Latvijas tranzīta nozares pārlieku lielā atkarība no Krievijas energoresursu transportēšanas un pārkraušanas ir faktors, kas rada riskus tranzīta nozares konkurētspējai Baltijas jūras reģionā un netieši arī valsts ekonomiskajai drošībai, uzskata Drošības policija (DP).
Savā ziņojumā par 2013.gadu tā norāda: Latvijas tranzīta nozare, kuras pamatu veido trīs lielās ostas un dzelzceļš, ir viena no Latvijas ekonomikas svarīgākajām nozarēm. Krievijas un caur to tranzītā sūtīto citu valstu kravu apkalpošana Latvijas tranzīta nozarei un Latvijas valsts budžetam kopumā dod ievērojamus ienākumus.
Tomēr nozares pārlieku lielā atkarība no Krievijas ogļu, naftas un naftas produktu tranzīta rada riskus ne tikai pašas nozares konkurētspējai, bet arī valsts ekonomiskajai drošībai, skaidro DP.
"Lai šos riskus mazinātu, ir nepieciešama kravu piegādātāju, to veidu un segmenta, kā arī izcelsmes valstu diversifikācija. 2013.gadā konstatētās tendences liecina, ka, neraugoties uz atsevišķiem diversifikācijas mēģinājumiem, tranzīta nozarē joprojām dominē tādu projektu attīstība, kas minētos riskus tikai palielinās," norādīts pārskatā.
DP par piemēru min plānus Latvijas ostās ilgtermiņā nodrošināt Krievijas ogļu pārkraušanu, kas ir pretrunā ar pēdējo gadu laikā Krievijas īstenoto politiku attīstīt savas ostas un dzelzceļa infrastruktūru uz tām, lai nodrošinātu savu kravu pārkraušanu šajās ostās.
Tādējādi Krievijas ostu kapacitāte pieļauj iespēju jebkurā brīdī būtiski samazināt kravu transportēšanu caur Latvijas tranzīta koridoru. "Šis apstāklis padara Latvijas tranzīta nozari viegli ietekmējamu un var būt par pamatu tādu ekonomisko un politisko lēmumu pieņemšanai valstī, kas ir pretrunā ar Latvijas ekonomiskajām un nacionālās drošības interesēm," brīdina DP.