Risks, ka Latvija varētu nesaņemt 100 miljonu latu Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējumu vērienīgajā vilcienu iepirkumā, ir "noņemts", intervijā laikrakstam "Diena" saka bijušais tieslietu ministrs un jaunais AS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes loceklis Aigars Štokenbergs (V).
Stāstot par nesen Briselē notikušajām sarunām par vilcienu iepirkuma līgumu, Štokenbergs saka, ka šī saruna bijusi ļoti lietišķa.
"Mēs uzklausījām juridiskos argumentus, kuri man kā juristam šķita pārliecinoši. Proti, bija sākotnējais konkursa nolikums, kuram bija pievienots līguma projekts. Tas bija pieejams visiem iespējamajiem dalībniekiem. Konkursa gaitā un pēc konkursa šis līguma projekts mainījās. Tas ir absolūts pamats atzīt šādu konkursu par neatbilstošu elementārām iepirkuma procedūrām," atzīst Štokenbergs.
Tikšanās laikā panākta vienošanās par atgriešanos pie sākotnējās līguma redakcijas, kas ir konkursa nolikumā "ar dažām no veselā saprāta izrietošām izmaiņām". "Piemēram, līgumā tika prasīts ES sertifikāts šiem vagoniem, bet tāda sertifikāta vienkārši nav. Mēs vienojāmies, ka varam tur rakstīt Latvijas sertifikātu. Ir vēl tādas trīs četras lietas, kuras esam saskaņojuši ar Eiropas Komisiju," stāsta PV valdes loceklis.
Pēc viņa sacītā, PV valde pagājušajā nedēļā sagatavojusi atbilstošus līguma grozījumus, un pirmdien par tiem saņemta pozitīva atbilde no Satiksmes ministrijas.
"Ceram drīzumā saņemt arī Finanšu ministrijas atzinumu. Līdz ar to šajā stadijā ir noņemts tas risks, ka mēs varētu nesaņemt Eiropas Savienības finansējumu 100 miljonus latu. Mēs to jebkurā gadījumā dabūsim, jo mēs pārspriedām arī eventuālo scenāriju, ka iepirkums būtu jārīko no jauna. Eiropas Komisija vēlreiz apstiprināja, ka tai šis projekts patīk un ES finansējums vagonu iegādei ir nodrošināts," akcentējis Štokenbergs.
Jautāts, kāpēc sākotnējais līgums labots un rediģēts, uzņēmuma valdes loceklis nosaka: "Dažos gadījumos "Pasažieru vilciens" ir rīkojies tā, lai līguma nosacījumi būtu izdevīgāki "Pasažieru vilcienam". Savukārt spāņu kompānija bija iesniegusi priekšlikumus, kuri dažos punktos ir izdevīgāki viņiem. Bet tam nav nekādas nozīmes, kādi bija pušu nodomi. Fakts ir tāds, ka mums ir jāatgriežas pie līguma sākotnējās redakcijas un tas ir vienīgais veids, kā pabeigt šo iepirkumu. Ja tas nenotiks, 2.oktobrī līgums zaudē spēku un mēs sāksim jaunu iepirkumu."
Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) neatbalstīja vērienīgā vilcienu iepirkuma līguma tālāku virzību, strikti norādot, ka pavasarī noslēgtais līgums ar tā mainīto redakciju netiks atbalstīts.
PV valde kopā ar uzņēmuma juristiem solīja izstrādāt priekšlikumus jauno vilcienu iepirkuma līguma grozījumiem. Jaunais PV vadītājs Artis Brikmanis iepriekš atklāja, ka esošā līguma grozījumos ir jāiestrādā tādi nosacījumi, kas ļautu saņemt ES fondu finansējumu vilcienu iegādes darījumam, jo esošā līguma redakcijā finanšu korekcijas risks ir ļoti liels.
PV aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju CAF, un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.