vilciens train railway
Foto: LETA

Izvērtējot dažādas tirgū esošās iespējas, AS "Pasažieru vilciens" (PV) uzskata, ka reālākās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai ir ilgtermiņa kredīts vai ilgtermiņa noma, portālu "Delfi" informēja sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece.

Katram no šiem variantiem ir savas stirpās un vājās puses, kuras visas rūpīgi jāizvērtē un jāanalizē kā no finanšu, tā juridiskajiem aspektiem. Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot esošo elektrovilcienu ritošos sastāvu, norāda Priedniece.

Konceptuālu atbalstu tālāka šī jautājuma risināšanai PV ir saņēmis arī no Satiksmes ministrijas, kam minētie priekšlikumi iesniegti izvērtēšanai. PV ir arī izvērtējis riskus gadījumā, ja tiek nolemts ritošā sastāvu neatjaunot un nepieciešams turpināt ieguldīt esošos vilcienu kapitālajos remontos. Šādā gadījumā esot jārēķinās gan ar papildus izdevumiem, gan iespējamu darba kārtībā esošu vilcienu skaita samazināšanos, kas vienlaikus nozīmētu arī reisu skaita samazināšanu.

Izvērtējot finansiālās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai, PV vēlas maksimāli izmantot tās rīcībā jau esošos līdzekļus, pēc iespējas izvairoties no papildus budžeta līdzekļu pieprasīšanas. Finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas, proti - sākot izmantot jaunus elektrovilcienus, krietni samazinās kapitālajiem remontiem nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums. Precīzus finansiālos aprēķinus PV pabeigšot tuvāko nedēļu laikā.

PV jau vairākkārt uzsvēris, ka esošais ritošais sastāvs ir gan tehniski, gan arī morāli novecojis. Tas neatbilst Eiropas Savienības vides aizsardzības prasībām un nenodrošina ES regulas izpildi attiecībā uz pārvadājumu nodrošināšanu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām - cilvēkiem ratiņkrēslos, veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem. Esošajiem vilcieniem ir ļoti zems pasažieru komforta līmenis, aukstajā laikā tajos grūti nodrošināt vienmērīgu temperatūru, vilcieni ir skaļi, ar nelīdzenu gaitu un pastiprinātu vibrāciju brauciena laikā.

Jau ziņots, ka "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) sarunas mediācijas procesā beidzās bez rezultāta, jo pusēm tā arī nav izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu. Savukārt valdība vienojās, ka šim projektam paredzētie 100 miljoni latu ES fondu naudas tiks pārdalīti cietiem projektiem.

Vairāku mēnešu sarunu rezultātā nav bijis iespējams panākt tādu sadarbības līguma versiju, kas pilnībā atbilstu vilcienu iepirkuma nolikumam, dotu iespēju saņemt Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējumu jaunu vilcienu iegādei un neradītu riskus ne PV, ne valsts budžetam, skaidroja Priedniece.

Jau vēstīts, ka SM iepriekš vērsās prokuratūrā, lūdzot izvērtēt pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu PV bijušās valdes darbību saistībā ar vērienīgo jaunu vilcienu iepirkumu. Prokuratūra šajā lietā sākusi kriminālprocesu.

PV iepriekš plānoja iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai ‒ 44 miljoni latu.

Konkursā par vilcienu piegādi uzvarēja CAF, taču ar to noslēgtajā līgumā bija jāveic grozījumi, lai nezaudētu ES līdzfinansējumu 100 miljonu latu apmērā jauno vilcienu iepirkumā. Vienošanās ar CAF par līguma izmaiņām netika panākta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!