metro_sevilla
Foto: Publicitātes foto

Latvijas pasažieru pārvadātājam ”Pasažieru vilciens" (PV) un Spānijas kompānijai "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A." (CAF) nav izdevies vienoties par vilcienu iegādes līguma grozījumiem, kas ir būtiski Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējuma saņemšanai, portālam ”Delfi” pavēstīja satiksmes ministra biroja vadītājs Aivis Freidenfelds.

Viņš klāsta, ka PV valde īsi pēc pusnakts informējusi SM par sarunu rezultātiem. Satiksmes ministrija (SM) ”pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi”.

PV informējusi par nozari atbildīgo ministriju, ka pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notika intensīvas sarunas un tajās panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta, lai nodrošinātu ES līdzfinansējuma pieejamību projektam pilnā apmērā.

SM ir pieprasījusi PV valdes detalizētu rakstisku skaidrojumu par sarunu norisi un sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iespējamiem tiesiskajiem riskiem.

Tāpat satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību esošajā aktivitātē piešķirto ES fondu apguvē iesniegšanai tuvākajā Ministru kabineta sēdē, norāda Freidenfelds.

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) intervijā LNT raidījumā "900 sekundes", jautāts par turpmāko, norādīja: teorētiski pastāv divi varianti - sludināt jaunu vilcienu iegādes konkursu vai arī paredzēto ES naudu pārdalīt par labu citiem nozares projektiem.

"Pamatā šeit ir runa par dzelzceļa infrastruktūras projektiem [..] Šajā gadījumā tas būtu dzelzceļam, bet precīzu variantu piedāvās Satiksmes ministrija, domājams, jau tuvāko nedēļu laikā," uzsvēra premjers, norādot, ka ir jāvērtē gan iespēja sludināt jaunu vilcienu iegādes konkursu, gan otru variantu, jo vajadzību dzelzceļa infrastruktūrā netrūkst.

Premjers gan piebilda, ka dzelzceļa infrastruktūras konkursos turpmāk detalizētāk būtu jāvērtē konkursa nolikumi.

Dombrovskis atzīmēja, ka SM pieprasījusi PV detalizētāku informāciju par sarunām ar CAF. "Acīmredzot nav izdevies panākt vienošanos par tiem būtiskajiem punktiem, kas radīja šo finanšu korekcijas risku," PV un CAF sarunu rezultātu vērtēja Ministru prezidents.

Plašāka informācija par vilcienu iepirkumu trešdien tiks sniegta preses konferencē.

Jau vēstīts, ka 2.aprīlī parakstītais jauno vilcienu iepirkuma līgums nestājās spēkā, jo parakstītais dokuments atšķirās no valdībā akceptētā līgumprojekta. Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, iepriekš secināja, ka PV, slēdzot līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus.

Arī Eiropas Komisija (EK) pauda līdzīgu nostāju, ka līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību rīkot jaunu iepirkuma konkursu, un EK varētu pilnībā liegt Latvijai paredzēto 100 miljonu latu līdzfinansējumu šim projektam, jo, EK ieskatā, līguma atšķirība no konkursa nolikuma ir tik būtiska, ka diskriminē citus konkursā zaudējušos un nepiedalījušos uzņēmumus.

Lai Latvija nezaudētu ES līdzfinansējumu projektā, PV piedāvāja CAF grozīt aprīlī parakstīto līgumu. Līdz šim ar konkursā uzvarējušo Spānijas kompāniju CAF noritēja sarunas par grozījumiem piecos strīdīgajos vilciena iepirkuma līguma punktos. Jaunie grozījumi līgumā iestrādāti un nosūtīti CAF pagājušās nedēļas vidū. Par grozījumiem vilcienu iepirkuma līgumā bija jāvienojas līdz otrdienai, 2.oktobrim.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!