SM uz pirmpirkuma tiesību pamata trešdien iegādājusies Krājbankā ieķīlātās aviosabiedrības "air Baltic" mazākuma akcionāram "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS) piederošās lidsabiedrības akcijas.
"Tas darīts, lai nodrošinātu valsts interešu ievērošanu atbilstoši Ministru kabineta otrdienas, 29.novembra, lēmumam pieņemt "Latvijas Krājbankas" izteikto ieķīlāto akciju atpirkšanas piedāvājumu," teikts ministrijas paziņojumā.
SM norāda, ka piedāvājums iegādāties akcijas izteikts pēc vairāku pielīgto aizdevuma noteikumu neizpildes konstatēšanas un pamatots ar nepieciešamību nekavējoties sākt "Latvijas Krājbankas" kreditoru (noguldītāju) mantisko interešu efektīvu aizstāvību, nepieļaujot bankas mantas aizdevuma un tā atmaksas nodrošinājuma - ķīlu - vērtības samazinājumu.
"Valdība, pieņemot lēmumu, ņēma vērā finanšu konsultanta "Prudentia" un SM konstatētos riskus turpmākai "airBaltic" attīstībai un valsts interešu aizstāvībai saistībā ar "Snoras" bankas maksātnespēju un Krājbankas darbības apturēšanu, jo tām ir izšķiroša ietekme "airBaltic" mazākuma akcionāra BAS maksātspējas nodrošināšanā. Atbilstoši "Prudentia" veiktajai analīzei, pastāv būtiski riski, ka BAS nevarēs pildīt 3. oktobrī noslēgto vienošanos par "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanu," skaidro SM
Lai BAS finansiālās problēmas netraucētu valstij ieguldīt līdzekļus "airBaltic" pamatkapitālā, valdība lēmusi rīkoties proaktīvi valsts interešu aizsardzībai un pārņemt kontroli "airBaltic".
Tiek norādīts, ka 3. oktobra vienošanās starp "airBaltic" akcionāriem paliek spēkā - saskaņā ar to valsts turpinās ieguldīt līdzekļus lidsabiedrībā, atbilstoši "airBaltic" biznesa plānam, kuru plānots virzīt izskatīšanai nākamajā valdības sēdē. Atbilstoši valdības lēmumam, satiksmes ministrs ir nosūtījis vēstuli BAS ar aicinājumu turpināt pildīt noslēgto vienošanos un piedalīties jaunajā akciju emisijā 22.decembrī.
Ieņēmumus par "airBaltic" akcijām Krājbanka izmantos to noguldītāju prasību apmierināšanai, kuriem, atbilstoši likumam, kompensācijas neparedz Noguldījumu garantijas fonds.
Valdība, pieņemot lēmumu, ņēma vērā arī Finanšu ministrijas viedokli, ka šis lēmums būtiski neietekmēs 2012. gada budžeta izstrādi - nepieciešamā summa par visu "airBaltic" akciju iegādi tiks segta no Satiksmes ministrijas 2011. gada pašu ieņēmumu atlikumiem, to saskaņojot ar Saeimas Budžeta un finanšu komisiju.
Plašāka informācija preses brīfingā ceturtdien, 1.decembrī, pulksten 10:00 Satiksmes ministrijā.
Jau vēstīts, ka satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss otrdien pēc valdības slēgtās sēdes, kurā izskatīja "airBaltic" jautājumu, atzina, ka viens no iespējamajiem tālākās rīcības variantiem, ko izvērtē valdība, ir BAS akciju pirkšana par vienu latu gadījumā, ja privātais akcionārs nespēs pildīt oktobrī noslēgtajā akcionāru līgumā paredzētās saistības un ieguldīt lidsabiedrībā nepieciešamo naudas summu. Valdībai neesot pārliecības, ka BAS savas saistības izpildīs, taču neesot arī ziņu, ka privātais partneris negrasītos to darīt, atzina Matīss.
Saskaņā ar šā gada oktobra sākumā noslēgto akcionāru līgumu valstij un privātajam akcionāram aviokompānijā ir jāiegulda kopumā 109 miljoni latu. Šī summa ir jāieskaita līdz šā gada 15.decembrim, bet 22.decembrī ir paredzēta aviokompānijas akcionāru sapulce, kurā līdztekus citiem jautājumiem paredzēts lemt par lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšanu.
Līdz šim valsts un privātais akcionārs BAS kopumā ir pārskaitījuši "airBaltic" aptuveni 30 miljonus latu, līdz ar to nedaudz vairāk kā divu nedēļu laikā valstij vēl ir jāiegulda lidsabiedrībā 41,6 miljoni latu, bet BAS - 37,7 miljoni latu.
Ja valsts izmantos akcionāru līgumā paredzētās tiesības BAS saistību neizpildes gadījumā par vienu latu atpirkt lidsabiedrības daļas, valsts kļūs par lielāko "airBaltic" īpašnieku. Pašlaik BAS pieder 47,2% "airBaltic" daļu, bet valstij - 52,6%. Lidsabiedrībai ir arī daži mazie akcionāri, piemēram, Krievijas uzņēmumam "Transaero Airlines" pieder 0,2% uzņēmuma daļu, bet citiem mazajiem akcionāriem - vien dažas akcijas.
Jau vēstīts, ka jautājums par "airBaltic" nākotni aktualizējās pēc Latvijas Krājbankas kraha, jo šī banka, kā arī Lietuvas valdības nacionalizētā "Snoras" banka ir lielākie lidsabiedrības kreditori.
Iepriekš ziņots, ka valsts varētu pārņemt BAS akcijas par vienu latu.