Pašapkalpošanās kases pārtikas lielveikalos vairs nav nekāds jaunums, taču ne visiem pircējiem tās ir pa prātam, un daļa aizvien labprātāk izmanto kasieru pakalpojumus. Tā noticis arī kādā "Maxima" veikalā Igaunijas pilsētā Tartu, kur veikalā sanācis konflikts, jo kāds pircējs atteicies iepirkties pašapkalpošanās kasēs, raksta "Delfi.ee".
Pircējs Dmitrijs (vārds mainīts) veicis savus ikdienas iepirkumus un ar pilniem iepirkumu ratiem devies kases virzienā. Viņš par precēm vēlējies samaksāt pie kasiera, taču atvērtas bijušas tikai pašapkalpošanās kases.
"Es vērsos pie veikala darbinieka un teicu – ja mani neapkalpos kasieris, tad es atstāšu iepirkumu ratiņus un došos prom," viņš stāsta. "Es nekad veikalos neizmantoju pašapkalpošanās kases. Kasieru algas izmaksas ir iekļautas preču cenā, tāpēc man nav jāstrādā darbinieku vietā," sacījis Dmitrijs.
Saskaņā ar viņa teikto, kasieris neparādījās arī pēc 20 minūtēm, tādēļ viņš nolēma pamest veikalu, visas preces atstājot iepirkumu ratos.
"No veikala varēja iziet tikai caur pašapkalpošanās kasēm. Viens veikala darbinieks pie tām sēdēja, un es viņam pateicu, ka, tā kā veikalā nav kasieru, tad atstāšu preces iepirkumu ratos," viņš apraksta situāciju. Darbinieks sacījis, ka veikalam kasieru nav jau trīs gadus, un jārēķinās, ka veikalos nākotnē paliks tikai pašapkalpošanās kases.
"Mēs katru dienu strādājam, lai nodrošinātu, ka Igaunijas iedzīvotāji "Maxima" veikalos visā valstī var iegādāties preces par iespējami zemām cenām, tāpēc mums jāstrādā rentabli," situāciju komentējis "Maxima" pārstāvis Svens Lillepalu. "Tāpēc mēs attīstām inovatīvus iepirkšanās veidus, arvien vairāk virzoties pašapkalpošanās kasu virzienā. Tā ir nākotne," sacīja Lillepalu.
"Mēs saprotam, ka pie pašapkalpošanās kasēm jāpierod, un sākotnēji to izmantošana var radīt neskaidrības. Tāpēc mūsu pašapkalpošanās zonā ir darbinieks, kas palīdz pircējiem iepirkšanās procesā, tostarp skenēt preces. Ja darbinieka uz brīdi nav, viņš ir tuvumā un drīzumā ieradīsies," paskaidroja uzņēmuma pārstāvis.
Uz "Delfi.ee" jautājumu, vai veikalam ir pienākums pircējiem piedāvāt gan tradicionālos kasiera pakalpojumus, gan pašapkalpošanās iespējas, Lillepalu norādīja, ka tradicionālo kasieru pakalpojumiem nav obligāti jābūt pieejamiem, savukārt pašapkalpošanās kases pircējiem ir pieejamas vienmēr.
"Veidojot darba grafiku, veikala vadība pārliecinās, ka ikvienā maiņā ir pietiekami daudz darbinieku. Tomēr ir situācijas, kuras ir grūti paredzēt, piemēram, darbinieki saslimst. Tas izteikti notiek rudens-ziemas periodā," skaidro Lillepalu.
"Maxima" arī turpina palielināt pašapkalpošanās kasu skaitu, lai veikala darbinieki varētu veikt citus uzdevumus. "Tā ir saprātīga pieeja mūsdienu darbaspēka trūkuma apstākļos," piebilda Lillepalu. "Mēs saprotam, ka pašapkalpošanās un mobilās lietotnes izmantošana nav domāta visiem. Tomēr visi lielākie mazumtirdzniecības tīkli izmanto automatizētus risinājumus, kas palīdz optimizēt cilvēkresursus," viņš teica.