Latvijas uzņēmumiem, kuriem ir interese par Japānas tirgu un vēlme labāk izprast Japānas biznesa vidi, noteikti vērts sekot līdzi ES–Japānas centra (pilnais nosaukums: EU–Japan Centre for Industrial Cooperation) aktualitātēm un piedāvātajām iespējām. Centrs ir kopīga iniciatīva starp Eiropas Komisiju un Japānas valdību (Ministry of Economy, Trade and Industry) ar mērķi veicināt ekonomisko un biznesa sadarbību starp Eiropas Savienību (ES) un Japānu. Liels uzsvars dažādās programmās tiek likts tieši uz mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) atbalstu jaunu tirgu apguvē.
ES–Japānas centrs ir arī viens no Eiropas Biznesa atbalsta tīkla (Enterprise Europe Network (EEN)) partneriem, kurš palīdz uzņēmumiem ar starptautisko biznesa sadarbību, inovācijām, zināšanu un tehnoloģiju pārnesi un dalību ES finansētās pētniecības programmās. Tāpat arī Latvijas uzņēmumi EEN tīkla ietvaros var saņemt konsultācijas par ārvalstu tirgiem, tostarp Japānu, ES likumdošanu un standartizāciju, par ES programmām un pieeju finansējumam, par inovācijām un tehnoloģiju pārnesi, par intelektuālā īpašuma aizsardzību u. c. jautājumiem. Latvijā EEN tīklu pārstāv trīs organizācijas – LIAA, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Tehnoloģiskais centrs.
ES–Japānas centrs atbalsta inovāciju un zināšanu apmaiņu, sekmējot kopīgus projektus un tehnoloģisko attīstību, nodrošina apmācības un tirgus ieskatus, lai palīdzētu Eiropas uzņēmumiem labāk izprast Japānas biznesa vidi, kā arī veicina kultūras un zināšanu apmaiņu, lai uzlabotu savstarpējo izpratni un ilgtermiņa sadarbību.
Spēlēt pēc japāņu noteikumiem
ES–Japānas centrs piedāvā vairākas programmas un seminārus uzņēmējiem, lai atbalstītu tirgus apguvi, kultūras izpratni un biznesa attīstību starp ES un Japānu. Centra mērķauditorija ir ne vien mazie un vidējie uzņēmumi ES un Japānā, bet arī lielās korporācijas un nozares līderi, kas ir ieinteresēti kopīgos projektos, tehnoloģiju apmaiņā un tirgus ieskatos starp ES un Japānu. Tāpat arī centrs atbalsta publiskā sektora pārstāvjus no abiem reģioniem, uzņēmējus un jaunuzņēmumus, kas meklē resursus, apmācības un atbalstu, lai iekļūtu Japānas vai ES tirgos, īpaši tehnoloģiju, ražošanas un ilgtspējības jomā, kā arī akadēmiķus un pētniekus, tādējādi veicinot kopīgu pētījumu un zināšanu apmaiņas iniciatīvas.
"Dalība ES–Japānas centra programmās veicina uzņēmumu attīstību, sniedzot iespēju veidot vērtīgus kontaktus ar Japānas uzņēmumiem, uzlabot zināšanas par ražošanas un vadības metodēm, kā arī dziļāk izprast Japānas biznesa kultūru. Šie aspekti palīdz uzņēmumiem veiksmīgāk iekļūt Japānas tirgū un stiprināt konkurētspēju. Japānas biznesa kultūra ir krasi atšķirīga no tās, pie kuras esam pieraduši Eiropā, tādēļ ir būtiski izpildīt "mājasdarbus" pirms došanās uz Japānu, arī meklējot sadarbības partnerus tur. Ir būtiski sākumā iepazīties ar to, kā japāņi ir pieraduši sadarboties, kā vispareizāk komunicēt un "spēlēt pēc viņu noteikumiem". Šo atbalstu nodrošina un koordinē ES–Japānas centrs," piebilst Voicehovska.
Vēl viena japāņu biznesa kultūras atšķirība – japāņi nemēdz slēgt darījumus ar potenciālajiem sadarbības partneriem, ar kuriem nav tikušies dzīvē. Kā norāda Voicehovska, šī iemesla dēļ programmu laikā dalībniekiem tiek organizētas arī B2B tikšanās, lai iepazītos ar potenciālajiem biznesa partneriem.
Programmas, kas sagatavos Japānas biznesa kultūrai
Trīs būtiskākās atbalsta programmas ir "Get Ready for Japan" (GRFJ), "Vulcanus in Japan" un "World Class Manufacturing (WCM) Training Program".
