Aviokompānija "airBaltic" nesen paziņojusi, ka nāksies atcelt vairākus tūkstošus lidojumu, kas nozīmē, ka desmitiem tūkstošu pasažieru nāksies iztikt bez iecerētā ceļojuma, un uzņēmumam nāksies atmaksāt aptuveni miljonu eiro.
Jau ziņots, ka "airBaltic" 2025. gada vasaras sezonā nāksies atcelt kopumā 4670 lidojumus saistībā ar neplānoti ilgāku dzinēju apkopi, ko veic to ražotājs "Pratt&Whitney". Tādējādi kompānija atcels 5% no visiem 2025. gadā plānotajiem lidojumiem. Tas izraisījis pamatīgas diskusijas par tālāko uzņēmuma virzību un vadības atbildību.
Pērnā gada nogalē aviokompānija rīkoja akcijas, kurās lidojumus varēja iegādāties par pievilcīgām cenām. Diemžēl šī gada sākumā uzņēmums paziņoja, ka daļa pasažieru savos iecerētajos ceļojumos braukt nevarēs, jo "airBaltic" vasaras sezonā būs spiesta atcelt daļu lidojumu 10 maršrutos no Rīgas – uz Aberdīnu, Belgradu, Klužu-Napoku, Erevānu, Gēteborgu, Mikonu, Prištinu, Žešovu, Skopji un Stavangeru.
Kopumā atceltie reisi ietekmējuši 67 160 pasažieru segmentus jeb 47 143 pasažierus, norāda "airBaltic" pārstāvji. Viņi skaidro, ka asažieru lidojumu segmenti realitātē reprezentē krietni mazāku skaitu reāli ietekmēto pasažieru, jo katrs pasažiera lidojums tiek skaitīts kā viens segments. Piemēram, turp-atpakaļ lidojumam vienam pasažierim ir divi lidojumu segmenti, savukārt pasažieriem, kuri Rīgu izmanto kā tranzīta lidostu, tie var būt pat četri lidojumu segmenti.
Aviosabiedrības aplēses liecina, ka procentuāli ietekmēto pasažieru skaits skar aptuveni 1,3% no kopējā 2025. gada plānotā pasažieru skaita. Līdz šim jau apstrādāti vairāk nekā 60% ietekmēto pasažieru pieprasījumu, un "airBaltic" komanda strādā, lai palīdzētu visiem ietekmētajiem pasažieriem, stāsta uzņēmumā.
Aplēses liecina, ka pasažieriem jāatdod aptuveni miljons eiro. Aviokompānijas vadītājs Martins Gauss intervijā LETA norāda, ka tas nesagādās problēmas, jo aptuveni tik daudz naudas "airBaltic" nopelna vienā dienā no jaunām rezervācijām.
"Tātad arī finansiāli aviokompānija to var viegli izdarīt, jo daži cilvēki spekulēja un teica, ka tas apgrūtina mūsu situāciju. Nē, nemaz ne. Tas ir standarta bizness," viņš uzsvēra.
Ko darīt atcelto reisu pasažierim?
Pasažieri, kuriem ir atcelti lidojumi, jāpārbauda savu rezervāciju "airBaltic" mājaslapā. Ievadot savu rezervācijas kodu, iespējams izvēlēties alternatīvus "airBaltic" lidojumus vai pieprasīt naudas atmaksu pilnā apmērā.
Ja pasažieris vēlas saņemt pilnu naudas atmaksu par atcelto lidojumu, lidsabiedrība piedāvā to atgriezt uz bankas kontu, no kura oriģināli tika veikta apmaksa par rezervāciju. To var saņemt arī "airBaltic" dāvanu kartes veidā, taču lidsabiedrība ietekmētajiem pasažieriem piedāvā arī iespēju izvēlēties alternatīvu "airBaltic" lidojumu.
Kā norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), ja pasažieris izvēlas maršruta maiņu aviokompānijas mājaslapā, tad saskaņā ar aviokompānijas sniegto skaidrojumu sistēma automātiski piedāvā tuvāko pieejamo alternatīvo lidojumu. Ja šis variants nav atbilstošs, pasažierim ir iespēja izvēlēties citu datumu. Ja nav iespējams atrast sev interesējošo variantu, jāsazinās ar aviokompānijas zvanu centru.
Ja biļetes iegādātas, izmantojot trešās puses interneta portālu, nepieciešams sazināties ar attiecīgo biļešu pārdevēju.
Ja pasažieris pieprasa pilnu naudas atmaksu, tā tiek veikta 21 darba dienas laikā.
Kompensācijas un apdrošināšana
Ja lidojums tiek atcelts vismaz divas nedēļas pirms plānotā izlidošanas datuma, aviokompānijai nav pienākuma izmaksāt kompensāciju, skaidro PTAC.
Ja pasažieris ir iegādājies ceļojuma apdrošināšanu un ja radušies zaudējumi (piemēram, par rezervēto viesnīcu vai citiem pakalpojumiem), pasažieriem jāvēršas pie apdrošinātāja. Apdrošināšanas atlīdzība ir atkarīga no izvēlētās polises un tajā iekļautajiem riskiem, skaidro patērētāju aizstāvji.
Ko darīt, ja neizdodas vienoties
Gadījumā, ja situācija ar aviokompāniju netiek atrisināta, pasažieris var vērsties PTAC, iesniedzot parakstītu iesniegumu ar pievienotiem dokumentiem (sarakste ar aviokompāniju, biļetes kopijas un citu nepieciešamo informāciju).