Pēc vērienīgā vilcienu iepirkuma izbeigšanas, Spānijas uzņēmumam "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) nav būtiska pamata pretenzijām pret Latvijas valsti, uzskata premjers Valdis Dombrovskis (V).
Valdība aiz slēgtām durvīm uzklausījusi ziņojumu un pieņēmusi zināšanai, ka "Pasažieru vilciens" sarunas ar CAF ir beigušās bez rezultātiem, vienlaikus atbalstot šim iepirkumam iepriekš paredzēto 100 miljonu latu ES fondu līdzekļu pārdali citiem projektiem. Gala lēmumu par ES naudas pārdali valdība gan pieņems pēc saskaņošanas ar Eiropas Komisiju.
Valdības vadītājs apstiprināja, ka vērienīgajā vilcienu iepirkumā esot bijuši finansiāli riski, ka šie kohēzijas līdzekļi tiktu atzīti par neattiecināmiem. "EK bija skaidri norādījusi, ka ir jānodrošina līguma slēgšana atbilstīgi iepirkuma nosacījumiem, un diemžēl tas bija tas punkts, kam nepiekrita CAF – atgriezties pie iepirkuma nosacījumiem, viņi vēlējās sev slēgt izdevīgāku līgumu," sacīja premjers.
Jautāts kādas varētu būt CAF tiesiskās pretenzijas pret Latviju, Dombrovskis atbildēja, ka šos riskus Satiksmes ministrija un Tieslietu ministrija vērtējusi jau iepriekš, "katrā gadījumā neuzskatām, ka būtu būtisks pamats pretenzijām, ņemot vērā, ka pats uzņēmums - CAF - nepiekrita iepirkuma nosacījumiem".
Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" un Spānijas CAF sarunas mediācijas procesā beigušās bez rezultāta, jo pusēm tā arī nav izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu. Nu PV apzinās citas iespējas finansējuma piesaistei jaunu vilcienu iegādei.
Vairāku mēnešu sarunu rezultātā nav bijis iespējams panākt tādu sadarbības līguma versiju, kas pilnībā atbilstu vilcienu iepirkuma nolikumam, dotu iespēju saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu jaunu vilcienu iegādei un neradītu riskus ne PV, ne valsts budžetam.
PV valdes priekšsēdētājs Artis Brikmanis otrdien sacīja, ka mēneša laikā uzņēmums sagatavos jaunu priekšlikumus Satiksmes ministrijai par to kā tiks iegādāti jaunie vilcieni, savukārt jaunus vilcienus Latvija varētu redzēt 2015.gadā beigās vai 2016.gadā.
"Šobrīd prioritāte būs elektrovilcieni," sacīja PV vadītājs. Jautāts par to, kas bija tie punkti, kas neļāva vienoties ar CAF, Brikmanis atbildēja izvairīgi vien minot, ka "abas puses neesot spējušas vienoties par piedāvājumu, kas atbilstu iepirkuma konkursa nolikumam".
Savukārt satiksmes ministrs Anrijs Matīss apliecināja, ka ministrija apzinās, ka ir ļoti būtiski arī iegādāties jaunus vilcienus, taču tas netiks darīts par Eiropas Savienības naudu. "Pasažieru vilcienam ir mēnesis laika, lai piedāvātu kādus priekšlikumus kā mēs tiksim pie jauniem vilcieniem, tas nebūs valsts finansējums, bet gan pasažiera vilciena aizņemti līdzekļi," sacīja ministrs.
Jau vēstīts, ka SM iepriekš vērsās prokuratūrā, lūdzot izvērtēt pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV bijušās valdes darbību saistībā ar vērienīgo jaunu vilcienu iepirkumu. Prokuratūra šajā lietā sākusi kriminālprocesu.
PV iepriekš plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.
Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta un Stokholmā sākts mediācijas process.