Viņš informēja, ka 2013.gadā Latvijā kopumā pirmreizēji tika reģistrēti 44 574 lietoti automobiļi, turpretī jauni - 12 811. Arī šī gada pirmajos piecos mēnešos Latvijā ir ievesti un pirmo reizi reģistrēti 18 417 lietoti pasažieru automobiļi, kas ir gandrīz četras reizes vairāk nekā jauni pasažieru automobiļi - 5038. "Lietoto auto tirdzniecībā imports strauji palielinās, un jaunu auto imports šim apjomam līdzi netiek," uzsvēra Rūtiņš.
Lietotu automobiļu kopējā tirgus aktivitāte tiek raksturota ne tikai ar pirmo reizi reģistrētajiem automobiļiem, bet arī ar darījumiem - īpašnieku maiņām iekšējā tirgū. Piemēram, 2013.gadā papildus 44 560 ievestiem auto tika veikti arī 68 326 īpašnieku maiņu darījumi, kas kopā veidoja gandrīz 113 000 kopējo darījumu.
"Veicot detalizētu šo darījumu analīzi, esam konstatējuši, ka apmēram puse no visiem lietotu auto iegādes darījumiem ir vērtējami kā aizdomīgi no pievienotās vērtības nodokļa krāpniecības viedokļa. Tāpat tiek veikts neadekvāti liels pirmo reizi reģistrēto automobiļu apjoms uz fizisko personu vārda, kas liecina par lielu varbūtību iegādes dokumentu viltošanā," atzina eksperts.
Rūtiņš prognozēja, ka Latvija, iespējams, vēl ilgi nebūs starp tām Eiropas Savienības valstīm, kas autoparka efektīvu atjaunošanu spēs nodrošināt tikai uz jaunu automobiļu rēķina. Ja Latvijā uz vienu jaunu auto tiek pārdoti aptuveni desmit lietoti auto, tad attīstītajās valstīs šī proporcija ir viens pret trīs vai viens pret pieci.
"Šī ir objektīvā realitāte, un tāda tā būs vēl ilgu laiku. Tas nav nekas slikts - ar nosacījumu, ka arī lietotu auto tirgus ir sakārtots un kvalitatīvs. Tomēr tieši lietotu auto tirgū notiek masveida krāpniecība, dažāda veida manipulācijas, no kurām cieš ne tikai auto pircēji, bet arī valsts budžets un mūsu starptautiskā reputācija. Šī ir Ekonomikas ministrijas vistiešākā atbildība, veidot tādu uzņēmējdarbības vidi, kas atbalsta godīgumu, caurskatāmību un likumību," uzsvēra Auto asociācijas viceprezidents.