"Darījums pats par sevi nenosaka šī uzņēmuma vērtību," ceturtdienas rītā ar Vācijas kompānju "Lufthansa" noslēgto vienošanos par 14 miljonu eiro investīcijām pret 10% līdzdalību Latvijas nacionālajā lidsabiedrībā "airBaltic" Latvijas Radio komentēja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).
Kā ziņots, līgums, kas noslēgts ar "Lufthansu", paredz 14 miljonu eiro "Lufthansa grupas" investīcijas "airBaltic" mazākuma līdzdalībai. Tas investoram nodrošinās arī vietu lidsabiedrības padomē. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa grupa" saņems konvertējamu akciju, kas tai dod 10% līdzdalību. Tā tiks emitēta par parakstīšanās cenu 14 miljonu eiro apmērā.
Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" sākotnējā akciju publiskā piedāvājuma jeb IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās. Pēc IPO "Lufthansa grupa" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Šis investīciju darījums paredz arī to, ka "Lufthansa grupai" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla, iepriekš informēja "airBaltic".
Briškens ceturtdien Latvijas Radio teica, ka šobrīd nevar tik vienkārši rēķināt, ka "airBaltic" vērtība ir 140 miljoni eiro, jo darījumā ar "Lufthansu" "ir runa par konvertējamām akcijām", kas "savu patieso vertību iegūst, kad notiek emisija biržā, šis IPO process" – tad šī vērtība var mainīties diapazonā no pieciem līdz 10 procentiem.
Briškens arī sacīja, ka šī darījuma slēgšanas laikā neesot bijušas "lielas kaujas" par šo summu. Summa esot godīga, vērtēja Briškens.
Turklāt jau līdz ar šāda nozīmīga stratēģiskā partnera ienākšanu uzņēmumā "airBaltic" vērtība ir pieaugusi. Investoru interese par "airBaltic" pēc "Lufthansas" ienākšanas uzņēmumā tikai palielināsies, prognozēja ministrs.
Savukārt Saeimas deputāts Augusts Brigmanis (ZZS) ceturtdien Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta panorāma" teica: "Šis darījums ir lēts".
"Mani uzrunāja fakts, ka tik nozīmīga kompānija kā "Lufthansa" iesaistījās šādā darījumā," viņš teica, papildinot, ka tieši konkrētā summa tieši šim uzņēmumam ir krietni par zemu.
Pēc viņa teiktā, tagad prasītos divas lietas – lai nozares ministrs un valdības vadītāja precīzi izskaidrotu šī darījuma nianses, un lai šajā jautājumā iesaistītos eksperti.
Šeit ir vajadzīga ekspertu saruna nevis politiķu emocijas, vērtēja Brigmanis.
Jau rakstīts, ka Latvijas valdība 30. augustā sēdes slēgtajā daļā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.
Briškens iepriekš skaidroja, ka ar "airBaltic" stratēģisko investoru nenotiek sarunas par kontrolpaketes pārdošanu, bet par mazākuma paketes iegūšanu pirms IPO vai ejot uz IPO, kā arī, iespējams, līdzdalību IPO.
"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023. gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022. gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.
Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.