Parādu piedzīšanas uzņēmums "Eurobalt Junipro" pirmdien nosūtījis nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" brīdinājumu par iespēju prasīt tiesā lidsabiedrības maksātnespēju, ja kompānija nesamaksās piecu miljonu eiro (3,5 miljonu latu) parādu, portālam "Delfi" apstiprināja uzņēmuma valdes priekšsēdētājs un vienīgais īpašnieks Gunārs Silavs.
Viņš skaidroja, ka SIA "Eurobalt Junipro" prasījumu piecu miljonu eiro apmērā pārņēmusi no agrākā lidsabiedrības netiešā akcionāra - Bahamās reģistrētās kompānijas "Taurus Asset Management Fund Limited". Šis uzņēmums šādu summu pērn rudenī saskaņā ar parakstīto vienošanos esot ieguldījis "airBaltic" pamatkapitālā, taču uzņēmumam par ieguldījuma tiesu netika atvēlētas kompānijas akcijas.
"Latvijas valsts neļāva "Taurus Asset Management Fund Limited" kļūt par sabiedrības akcionāru atbilstoši veiktā maksājuma apmēram, tomēr saņemto naudas summu "airBaltic" ir prettiesiski paturējusi un ilgstoši neatmaksā, negodprātīgi to lietojot. Neatmaksājot šos finanšu līdzekļus, tiks ierosināta sabiedrības maksātnespēja," paziņojumā presei norāda Silavs.
"Ne akcijas dabūja, ne arī ieguldīto naudu. Sanāk tā, ka šī nauda ir vienkārši iedota, uzdāvināta," skaidroja Silavs un piebilda, ka "Eurobalt Junipro" tiesības atprasīt "Taurus Asset Management Fund Limited" ieguldītos naudu "airBaltic" ieguvusi šā gada maijā. "Eurobalt Junipro" gan atturējās detalizētāk stāstīt par iegūtajām tiesībām atprasīt parādu no lidsabiedrības.
Silavs apgalvoja, ka aviokompānija vēstulē ir informēta par to, ka "Taurus Asset Management Fund Limited" savas prasījuma tiesības pret "airBaltic" ir nodevusi "Eurobalt Junipro". Tā sagaida, ka "airBaltic" desmit dienu laikā pēc vēstules saņemšanas sniegs atbildi uz brīdinājuma vēstuli. Ja aviokompānija nepiekritīs atdot tajā ieguldīto naudu, sekos maksātnespējas pieteikums, teica Silavs, paužot viedokli, ka tik tālu tas nenonāks.
"airBaltic" runasvīrs Jānis Vanags portālam "Delfi" norādīja, ka Latvijas aviokompānija "airBaltic" neredz pamatojumu "Taurus Asset Management Fund Limited" izvirzītajām prasībām, kuras šobrīd ir pārņēmusi SIA "Eurobalt Junipro".
""airBaltic" uzskata, ka prasības nav atbilstošas "Taurus Asset Management Fund Limited" iepriekš uzņemtajām saistībām. Šī nepamatotā prasība tiks izbeigta ar juridisku mehānismu palīdzību, savukārt lidsabiedrība šobrīd primāri koncentrējas uz restrukturizācijas plānu "airBaltic ReShape", kuras ietvaros tiek veikta apjomīga konsolidācija, kuras apjoms nākamajos piecos gados sasniegs teju pusmiljardu eiro, un kas ļaus atgriezties pie peļņas 2014.gadā," skaidro Vanags.
Jau ziņots, ka pēc "airBaltic" nokļūšanas nopietnās finansiālās problēmās valdība pērn otrajā pusē kopā ar privātajiem akcionāriem nolēma glābt aviokompāniju, palielinot tās pamatkapitālu. Vairākus mēnešus lielākais akcionārs - valdība - nevarēja vienoties ar lielāko privāto akcionāru - SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) - par naudas ieguldīšanas nosacījumiem.
Vienošanās panākta oktobra sākumā, kad dažādas iesaistītās puses nolēma aviokompānijā ieguldīt kopumā vairāk nekā 100 miljonus latu. Starp šīs vienošanās parakstītājiem bija ne tikai valsts un BAS, bet arī viens no diviem BAS akcionāriem - "Taurus Asset Management Fund Limited". Tam BAS piederēja 50% kapitāldaļu, un tikpat daudz BAS daļu bija toreizējā "airBaltic" prezidenta Bertolta Flika rokās.
Iepriekš "Eurobalt Junipro" prasīja arī BAS maksātnespēju, jo tas esot uzņēmumam parādā 36 600 latu par sniegtajiem juridiskajiem pakalpojumiem un vēl 80 000 eiro (56 000 latu). Arī šo prasījumu "Eurobalt Junipro" ieguva cesijas ceļā no uzņēmuma, ko "Eurobalt Junipro" pārstāvis Zigurds Krastiņš iepriekš nevēlējās nosaukt.
BAS maksātnespēju pieprasīja arī SIA "Veriko" un SIA "Finanšu restrukturizācijas risinājumi" (FRR).
BAS līdz Latvijas Krājbankas kraham pagājušā gada novembra otrajā pusē piederēja 47,2% "airBaltic" akciju, kas bija ieķīlātas Krājbankā. Pēc tās nonākšanas finansiālajās problēmās valsts, izmantojot savas pirmpirkuma tiesības, par nominālvērtību 224 453 latiem nopirka BAS bankā ieķīlātās "airBaltic" akcijas.