YW4X5449
Foto: DELFI
Strīdi un daudzās sūdzības ap jauno pasažieru vilcienu piegādi Latvijai galvenokārt ir saistītas ar cīņu par austrumu tirgu, jo "Rīgas Vagonbūves rūpnīca" (RVR), iegūstot Spānijas uzņēmuma "Construcciones Auxiliares y Ferrocariles" (CAF) licenci, kļūtu par nopietnu spēlētāju šajā tirgū, trešdien Latvijas Radio atzina RVR līdzīpašnieks Aivars Ločmelis.

Viņš pastāstīja, ka RVR vienošanās ar CAF paredz – sākot no septītā jaunos vilcienus ražos Latvijā, saņemot nepieciešamās tehnoloģijas un licences. Ar laiku Latvijā tiktu ražoti 60% no kopējā pasūtījuma apjoma, stāstīja uzņēmuma pārstāvis, norādot, ka pilnībā pasūtījumu latvijā izpildīt nevar, jo specifiskas detaļas, piemēram, dzinējus, vispār ražo tikai daži uzņēmumi pasaulē.

Ločmelis atzina, ka abu vilcienu ražošanas milžu "CAF un "Stadler" cīņa par tiesībām piegādāt vilcienus Latvijas uzņēmumam "Pasažieru vilciens" ir saistīta ar cīņu par Latviju kā placdarmu izejai uz lielajiem austrumu tirgiem - Baltkrieviju, Krieviju, Kazahstānu. Saņemot CAF tehnoloģijas un licenci, "mēs varētu būt nopietns spēlētājs [šajā tirgū]," sacīja Ločmelis. "Mēs ceram, ka varēsim piedalīties šajā tirgū, popularizēt Latvijas vārdu visā pasaulē," pauda RVR pārstāvis.

Viņš norādīja, ka "tā ir eksportprece – mēs pārdodam uz āru, naudiņa ienāk iekšā un paliek ekonomikā", uzsverot, ka, vilcienu piegādes konkursam izgāžoties, Latvija zaudētu simtiem tūkstošus latu – pirmkārt jau Eiropas Savienības fondu finansējumu šim projektam aptuveni 100 miljonu latu apjomā, kā arī vairākus desmitus miljonus latu, kas būs nepieciešami, lai atjaunotu un uzturētu vecos vilcienus. Tomēr to kalpošanas laiks pat pie optimistiskākā scenārija nebūtu ilgāks par 2025.gadu, uzsvēra Ločmelis.

"Mums tā nelaime nav, tā nelaime ir Latvijas valstij. Pasažieri būs jāpārvadā šā vai tā," sacīja RVR līdzīpašnieks.

Viņš arī norādīja, ka, uzsākot vilcienu ražošanu Latvijā, tautsaimniecībā vairāku desmitu gadu laikā varētu ieplūst aptuveni 200 miljoni latu – gan tiešās investīcijās, gan nodokļu un nodarbinātības veidā.

Savukārt premjers Valdis Dombrovskis, trešdien telekompānijas LNT raidījumā "900 sekundes" komentējot vilcienu konkursa norisi, norādīja, ka pašlaik "ir izdevies novērst riskus, kas neprecīzas iepirkuma procedūras rezultātā bija attiecībā uz izmaksu neattiecināmību no Eiropas Komisijas puses". Premjers uzsvēra, ka ES finansējums projektam netiks pazaudēts, pat ja līgumu nenoslēgs šogad, jo to var izmatot līdz 2015.gadam.

Jau ziņots, ka Satiksmes ministrija (SM) lūgs vērienīgajā AS "Pasažieru vilciena" (PV) vilcienu iepirkumu konkursā uzvarējušajai Spānijas kompānijai "Construcciones Ferrocariles y Auxiliares" (CAF) par aptuveni trīs nedēļām pagarināt sava piedāvājuma termiņu, kas pašlaik noteikts līdz 26.decembrim. Aptuveni tik daudz laika būs nepieciešams līdz valdības sēdei nākamā gada sākumā, kad Ministru kabinets ceturto reizi skatīs PV jauno vilcienu iepirkuma jautājumu. Valdība vētīs PV sniegto papildu informācija par iepirkumu, un tad arī varētu tikt pieņemts gala lēmums par iepirkuma tālāko norisi.

