AS "Pasažieru vilciens" (PV) vēl ir trīs nedēļas laika mediācijas sarunu turpināšanai ar Spānijas uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) par vilcienu iepirkumu un, ja līdz 12.martam nebūs noslēgts līgums, valdība šiem mērķiem paredzētos 100 miljonus latu Kohēzijas finansējuma, pārdalīs citiem projektiem, portālu "Delfi" informēja Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Anrijs Matīss.
"Ja līdz 12.martam līgums nebūs noslēgts, tiks pieņemts lēmums šos līdzekļus pārdalīt dažādiem ar dzelzceļa infrastruktūru saistītiem projektiem," sacīja Matīss. Satiksmes ministrija jau tagad sākšot gatavot iespējamos grozījumus noteikumos, lai nepieciešamības gadījumā lemtu par līdzekļu pārdali cietiem projektiem.
Portāla "Delfi" rīcībā esošā neoficiālā informācija liecina, ka uz finansējuma pārdali iepriekš norādījusi Finanšu ministrija (FM), kuras rosinājusi izvērtēt, vai šie līdzekļi nebūtu tomēr jāpārdala citiem ar dzelzceļa infrastruktūru saistītiem projektiem, lai Latvija vispār šo no ES pieejamo naudu nepazaudētu. Vienlaikus FM gan uzsver, ka konkrēts priekšlikums jāvirza par nozari atbildīgajai Satiksmes ministrijai (SM).
Pirms nedēļas SM tika uzdots sagatavot konkrētus priekšlikumus par Kohēzijas fonda līdzekļu izlietošanu, precīzu laika grafiku lēmumu pieņemšanai, lai novērstu Kohēzijas fonda līdzekļu neapgūšanas riskus, un saskaņot to ar Finanšu ministriju.
SM iepriekš gan norādījusi, ka šis finansējums ir jāsaglabā tieši vilcienu iepirkumam un to būs iespējams apgūt, tiesa atzīstot, ka bezgalīgi šo procesu nevar vilkt garumā un valdībai tomēr jāpieņem kāds lēmums.
Pirms nedēļas valdība lēmumu par miljonu likteni atlika pēc iepazīšanas ar AS "Pasažieru vilciens" ziņojumu par Stokholmā notiekošo mediācijas procesu PV strīdā ar Spānijas vilcienu ražotāju CAF, kurš uzvarēja vilcienu iepirkuma konkursā un pat parakstīja līgumu, taču pēc Eiropas Komisijas (EK) iebildumiem Latvija atteicās no tālākas sadarbības ar spāņiem.
Mediācijas procesa iznākums oficiāli varētu būt zināms aptuveni pēc mēneša. Ja PV izdosies vienoties ar CAF, Latvija varētu bez bažām pārdalīt Kohēzijas fonda finansējumu, kā to vēlas FM. Savukārt iebildumi pret finansējuma pārdali varētu būt saistītas ar bažām par Stokholmā topošo lēmumu - ja tiks atzīts, ka līgums tomēr ir spēkā, tas radīs jaunu situāciju un jaunus jautājumus, vai turpināt līgumu vai meklēt iespējas to nedarīt.
PV plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu. Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta.
Pēc "Pasažieru vilciena" (PV) un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A" (CAF) vadības sarunām 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās par jauno vilcienu iegādi nav panākta. Tomēr CAF uzskata, ka vilcienu pirkuma līgums ir spēkā, bet PV - ka nav, tādēļ PV 16.novembrī ir sācies mediācijas process Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lai panāktu vienošanos ar CAF par neveiksmīgo jauno vilcienu iepirkumu, un tas ilgs līdz 16.janvārim.
Valdība jau konceptuāli vienojusies vilcienu iegādei līdz šim paredzētos līdzekļus novirzīt citiem projektiem.