Bezpartejiskais satiksmes ministrs Aivis Ronis, par kura darbību atbildību uzņēmusies partija "Vienotība" un Neatkarīgo deputātu grupa, ceturtdien "Vienotības" Saeimas frakcijas vadītājam Dzintaram Zaķim rosinājis izveidot augsta līmeņa politisko padomnieku grupu, lai apspriestu un konsultētos par ostu pārvaldības modeļa pilnveidošanu.
Satiksmes ministrija informē, ka ministra priekšlikums paredz Padomnieku grupā iekļaut pa vienam pārstāvim no katras Saeimas frakcijas un Neatkarīgo deputātu grupas, kā arī lielo ostu pilsētu – Rīgas, Ventspils un Liepājas - pašvaldību vadītājus. Ronis rosinājis, ka priekšlikumus ostu pārvaldības modeļa pilnveidošanai, ko pašlaik izstrādā SM, prezentētu Padomnieku grupā kopējai diskusijai un apspriešanai pirms modeļa tālākas virzīšanas diskusijai Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē un eventuālajai lēmuma pieņemšanai valdībā.
"Savas darbības pirmajos mēnešos esmu apmeklējis visas trīs Latvijas lielās ostas – Rīgu, Liepāju un Ventspili, kur tikos ar ostu pārvalžu, pašvaldību un ostā strādājošo uzņēmēju pārstāvjiem, pārrunāju esošo ostu darbības modeli, kā arī iepazinos ar ostās paveikto un plānoto. Šo vizīšu rezultātā esmu guvis ieskatu esošajā ostas pārvaldes modelī un man ir priekšlikumi, kas būtu darāms, lai pilnveidotu ostu pārvaldību, nodrošinātu Latvijas ostu konkurētspējas uzlabošanu Baltijas jūras reģionā, kā arī veicinātu ostu efektīvāku iekļaušanos Latvijas loģistikas sistēmā un starptautiskajos kravu piegāžu koridoros. Tāpēc esmu gatavs uzņemties iniciatīvu organizēt augsta līmeņa politisku diskusiju par nepieciešamajiem uzlabojumiem ostu pārvaldes modelī, pirms noteiktu lēmumu pieņemšanas valdībā un Saeimā, " norāda Ronis.
Ronis uzskata, ka ostu pārvaldība būtu organizējama profesionāli, pēc iespējas izvairoties no partiju pārstāvju nominēšanas ostu valdēs. Ministra ieceres paredz, ka uz paritātes principa ostu pārvaldībā jāpiesaista uzņēmēju pārstāvjus, līdzīgi kā Liepājas SEZ gadījumā, kur pārvaldē darbojas pašvaldības pārstāvji, valsts pārstāvji un ostā strādājošo uzņēmēju pārstāvji, paturot prātā katras ostas specifiku un īpatnības.
Ministrs arī uzskata, ka ostu valžu sastāvus būtu jāapstiprina valdībā, savukārt Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomei būtu jāturpina kalpot kā nozares konceptuālās un stratēģiskās diskusijas un lēmumu pieņemšanas forumam.
Paralēli nozares jautājumu risināšanai operatīvajā līmenī jāveido koordinējoša vienas pieturas aģentūra, kura veicinātu operatīvu un saskaņotu valsts, pašvaldību, ostu, dzelzceļa un privātā sektora mijiedarbību, kā arī izstrādātu integrētus Latvijas loģistikas nozares piedāvājumus un risinājumus un nodrošinātu efektīvu sadarbību ar esošajiem un potenciālajiem kravu īpašniekiem un investoriem, uzskata Ronis.