"Lattelekom" atbalstītais numerācijas resursu deficīta risinājuma variants paredz dažu simtu tūkstošu numerācijas grupu atbrīvošanu mobilajā un fiksētajā tīklā, atsevišķiem numuriem mainot tikai divus pirmos ciparus. Mobilo sakaru tīklā pirmie divi cipari mainītos numuriem, kas sākas ar "55", "58" un "59", bet fiksētajā tīklā - ar "52" un "56".
Šīs pārmaiņas nepieciešamas, lai atvērtu astoņciparu numerāciju, kas vienlaikus notiktu gan fiksētajā, gan mobilajā tīklā. Zināmu periodu paralēli pastāvētu septiņciparu un astoņciparu numerācija. Beidzoties pārejai, septiņciparu numerācija tiktu slēgta.
"Lattelekom" speciālistu vērtējumā, šī koncepcijas varianta realizēšana aizņemtu aptuveni 30 mēnešus. Pārejas periodā būtu pieejami 400 000 numuru. Septiņciparu un astoņciparu paralēlās darbības laikā atbrīvotos 1,6 miljoni ciparu. Divarpus gados šis variants nodrošinātu vēl divus miljonus brīvu numuru.
"Lattelekom" speciālisti šo variantu iesaka kā optimālāko izmaksu jomā, vienkāršāko tehniskās realizācijas jomā, klientiem labvēlīgāko un mazāk apgrūtinošāko, no komunikācijas viedokļa vienkāršāko un ātrāko pilnai pārejai uz astoņu ciparu numerāciju.
"Mēs esam pārliecināti, ka mobilo pakalpojumu lietotāju skaits Latvijā tuvākajos 2,5 gados nesasniegs trīs miljonus," sacīja Kreilis.
Kreilis uzskata, ka pāreja uz astoņciparu numerāciju nebūs iemesls tarifu paaugstināšanai ne fiksētajos, ne mobilajos tīklos. Viņš gan pieļāva, ka tarifu izmaiņas varētu izraisīt iecerētā nodeva par numerācijas resursu un radiofrekvenču lietošanas tiesībām.
SM izstrādātās koncepcijas otrais variants pārejai uz astoņciparu numerāciju paredz fiksētam tīklam izdalīto numerācijas resursu optimizāciju, mainot numurus visiem fiksēto pakalpojumu saņēmējiem ārpus Rīgas, Jūrmalas un Rīgas rajona.
Realizējot šo variantu, tiktu atbrīvoti aptuveni 2,5 miljoni numuru, kam nekavējoties sekotu astoņciparu numerācijas atvēršana visos tīklos, noteiktu laiku nodrošinot paralēlu abu numerācijas sistēmu darbību. Tas tiktu panākts, mainot numurus visiem abonentiem un atkārtoti mainot numurus fiksētā tīkla abonentiem, pievienojot noteiktu ciparu numura priekšā. Pēc tam septiņciparu numerācija tiktu slēgta.
"Lattelekom" pārstāvis atzīmēja, ka šī varianta realizēšana aizņemtu aptuveni 66 mēnešus. Pārejas periodā - pirmajos trijos gados - pakāpeniski atbrīvotos 2,7 miljoni numuri, bet nākamajos piecos sešos gados numuri atkārtoti būtu jāmaina aptuveni 300 000 abonentu.
Astoņciparu numerācijas koncepcijas trešais variants paredz Vidzemes un Latgales reģiona fiksēto pakalpojumu abonentu numuru maiņu un optimizāciju, kam nekavējoties sekotu vienlaicīga astoņciparu numerācijas atvēršanu visos tīklos, noteiktu laiku nodrošinot paralēlu septiņu un astoņu ciparu numerācijas darbību.
Šajā gadījumā numuri tiktu mainīti visiem abonentiem, atkārtoti tie tiktu mainīti fiksētā tīkla Vidzemes un Latgales reģiona abonentiem, pievienojot vienu noteiktu ciparu numura priekšā. Tam sekotu septiņciparu numerācijas slēgšana.
