f64_lidosta_090811_014
Foto: F64

Uzņēmuma reģistrējis šonedēļ reģistrējis tiesas uzlikto aizliegumu mainīt nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" pamatkapitālu un grozīt statūtus, portālu "Delfi" informēja Uzņēmumu reģistrs.

UR izpildījis tiesas izsniegto izpildrakstu un noteicis aizliegumu mainīt "AirBaltic" pamatkapitālu, grozīt statūtus, izbeigt vai reorganizēt sabiedrības darbību, kā arī aizliegumu veikt sabiedrības vērtspapīru emisiju un konversiju.

UR lēmumu mēneša laikā var apstrīdēt galvenajam valsts notāram.

Jau vēstīts, ka Rīgas apgabaltiesa šonedēļ aizliegusi valstij izmantot no lidsabiedrības "airBaltic" privātā akcionāra "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS) pārņemtās 224 245 akcijas un lemt par aviokompānijas statūtu un pamatkapitāla izmaiņām, bet Krājbankai un "Snoras" bankai aizliegts pārdot BAS ieķīlāto mantu, prasības nodrošinājuma līdzekļa summa ir līdz 224 534 latiem, kas ir valsts pārņemto BAS akciju nominālvērtība.

Janvāra nogalē tiesa nolēma apķīlāt Latvijas valstij piederošās 224 453 jeb 47,2% lidsabiedrības "airBaltic" akciju, taču Uzņēmumu reģistra (UR) valsts notārs atteicis reģistrēt šādu prasības nodrošinājuma līdzekli.

Tiesa apķīlāja tās lidsabiedrības vārda akcijas, kuras agrāk piederēja privātajam akcionāram BAS. Šāds lēmums pieņemts saistībā ar Rīgas apgabaltiesā iesniegto BAS prasību pret  "Latvijas Krājbanku", Lietuvas banku "Snoras" un Latvijas Satiksmes ministriju par darījumu atzīšanu par spēkā neesošiem, īpašuma tiesību atzīšanu, valdījuma nodibināšanu un komercķīlas izlietošanas paziņojuma atzīšanu par spēkā neesošu, kurā iekļauts arī pieteikums par prasības nodrošināšanu.

BAS uzskata, ka finanšu ķīlas līgumi nav spēkā, jo to noslēgšanas brīdī "airBaltic" akcijas bija slēgtas emisijas akcijas ar atsavināšanas ierobežojumiem. Tāpēc tās neesot uzskatāmas par finanšu instrumentiem, neatradās publiskā apgrozībā un nevarēja būt par komercķīlas priekšmetu, tās nevarot ieķīlāt arī pēc citu ķīlas veidu noteikumiem. Satiksmes ministrijai bijis zināms par akciju atsavināšanas ierobežojumiem, un tādējādi, pēc BAS paustā, to nevar uzskatīt par labticīgu ieguvēju. 2011.gada 22.decembrī notikušajā "airBaltic" akcionāru sapulcē izdarīti grozījumi statūtos, svītrojot nosacījumu par akcionāru pirmpirkuma tiesībām. Tāpēc, pēc BAS minētā, ir nepieciešams attiecīgs akciju apķīlājums, jo citādi Latvijas valstij nebūs šķēršļu tiesvedības laikā akcijas pārdot jebkurai personai.

Satiksmes ministrija 2011.gada 30.novembrī iegādājās BAS piederošos 47,2% "airBaltic" akciju  un tādējādi valsts kļuva par 99,8% "airBaltic" akciju īpašnieci.

"airBaltic" dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri līdz šim bija Latvijas valsts ar 52,6% akciju un "BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder bijušajam "airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% - Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!