Gadījumā, ja tiks lauzts AS "Pasažieru vilciens" (PV) un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) līgums par jauno vilcienu piegādi, AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca" (RVR) un CAF vilcienu ražošanu izvietos kādā citā valstī, sacīja RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis.
"Mums ir līgums ar CAF, mums ir tehnoloģija, Austrumu tirgos jaunie vilcieni ir nepieciešami un tiek gaidīti, tāpēc nebūs nekādu problēmu izvietot ražošanu citā valstī, pagaidām gan neteikšu, kurā," sacīja Igaunis.
Viņš gan nepieļāva domu, ka līgums starp PV un CAF varētu tikt lauzts. "Valsts ir deklarējusi, ka industrializācija un rūpniecības produkcijas eksports ir tās uzmanības centrā, un šis līgums perfekti atbilst abiem šiem punktiem," norādīja Igaunis.
Jautāts, kādi zaudējumi varētu rasties RVR, ja līgums tomēr tiek lauzts, Igaunis sacīja, ka patlaban to nevar pateikt, un vēlreiz uzsvēra, ka netic šādai iespējai.
"Ja tomēr tā notiks, tad acīmredzot Latvijai mašīnbūves nozare nav vajadzīga un vilcienu ražošana tiks pārnesta uz citu valsti," piebilda Igaunis.
Kā ziņots, Finanšu ministrija (FM), izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, secinājusi, ka PV vērienīgajā jauno vilcienu iepirkumā ne tikai nav ievērojusi ministriju un citu iestāžu iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līgumā, bet arī nav ņēmusi vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.
FM arī atsaucas uz Eiropas Komisijas pausto viedokli, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai. Pēc FM norādītā, PV nav ņēmis vērā FM, SM un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos.
Savukārt SM vēstulē PV norāda, ka uzņēmuma noslēgtā līguma par jaunu vilcienu iegādi redakcija salīdzinājumā ar līgumprojekta redakciju atšķiras tajos līguma punktos, kuri definēti kā negrozāmi, un Brisele var piemērot finanšu korekciju līdz 35 miljoniem latu. Kā liecina biznesa portāla "Nozare.lv" rīcībā esošā informācija, vēstulē SM norāda, ka pirmkārt jau veikti grozījumi attiecībā uz līgumsoda apmēru, līdz ar to neesot skaidrs, kā tiek aprēķināts līgumsoda apmērs.
Tāpat izpildītājam jeb Spānijas kompānijai "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) vairs neesot pienākums atpirkt vilcienus, ja tajos ir konstatēti slēptie kritiskie defekti un tie neatbilst pasūtītāja prasībām. Tāpat līgumā esot pagarināts termiņš, kad pasūtītājam ir tiesības pieprasīt maksājumu pēc garantijas par vilcienu iegādi piegādes kavēšanu, no 60 dienām uz sešiem mēnešiem.
Grozīti arī nosacījumi attiecībā uz izpildītāja garantijām un samazināta līguma izpildes nodrošinājuma garantijas summa - ja iepriekš tā bija 30,5 miljoni eiro (21,35 miljoni latu), tad tagad desmit miljoni eiro (septiņi miljoni latu). Ievērojami arī esot paplašināts punkts par līguma izbeigšanu pēc pušu vienošanās, tostarp atrunājot atlīdzināmos zaudējumus. Turklāt būtiski paplašinātas izpildītāja tiesības vienpusēji atkāpties no līguma izpildes. SM uzskaita vēl vairākus būtiskus grozījumus līgumā.
SM uzsver, ka ir augsts risks korekcijas piemērošanai, un tāpēc lūdz rast risinājumu korekcijas risku novēršanai. Pretējā gadījumā SM pienākums būšot realizēt un piemērot korekcijas projekta ietvaros. Turklāt PV akcionārs tiks informēts par valdes rīcības neatbilstību Komerclikumam.
Līdzīgas bažas pirms dažiem mēnešiem izteikusi Eiropas Komisija vēstulē PV, kurā norādījusi, ka provizoriskā novērtējuma rezultāti liecina, ka lielākā daļa līguma grozījumu ir tādi, ka varētu uzskatīt, ka tie būtiski atšķiras no sākotnēji piedāvātā līgumprojektu. Šādas izmaiņas sākotnējā piedāvājumā nav atļautas saskaņā ar ES iepirkuma tiesību aktiem bez jaunas konkursa procedūras sākšanas, uzvēra Eiropas Komisija.
PV vadība kategoriski noraidīja FM pārmetumus par jauno vilcienu iepirkumu. PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds uzsvēra, ka ir izpildīti visi valdības izvirzītie uzdevumi un iesniegtajā ziņojumā Satiksmes ministrijai tas viss esot detalizēti aprakstīts. PV neredzot objektīvu pamatu, lai piemērotu finansiālas korekcijas.
PV jauno vilcienu iepirkumu līgumu ar CAF noslēdza šogad aprīlī. Saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka. Pirmie jaunie vilcieni Latvijā sāks kursēt jau 2014.gada pirmajā pusē. No jauna tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi jauni dīzeļvilcieni.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).