Matīss piebilda, ka vēl ir jāsagaida 28.decembrī paredzētas tiesas sēdes lēmums -
iepirkumu varēs turpināt, ja Administratīvā rajona tiesa noraidīs otra pretendenta "Stadler" sūdzību par Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) 21.oktobra lēmumu, ar kuru PV atļauts slēgt līgumu ar CAF par jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iegādi.

SM valsts sekretārs atzina: ja CAF piedāvājuma termiņu nepagarinās, tad konkursā nebūs vairs neviena pretendenta. Tad valdībai būs jādomā, vai sludināt jaunu vilcienu iepirkumu vai arī lemt par jauno vilcienu iegādei atvēlētās naudas novirzīšanu citiem mērķiem. Šāds risks pastāv un tādā gadījumā vilcieniem paredzēto naudu varētu novirzīt, piemēram, lidostas "Rīga" attīstībai, teica ministrijas pārstāvis.

 CAF apakšuzņēmuma, Rīgas Vagonu rūpnīcas pārstāvji jau brīdināja, ka pēc Jaunā gada lemt par jauno vilcienu iepirkumu vairs nebūs jēgas, jo CAF izteiktā piedāvājuma termiņš beidzas 26.decembrī, un viss liecina, ka to pagarināt CAF neplāno.

Jau ziņots, ka 9.martā Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā. No projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums ir 100 miljoni latu.

PV konkursā par jaunu pasažieru vilcienu sastāvu iepirkumu par uzvarētāju bija atzinusi Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), kas ieguva tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu par tiesībām piegādāt un pēc tam arī apkalpot vilcienus.

Iepriekš publiski izskanēja, ka PV un Spānijas uzņēmums CAF redakcionāli darba grupās ir izstrādājuši līguma projektu par jauno vilcienu piegādi. Tika prognozēts, ka līgums tiks parakstīts tuvākajā laikā - pēc tam, kad to izskatīs Satiksmes ministrijā (SM) PV ārkārtas akcionāru sapulcē. Tomēr kļuva zināms, ka SM sagatavojusi ziņojumu, kurā apsvērta iespēja vienkārši izbeigt vilcienu iepirkuma konkursu.

Satiksmes ministrs Aivis Ronis iepriekš apstiprināja, ka pastāv vairāki riski, kas saistīti ar Latvijas vēsturē lielāko iepirkumu. Viņš arī norādīja, ka valdībai no publiskajām uzņēmuma reģistra datubāzēm ir pieejama informācija par konkursa dalībnieku akcionāru struktūru un arī šis aspekts tiek vērtēts.

Iemesls, kādēļ valdība iepriekš aiz slēgtām durvīm lēma, vai neatlikt līguma parakstīšanu ar CAF, esot saistīts ar "Krājbankas" krahu. CAF kā savu apakšuzņēmēju vilcienu piegādes līguma izpildei norādījis RVR, bet tās manta pilnībā ieķīlāta "Latvijas Krājbankā". Neoficiāli izskan bažas, ka RVR nespēs izpildīt savas saistības, kas plānotas 63% apmērā no visa līguma. Jau pirms "Latvijas Krājbankas" kraha izskanēja šaubas, vai RVR ir kapacitāte šāda līguma izpildei.

Jautājums par PV jauno vilcienu iepirkumu trīs nedēļas bija valdības slēgtās sēdes darba kārtībā. Arī pēdējā šim jautājumam veltītajā sēdē decembra sākumā  valdība neizlēma par PV vērienīgo iepirkumu,  izvirzot PV vairākus nosacījumus, kas jāizpilda, lai valdība varētu atbalstīt līguma slēgšanu ar konkursa uzvarētāju - CAF.

Valdība pie šī jautājuma plāno atgriezties nākamā gada sākumā. Līdz tam PV ir jānovērš iespējamie riski sūdzību iesniegšanai Eiropas Komisijā. Tāpat ir jānodrošina pilnīga atbilstība tehniskajām specifikācijām, jānovērš dažādi juridiskie riski, uz kuriem savos atzinumos norādījuši atsevišķi juridiskie biroji. Tāpat ir jāgūst pilnīga skaidrība, cik no šī kopējā pasūtījuma tiks veikts Latvijā. Saskaņā ar PV sniegto informāciju RVR plānots uzticēt 64% no darbu apjoma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!