"Get Ready for Japan" ir divu nedēļu intensīvs kurss (tiešsaistē un attālināti) ES uzņēmējiem par Japānas biznesa kultūru, tirgus iespējām un praksi.
"Vulcanus in Japan" ir programma, kas galvenokārt paredzēta studentiem, un tā ES uzņēmumiem piedāvā iespēju sadarboties ar Japānas tirgus zināšanas guvušiem praktikantiem un uzņemt tos pie sevis praksē uzņēmumā.
"World Class Manufacturing (WCM) Training Program" fokusējas uz ražošanas inovācijām Japānā. Programma paredzēta ES uzņēmējiem, un tās ietvaros dalībniekiem ir iespēja piedalīties lekcijās un darbnīcās par "Lean thinking" jeb "taupīgo domāšanu" (ražošanas organizācijas metode, kas radusies Japānā), TQM (visaptverošā kvalitātes vadība) un TPM (uzticamās platformas modulis). Dalībniekiem ir arī iespēja apmeklēt dažas no pasaulē modernākajām Japānas rūpnīcām vai piegādātājiem, iegūstot visaptverošu izpratni par jaunākajām Japānas ražošanas tehnikām.
Šīs gan nav visas ES–Japānas centra piedāvātās programmas – tās mēdz mainīties, un ar aktualitātēm var iepazīties vietnē. Interesentiem jāņem vērā, ka katrā programmā dalībnieku skaits ir ierobežots. Centrs piedāvā arī plaša segmenta seminārus, kurus iespējams klausīties bez maksas attālināti.
Piemēram, Latvijas uzņēmēji aktīvi piedalās "Get Ready for Japan" programmā, kas tiek rīkota divreiz gadā un nodrošina uzņēmēju sagatavošanu Japānas tirgum un biznesa kultūrai, un palīdz meklēt sadarbības partnerus Japānā. Nereti Latvijas uzņēmumi piedalās arī ES–Japānas centra rīkotajās tirdzniecības misijās.
Piedaloties kādā no programmām, lekcijas, darbnīcas un uzņēmumu vizītes dalībniekiem lielākoties ir bez maksas. Savukārt ceļa un viesnīcas izdevumi parasti jāsedz pašiem dalībniekiem. Tajā pašā laikā ir bijuši arī gadījumi, kad programmās tiek nodrošināta daļēja ceļa izdevumu vai viesnīcu kompensācija, īpaši MVU pārstāvjiem no ES. Taču katrs gadījums tiek izskatīts individuāli. Pārējās izmaksas, piemēram, ikdienas izdevumi un citas personiskās izmaksas, sedz dalībnieki paši.
"Noteikti piedalīsimies vēl!"
"No uzņēmuma puses šādas programmas ir liels ieguvums, jo ļauj paplašināt ekspertu redzesloku un labās ražošanas prakses redzēt dabā pie izcilākajiem piemēriem pasaulē, līdz ar to tās pēc tam ir vienkāršāk ieviest arī mūsu ikdienā. Tāpat programma paredz to, ka tajā piedalās dalībnieki no dažādām pasaules valstīm, tāpēc tā ir arī laba pieredzes apmaiņa un tīklošanās. Ir maz kvalitatīvu programmu, kas orientētas tieši uz zināšanu paplašināšanu attiecībā uz ražošanas procesu efektivizāciju, krājumu uzskaiti, piegādes ķēžu vadību, tāpēc esam pateicīgi par iespēju un noteikti piedalīsimies vēl, ja būs tāda iespēja," saka Latvijā izveidotā nagu un ādas kopšanas līdzekļu ražotājuzņēmuma "Kinetics" ražošanas plānošanas komandas vadītājs Jānis Rožkalns.
"Kinetics" 2023. gada rudenī piedalījās "World Class Manufacturing Training Program" programmā. Galvenais mērķis bija apgūt jau iepriekš minēto "Lean thinking" metožu pamatprincipus. Rožkalna svarīgākā atziņa no šīs pieredzes – galvenā vērtība un uzņēmuma attīstības virzītājspēks ir pats darbinieks. "Panākot iesaisti un vienādu domāšanu darbiniekos ar vēlmi uzlabot savu ikdienu, tiks iegūta neapturama izaugsme," pieredzē dalās Rožkalns.
"Expo 2025 Osaka"
ES–Japānas centram ir nozīmīga loma arī "Expo 2025 Osaka" izstādes kontekstā, veicinot Eiropas un Japānas uzņēmumu sadarbību un inovāciju apmaiņu. Centrs palīdz organizēt ES dalību izstādē, piedāvājot platformu Eiropas uzņēmumiem demonstrēt savas tehnoloģijas un risinājumus, stiprinot ekonomiskās un kultūras saites starp reģioniem.
