Eiropas šaursliežu dzelzceļa projekta "Rail Baltica 2" kopuzņēmumu plānots izveidot īsos termiņos, un jau rīt, 3.oktobrī, Briselē notiks iesaistīto valstu pārstāvju tikšanās, trešdien Ārlietu komisijas Baltijas lietu apakškomisijas sēdē informēja Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta direktors Jānis Eiduks.
Kā ziņots, 16.septembrī Viļņā Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Somijas un Polijas transporta ministri parakstīja kopīgu deklarāciju par "Rail Baltica 2" kopuzņēmuma dibināšanas pamatprincipiem.
Eiduks skaidroja, ka kopuzņēmumu sākotnēji veidos trīs Baltijas valstis ar vienādām daļām, taču vēlāk šīs daļas būs proporcionāli tālākiem ieguldījumiem. Kopuzņēmumam var pievienoties arī Polija un Somija.
Plānots līdz nākamā gada 1.janvārim izstrādāt kopuzņēmuma līgumu un statūtu projektu. Pēc kopuzņēmuma izveides tās pārstāvji vērsīsies Eiropas Komisijā, piesakot "Rail Baltica 2" projektu un pretendējot uz līdzfinansējumu Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) ietvaros. Kopuzņēmums būs arī iepirkumu organizētājs projekta tālākai realizācijai.
Latvijā nedaudz ir ievilcies iepirkums par "Rail Baltica2" projekta turpmāko izpēti, taču oktobrī plānots paziņot rezultātu. Kā biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja Eiduks, aizkavēšanās saistīta ar rūpīgu iepirkuma procedūru izpildi, jo jau tagad esot skaidrs, ka iepirkuma zaudētāji iesniegs sūdzības. Kopumā uz šo iepirkumu esot pieteikušies astoņi pretendenti. Izpētes gaitā, kas beigsies 2015.gada beigās, tiks veikta gan inženierģeoloģiskā izpēte, gan veiktas publiskās apspriešanas un saskaņošanas darbs ar pašvaldībām. Tāpat tiks pētīts, kur konkrēti tiks būvētas jaunās dzelzceļa sliedes un, piemēram, kur tās šķērsos Daugavu.
Eiduks arī "Nozare.lv" atklāja, ka pretendenti piedāvājuši izpēti veikt no nepilniem pieciem (3,54 miljoniem latu) līdz nepilniem deviņiem miljoniem eiro (6,38 miljoniem latu). Patlaban jau uzvarētājs esot zināms, taču drošības pēc pretendentam aizsūtīti papildu pieprasījumi. Ministrijas pārstāvis arī informēja, ka Eiropas Komisija šonedēļ "Rail Baltica 2" projekta realizācijai papildus piešķīrusi aptuveni piecus miljonus eiro, kuri būs paredzēti gan minētajai priekšizpētei, gan citiem ar "Rail Baltica 2" saistītiem projektiem. Nauda piešķirta esošā perioda Eiropas finansējuma gaitā kā papildu finansējums. Līdzīgs lēmums pieņemts arī attiecībā uz Igauniju.
Kā ziņots, "Rail Baltica 2" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs. Latvijai tas izmaksātu 1,27 miljardus eiro (880 miljonus latu), bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro (2,56 miljardus latu). Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām. 2015.gadā tiks iesniegts finansējuma pieprasījums Eiropas Komisijai, lai 2016.gadā varētu sākties darbi. Tālākā finansēšana paredzēta no nākamā finanšu perioda naudas - no 2020.gada.