt 400 000 līdz 500 000 eiro gadā.

Latvijas Reklāmu asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa uzsvēra, ka šie skaitļi ir aptuveni, jo asociācijai nav detalizēta monitoringa sistēma, lai spētu prognozēt precīzu ietekmi.

Visbiežāk šāda veida reklāmas tiek izvietotas kopā ar citiem produktiem, un likumam stājoties spēkā, tās aizstās cita veida produktu reklāmas, piebilda Liepiņa.

"Valmiermuižas alus" apgrozījums pagājušajā gadā bija 9,435 miljoni eiro, kas ir par 34',5% vairāk nekā 2022.gadā, bet uzņēmuma peļņa pērn palielinājās 2,2 reizes un bija 193 348 eiro.

Kompānija "Vamiermuižas alus" reģistrēta 2005.gadā, un tās pamatkapitāls ir 1,397 miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir "Valmiermuižas ieguldījumu fonds", kurā 60% daļu pieder Aigaram Ruņģim, 24% - Austrijas ieguldījumu fondam "Industrieliegenschaftenvervaltungs AG" (ILAG), bet 16% - Austrijā reģistrētajam "MVF40 Beteiligungs GmbH".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!