"Viens no nozīmīgākajiem ES–Japānas centra uzdevumiem ir veicināt tirdzniecības un investīciju sadarbību starp ES un Japānu, sniedzot informāciju par biznesa iespējām Japānā un organizējot dažādu nozaru biznesa misijas uz Japānu. Latvijas uzņēmumiem kā ES dalībvalstu uzņēmējiem ir iespēja pieteikties ES–Japānas centra organizētās dažādu nozaru biznesa misijās, kas sniedz detalizētu informāciju par konkrēto nozari, nodrošina uzņēmumu dalību ES stendā nozares izstādē un nodrošina tikšanās ar potenciālajiem sadarbības partneriem," stāsta Lāsma Līdaka, LIAA "Expo" paviljona direktore. Vairāk par ES–Japānas centra rīkotajām biznesa misijām var uzzināt šeit.
ES–Japānas centra piedāvātās aktivitātes ir īpaši nozīmīgas kā papildu atbalsts Latvijas uzņēmumiem, lai kopā ar dalību "Expo 2025 Osaka" biznesa programmā un citām rīkotajām Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) biznesa aktivitātēm tiktu sasniegti Latvijas ekonomiskie mērķi Japānā.
"Expo 2025 Osaka" Latvija tiks pārstāvēta vienotajā Baltijas paviljonā, kas tiek veidots sadarbībā ar Lietuvu. Baltijas paviljonu veido divas valstis, jo Igaunija lēma šajā izstādē nepiedalīties. Latvija tiks prezentēta kā valsts, kas vērsta uz tehnoloģiju un inovāciju attīstību, kā arī unikālu risinājumu radīšanu. Tāpat arī tiks izcelta Latvijas tīrā un unikālā daba, kā arī kultūra un tradīcijas, kas ir īpaši saistošas japāņiem.
"Dalība šajā izstādē Latvijai sniedz iespēju veicināt starptautisko diplomātisko un ekonomisko sadarbību, kā arī unikālā veidā parādīt Latvijas ekonomisko izaugsmi, kultūru un, protams, tehnoloģiju un inovāciju sasniegumus," piebilst Līdaka.
Kā norāda paviljona direktore, joprojām ir atvērta pieteikšanās uzņēmumiem, kuri vēlas sadarboties dažādu pasākumu ietvaros, piemēram, piedāvājot savu produkciju degustācijām vai kā suvenīrus pasākumu apmeklētājiem, kā arī piedalīties pasākumos atbilstoši "Expo" noteiktajām tematiskajām nedēļām, kas norisināsies nākamgad. Pieteikšanās iespējama, aizpildot anketu.
Lai Latvijas uzņēmumi varētu sevi prezentēt Japānas tirgū un satikt potenciālos klientus un sadarbības partnerus, ir izveidota arī atsevišķa biznesa programma – dažādu nozaru izstādes un konferences, kurās uzņēmējiem iespējams piedalīties gan ar individuālo stendu, gan vienotajā nozares stendā LIAA organizētas tirdzniecības misijas ietvaros. Ja uzņēmums piedalās LIAA organizētā tirdzniecības misijā un atbilst MVU inovatīvas uzņēmējdarbības atbalsta programmas nosacījumiem, tad komersants varēs pēc tirdzniecības misijas pieteikties 60% atbalstam dalības maksai un ceļa izdevumiem ne vairāk kā trim personām. "Expo" biznesa programmas ietvaros LIAA sadarbībā ar piesaistītajiem nozares konsultantiem Japānā palīdzēs organizēt B2B tikšanās ar potenciālajiem sadarbības partneriem, sniegs tulkošanas atbalstu klātienē, kā arī veicinās kopējo nozares publicitāti Japānā.
"Ja uzņēmums vēlas piedalīties izstādē ar individuālo stendu un tas atbilst MVU inovatīvas uzņēmējdarbības atbalsta programmas kritērijiem, tad, iesniedzot eksporta atbalsta darbību plānu pirms izstādes, var saņemt finansiālu atbalstu izmaksām, kuras nosaka oficiālais izstādes organizators: reģistrācijas maksa, nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu, maksa par stenda noformējumu. Arī mārketinga pakalpojumu izmaksām, piemēram, informācijas izvietošanai ar izstādi saistītajos drukātajos materiālos. Plašāka informācija pieejama: Eksporta atbalsta darbību plāns," norāda Līdaka.