Anrijs Matīss
Foto: PantherMedia/Scanpix
Jauniem vilcieniem ir jābūt, jo esošie ir nolietojušies un tiem ir beidzas derīguma termiņš, otrdien Latvijas Televīzijā paziņoja satiksmes ministrs Anrijs Matīss ( V).

Vilcienu sastāvu nomaiņai jānotiek līdz 2016.gadam, pārliecību pauda ministrs. 

Vilcieni ražoti pirms  30 un 40 gadiem, un tos nevar ilgāk ekspluatēt. 

Tāpat viņš atzina, ka pie esošās vilcienu pakalpojumu kvalitātes, neredz iespēju sadārdzināties biļešu cenām, taču nākotnē, ir jāskatās kā būs ar jauniem vilcieniem. Ja vilcienam pieaugs pasažieru skaits par 50-60% kā tas bija Igaunijā, tad biļešu cenām nebūtu jāsadārdzinās, taču, ja šis pasažieru skaita pieaugums nebūs tik liels, tad būs jāvērtē iespējamā cenu paaugstināšana. 

Jau ziņots, ka AS "Pasažieru vilciens" jaunā valde jūlija beigās pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām.

Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam. .

Kā ziņots, jūlija sākumā "Pasažieru vilciena" izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums "Stadler Bussnang AG" ("Stadler"). Dienvidkorejas uzņēmuma "Hyundai Rotem Company" iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Dienvidkorejas uzņēmums pauda gatavību apstrīdēt iepirkuma konkursa rezultātus. Šī konkursa mērķis bija nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām.

Pēc konkursa rezultātu paziņošanas tā brīža "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis paziņoja, ka papildu valsts dotācijas "Stadler" vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas un vilcienu noma tiks finansēta no "Pasažieru vilciena" pašu līdzekļiem.

Dažas dienas vēlāk, 7.jūlijā, satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) paziņoja, ka akcionāru sapulce lems par "Pasažieru vilciena" valdes nomaiņu. Matīss toreiz žurnālistiem skaidroja, ka uzņēmuma valde netiek galā ar uzdevumiem, kas tai izvirzīti, tāpat neesot pārliecības, ka uzņēmums varēs finansēt vilcienu nomu, neprasot papildu līdzekļus no valsts budžeta, turklāt arī noteiktā uzvarētāja "Stadler" piedāvājums esot krietni dārgāks nekā Igaunijā. Vairāki nomas finansējuma skaitļi esot balstīti uz pieņēmumiem un interpretāciju. Neesot neviena dokumenta, kas apliecinātu, ka būs pieejams nepieciešamais finansējums.

Tās pašas dienas vakarā "Pasažieru vilciena" valde iesniedza atlūgumus.

8.jūlijā tika iecelta jauna valde - par "Pasažieru vilciena" jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts Andris Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus Pērse.

Šī ir jau otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, "Pasažieru vilciens" un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās "Pasažieru vilciena" valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!