Trešā varianta realizēšanas laiks būtu aptuveni 43 mēneši. Pārejas periodā būtu pieejami 1,5 miljoni numuru, bet visi resursi būtu pieejami pakāpeniski pirmajos divos gados.
Kreilis atzīmēja, ka šajā gadījumā atkārtota numuru maiņa būtu nepieciešama 180 000 fiksētā tīkla abonentu. "Lattelekom" izmaksas būtu augstas - tikai nedaudz zemākas kā realizējot otro variantu. Turklāt tiktu diskriminēti Kurzemes un Zemgales fiksēto pakalpojumu abonenti.
Ceturtais koncepcijā paredzētais variants paredz astoņciparu numerācijas atvēršanu mobilajos tīkos, noteiktu laiku nodrošinot paralēlu septiņu un astoņu ciparu numerācijas darbību mobilos tīkos, mainot numurus visiem mobilajiem abonentiem, pievienojot vienu noteiktu ciparu numura priekšā. Tam sekotu septiņciparu numerācijas slēgšana mobilajos tīklos.
Saskaņā ar ceturto variantu pēc zināma sagatavošanās un numuru neizmantošanas perioda sekotu astoņu ciparu numerācijas atvēršana fiksētajos tīkos, nodrošinot noteiktu laiku paralēlu septiņu un astoņu ciparu numerācijas darbību fiksētos tīkos, mainot numurus visiem fiksēto tīklu abonentiem, pievienojot numura priekšā noteiktu ciparu, kas iepriekš lietots mobilajos tīklos. Pēc tam septiņciparu numerācija fiksētajos tīklos tiktu slēgta.
Šī varianta realizācijas laiks būtu aptuveni 42 mēneši. Pārejas periodā - divarpus gados - būtu pieejami 7,2 miljoni numuru.
"Lattelekom" uzskata, ka šī varianta realizēšana būtu sarežģīta, jo tīkla izmaiņas tiktu veiktas četras reizes. Izmaksas būtu augstākas, nekā realizējot pirmo variantu, jo būtu nepieciešamas vairākkārtīgas tīkla un komunikāciju izmaiņas. Palielinātos arī izmaksas klientiem, piemēram, veidlapas, vizītkartes mainītos divas reizes. Divas reizes būtu jāpārveido klientu centrāles.
Tāpat par aptuveni sešiem mēnešiem tiktu kavēta numuru saglabāšanas pakalpojuma ieviešana, un Latvija kļūtu par trešo valsti Eiropas Savienībā (ES), kurā astoņciparu numerācija nebūtu harmonizēta ar pārējo Eiropu. ES mobilo tīklu abonentu numuri sākas ar "2".
"Lattelekom" pārstāvis vērsa uzmanību arī uz kādu topošās koncepcijas nepilnību, proti, tajā nekas nav minēts par to, kā pāriet uz astoņciparu numerāciju astoņsimtās un deviņsimtās sērijas pakalpojumu numuriem, kuriem nepieciešams saglabāt pirmos ciparus - "80" un "90".
SM darba grupa iecerējusi 2.septembrī, vienoties par risinājumu numerācijas resursu deficītam, lai nākamnedēļ par šo jautājumu jau varētu lemt valdība.
Vakar darba grupas sanāksmē tehniski koriģēts jaunā mobilo sakaru operatora "Bite Latvija" piedāvājums, kas paredz sākt pāreju uz astoņzīmju numerācijas sistēmu, vienlaikus optimizējot septiņzīmju sistēmu. Koriģētais piedāvājums nosūtīts telekomunikāciju operatoriem izvērtēšanai.
Sākot pāreju uz astoņzīmju numerāciju, SM cer iegūt desmit miljonus brīvu numuru, kas būtu pieejami jau gada beigās.
Plānots, ka visi izdevumi, kas radīsies līdz ar paralēlu astoņzīmju numerācijas ieviešanu, būs jāsedz operatoriem. Tādējādi tiktu ietaupīti valsts resursi.
Galīgo lēmumu par numerācijas problēmu risinājumu pieņems valdība.