Tā kā vilcienu nomas iepirkuma uzvarētāju ir paziņojis Iepirkumu uzraudzības birojs, un šodien uzvarētājs publiskots arī Eiropas oficiālajā vēstnesī "Tenders Electronic Daily" (TED), tad vairs nav iespējams pārskatīt rezultātus, tāpēc vienīgā iespēja iegādāties vilcienus par pieņemamu cenu ir jauna iepirkuma organizēšana, skaidroja spāņu kompānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) pārstāvis Ivo Klotiņš.
Viņš atzina, ka nav iespējams šajā situācijā pārskatīt arī otra pretendenta "Hyundai" piedāvājumu, ņemot vērā, ka tas tika diskvalificēts, jo neizpildīja tehniskās prasības attiecībā uz vilcienu augstumu, un tāpēc piedāvājums netika vērtēts. Līdz ar to nekādā veidā pasūtītājs nevarot veikt iepirkuma uzvarētāju maiņa. To nepieļaujot arī Latvijas likumdošana - nevar atgriezties un mainīt rezultātus. Turklāt arī "Hyundai" piedāvājums, salīdzinot ar CAF iepriekš piedāvāto, esot dārgs - gadā nākšoties maksāt ap 10,5 miljoniem eiro un vēl papildus par rezerves daļu fondu ap 506 6680 eiro gadā. Tas pārsniedzot iepriekš Satiksmes noteiktos grieztus 9,9 miljonu eiro apmērā, kas noteikts Satiksmes ministrijas ziņojumā 2013.gadā.
Klotiņš skaidro, ka iepirkuma gaitā CAF uzdevis pasūtītājam divus jautājumus, atsaucoties uz ministrijas ziņojumu, kurā ir atspoguļota informācija par nepieciešamo budžetu. CAF jautājis, kādā veidā tas gatavojas iekļauties budžetā, uz ko tika saņemta atbilde, ka Satiksmes ministrijas (SM) ziņojums nav konkursa nolikuma sastāvdaļa un tas neattiecas uz konkursu. Tāpat CAF esot norādījis, ka "Pasažieru vilciens" ir līgums ar Autotransporta direkciju tikai uz septiņiem gadiem, un jautājis, kādā veidā tas tiks pagarināts. Arī uz šo jautājumu uzņēmumam atbildēts, ka tas neattiecas uz konkrēto iepirkumu. "CAF ar to grib norādīt, ka jau pirmajā sarunu raundā tika aktualizēti šie jautājumi," skaidroja Klotiņš.
Kā ziņots, par AS "Pasažieru vilciens" (PV) jauno valdes priekšsēdi iecelts Satiksmes ministrijas (SM) Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubāns, žurnālistus brīfingā informēja valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis Dins Merirands. Valdē vēl apstiprināti "Latvijas Dzelzceļa" (LDz) finanšu direktors Māris Bremze un LDz darbinieks Mikus Pērse.
Lubāns norādīja, ka valdei ir doti precīzi uzdevumi - rast veidu, kā mazināt uzņēmuma budžeta deficītu, tāpat jālemj par vilcienu nomas iepirkuma iespējamo turpināšanu. Šodien iepazīstoties ar operatīvo finanšu situāciju uzņēmumā, Lubāns sapratis, ka būs arī jāpielieto krīzes menedžmenta metodes. Risinājumu nomas iepirkumam valde piedāvāšot divu nedēļu laikā, bet budžeta deficīta risinājumus mēģināšot rast divu mēnešu laikā.
Lubāns skaidroja, ka vispirms jāizvērtē vilcienu nomas līdzšinējā konkursa procedūra, kā arī iespējamie riski, pieņemot vienu vai otru lēmumu. Patlaban tikšot izvērtēts, cik pamatotas ir uzvarētāja piedāvātās darījuma summas, un Lubāns neizslēdza iespēju, ka sagatavoto līgumu ar "Stadler" varētu arī neparakstīt. Taču vispirms esot jāizpēta iepirkuma juridiskais rāmis, tad arī valde sapratīšot, kādā situācijā uzņēmums ir un uz kurieni virzīties tālāk. Attiecībā uz otru pretendentu "Hyundai" Lubāns norādīja, ka patlaban viņam nav informācijas, kāpēc "Hyundai" piedāvājums ir noraidīts un cik lieli riski būtu, ja pārskatītu iepirkuma komisijas lēmumus. Par to, cik plašas ir manevra iespējas, uzņēmuma valde SM ziņošot pēc divām nedēļām. Būtiska esot arī abu iepirkuma pretendentu nostāja un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumi. Pagaidām Lubānam nebija informācijas, ka "Hyundai" ir iesniedzis birojam sūdzību.
Jau vēstīts, ka PV izsludinātajā jaunu elektrovilcienu nomas iepirkumā uzvarēja Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG". Konkursa mērķis ir nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.
Pēc pretendentu iesniegto dokumentu atvēršanas tika konstatēts, ka Polijas kompānija "Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA" nav iesniegusi savu piedāvājumu. Savukārt Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija bija spiesta noraidīt, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.