Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" ikdienas darbību Eiropas Komisijas (EK) sāktā padziļinātā izmeklēšana neietekmēs un tā ļaus skaidrot uzņēmumā pēdējos gados notikušos procesus, kā arī dos iespēju vairot sabiedrības un potenciālo investoru uzticēšanos Latvijas nacionālajai aviokompānijai, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda Satiksmes ministrijā (SM).
Šodien EK publicēja savu lēmumu par pārbaudes sākšanu, lai pārliecinātos, vai valsts ieguldījumi nacionālajā aviokompānijā "airBaltic" veikti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) valsts atbalsta likumdošanu.
SM informē, ka minētais lēmums nav negaidīts, jo iepriekš EK ar sūdzību bija vērsies "airBaltic" bijušais akcionārs - SIA "Baltijas Aviācijas Sistēmas" (BAS).
Latvijas puse turpināšot jau līdz šim ritošo regulāro komunikāciju ar EK atbildīgajiem dienestiem, izmantojot iespēju viest vairāk skaidrības ar akcionāru maiņu un finansējuma piesaisti saistītajos jautājumos. Tāpat Latvija turpināšot skaidrot, ka visi ieguldījumi un finansējuma piesaistes veiktas saskaņā ar tā saucamo tirgus ekonomikas investora principu un tādējādi nav pretrunā ar ES normām.
Tāpat SM uzsver, ka, ņemot vērā ES aviācijas nozares likumisko regulējumu, Eiropas aviokompānijas savā praksē regulāri saskaras ar līdzīga veida pārbaudēm no EK puses.
"airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss savukārt norāda, ka uzņēmuma eksperti rūpīgi izvērtē Eiropas Komisijas lēmumu, kā arī to, vai BAS ir snieguši Eiropas Komisijai pilnīgu ainu par notikušo. "Esmu lūdzis mūsu ekspertu komandai visus jautājumus risināt atklāti un konstruktīvi. Ir ļoti svarīgi, ka Eiropas Komisijai ir pilnīgs ieskats pagātnes darbību detaļās, kontekstā un faktos. Esmu pārliecināts, ka šīs sarunas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem radīs iespēju šajā lietā ieviest juridisko skaidrību un noteiktību par pagātnes darījumiem, tas savukārt ļaus pārliecināt mūsu nākotnes investorus," norāda Gauss. Viņš arī uzsver, ka "airBaltic" sniegs pilno skaidrojumu attiecībā par BAS sūdzību.
Kā ziņots, EK sākusi padziļinātu izmeklēšanu, lai pārbaudītu, vai vairāki valsts atbalsta pasākumi, ko Latvija sniegusi par labu nacionālajai aviokompānijai "airBaltic", atbilst ES noteikumiem par valsts atbalstu, aģentūru LETA informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļas vadītāja Sanita Jemberga.
Patlaban Komisija šaubās, vai šie pasākumi ir veikti atbilstoši noteikumiem, kādiem būtu piekritis privāts uzņēmējs tirgus apstākļos. Padziļinātas izmeklēšanas sākšana dod visām ieinteresētajām trešajām personām iespēju izteikt viedokli par izvērtējamajiem pasākumiem. Tas neietekmē izmeklēšanas rezultātus.
Kopš 2008.gada "airBaltic" bija finansiālas grūtības, līdz ar to 2010.gadā un 2011.gadā uzņēmums cieta būtiskus zaudējumus un tam bija negatīvs pašu kapitāls, un tika veikti vairāki valsts atbalsta pasākumi. Komisija ar Latvijas atbalsta pasākumiem sāka iepazīties pēc savas iniciatīvas, kā arī saņēma divas sūdzības.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "airBaltic", uzņēmumā ir izveidota īpaša ekspertu un padomdevēju komanda. Tajā darbojoties gan juristi, gan lobisti. Pārstāvēti esot gan vietējie, gan ārvalstu speciālisti. Komandas galvenais darba uzdevums būs atrisināt jautājumus, kas radušies saistībā ar šo sūdzību.
Eiropas Komisijai ir iesniegtas divas atsevišķas sūdzības. Pirmā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 9.janvārī BAS vārdā, otrā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 18.jūlijā bijušās BAS valdes locekles Ingas Piternieces vārdā.
"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz 60 galamērķiem.
"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. "airBaltic" flotē ir 32 lidmašīnas - sešas "Boeing 737-500", astoņas "Boeing 737-300", desmit "Fokker 50" un astoņas "Bombardier Q400Next Gen".