Plānotais finansējums 100 079 289 latu apmērā tiks novirzīts dzelzceļa infrastruktūrai, pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācijai (peronu rekonstrukcijai) un esošo dīzeļvilcienu vagonu modernizācijai.
Saskaņā ar Latvijas priekšlikumu un EK norādēm vismaz 21% no minētajām investīcijām jānovirza projektiem, kas sekmē videi draudzīgu un mūsdienīgu transporta sistēmu attīstību pilsētās un piepilsētās, uzlabo pasažieru pārvadājumu kvalitāti un veicina transporta energoefektivitāti. Savukārt 79% novirzāmi transporta infrastruktūrai, kas atbilst augstiem kvalitātes un drošības standartiem un kas ir integrēta kopējā Eirāzijas transporta sistēmā.
Plānotās ES fondu investīcijas veicinās integrētas, multimodālas, videi draudzīgas un ilgtspējīgas transporta sistēmas attīstību. Īstenotie projekti uzlabos pasažieru pārvadājumu kvalitāti un drošību, kā arī samazinās ceļā pavadīto laiku.
Paredzēts, ka VAS "Latvijas Dzelzceļš" īstenos šādus projektus: Pasažieru piekļuves un apkalpošanas infrastruktūras modernizācija, Šķirotavas stacijas parku signalizācijas sistēmas modernizācija, Liepājas stacijas signalizācijas projekta modernizācija ar sliežu ceļu rekonstrukciju, Dzelzceļa sliežu rekonstrukcija Rietumu-Austrumu koridorā, Pārmiju pārvedu nomaiņa Rietumu-Austrumu un Rail Baltica koridorā, Maģistrālā datu pārraides tīkla modernizācija "Austrumu-Rietumu" transporta koridorā.
Savukārt AS "Pasažieru vilciens" plāno modernizēt ritošo sastāvu.
Par 100 miljonu latu vērto ES fondu investīciju uzraudzību atbild Satiksmes ministrija kā par transporta nozari atbildīgā ministrija. Lai nodrošinātu efektīvu un savlaicīgu investīciju projektu īstenošanu, šiem projektiem tiks veikta pastiprināta uzraudzība.
Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) sarunas mediācijas procesā beidzās bez rezultāta, jo pusēm tā arī neizdevās panākt vienošanos par mierizlīgumu. Nu PV apzinās citas iespējas finansējuma piesaistei jaunu vilcienu iegādei, bet valdība vienojās, ka šim projektam paredzētie 100 miljoni latu ES fondu naudas tiks pārdalīti cietiem projektiem.
Vairāku mēnešu sarunu rezultātā nav bijis iespējams panākt tādu sadarbības līguma versiju, kas pilnībā atbilstu vilcienu iepirkuma nolikumam, dotu iespēju saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu jaunu vilcienu iegādei un neradītu riskus ne PV, ne valsts budžetam, skaidroja Priedniece.
"Sarunu gaitā tika panākts maksimāli iespējamais rezultāts, taču atsevišķos līguma punktos puses vienoties nespēja. PV neatbalstīja tāda līguma parakstīšanu, kas pilnībā neatbilst iepirkuma nolikumam, jo tas apdraudētu ES finansējuma apgūšanu un varētu radīt šķēršļus līguma izpildes laikā," norādīja PV pārstāve.
PV iepriekš plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.