Automašīnu "Kia" importētājs Baltijas valstīs, Igaunijas kompānija AS "KIA Auto" un tās mātesuzņēmums "Tallinna Kaubamaja" tiesā pārsūdzēs Konkurences padomes (KP) lēmumu sodīt uzņēmumu ar 134 514 eiro, informēja "Kia Auto" pārstāvji zvērinātu advokātu birojā "Sorainen".
Uzņēmums KP lēmumu par it kā ierobežojošiem garantijas noteikumiem pārsūdzēs Latvijas Administratīvajā apgabaltiesā.
Kā ziņots, ka ar KP lēmumu abiem uzņēmumiem uzlikts solidārs pienākums samaksāt sodu. Lēmumā apgalvots, ka "Kia Auto" ieviestā vieglo automašīnu garantijas apkalpošanas kārtība ierobežo pasažieru automašīnu remontu neatkarīgajos servisos un neoriģinālo rezerves daļu izmantošanu. Taču "Sorainen" uzsver, ka patiesībā šādas garantijas kārtības mērķis ir nodrošināt pasažieru automašīnu drošību, un ar to netiek izslēgti neatkarīgie remontētāji vai atbilstošu rezerves daļu izmantošana. "Kia Auto" pārtrauc sadarbību ar pilnvarotajiem remontētājiem, kuri mēģina īstenot jebkādu ierobežojošu praksi, un regulāri pārbauda savus sadarbības partnerus.
Tāpat "Kia Auto" un "Tallinna Kaubamaja" neatbalsta veidu, kā KP interpretē lēmumu un publiski to pasniedz kā ilgstošu un nepārtrauktu pārkāpumu, tādējādi radot nepienācīgu un nepamatotu kaitējumu "Kia Auto" un "Tallinna Kaubamaja" reputācijai.
"Faktiski "Kia Auto" un "Tallinna Kaubamaja" ir uzlikts sods un piemērota atbildība par vienpusējām darbībām, ko pieļāvis viens sadarbības partneris, proti, "Gros Auto Grupa", kas atteicās veikt garantijas remontu automašīnai "Kia Ceed", jo automašīnas tehnisko apskati bija veicis SIA "Auto Stils Serviss", nevis pilnvarots "Kia" serviss," apgalvo "Kia" importētāja pārstāvji.
"Kia Auto" arī uzsver, ka visas KP veiktās izpētes pamatā ir bijis tikai šis viens gadījums. KP nav bijuši pierādījumi par citiem gadījumiem, kur "Kia" īpašniekiem vai lietotājiem būtu liegts garantijas remonts. Turklāt izmeklēšanas laikā "Kia Auto" sniedzis vairākus paskaidrojumus KP par "Kia Auto" garantijas noteikumiem, kārtību, lai nodrošinātu tās pareizu piemērošanu, un iespēju sazināties ar "Kia Auto" kā importētāju, ja jebkurš pilnvarotais remontētājs jebkāda iemesla dēļ atsaka garantijas remontu. "Kia Auto" arī iesniegusi atbalsta dokumentāciju un procedūras. Taču KP esot ignorējusi paskaidrojumus par "Kia" garantijas noteikumiem un to praktisko pielietošanu.
Tāpat "Sorainen" norāda, ka KP neveica "Kia" pasažieru automašīnu īpašnieku un lietotāju aptauju, lai noteiktu, vai bijuši jebkādi citi gadījumi, kad ir nepamatoti atteikta garantija vai faktiski notikusi neatkarīgu autoservisu tirgus vai rezerves daļu tirgus tiesību ierobežošana. Tāpat "Kia Auto" advokāti norāda, ka, KP piemērojot solidāru atbildību "Tallinna Kaubamaja" kā "Kia Auto" holdinga sabiedrībai, tiek būtiski mainīta mātes sabiedrības atbildības doktrīna, kā to parasti saprot un piemēro konkurences iestādes.
Kā ziņots, līdztekus sodam "Kia Auto" piemērots arī tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu un informēt "Kia" automašīnu īpašniekus par viņu tiesībām, nezaudējot garantiju, veikt auto tehniskās apkopes un ārpus garantijas remontus pie neatkarīgiem remontētājiem, kā arī izmantot ne vien "Kia" oriģinālās rezerves daļas, bet arī atbilstošas kvalitātes analogas rezerves daļas.
Igaunijas uzņēmums "Kia Auto" ir vienīgais ražotāja pilnvarotais "Kia" markas automobiļu importētājs Latvijā. "Kia Auto" izvēlas un apstiprina pilnvarotos pārstāvjus, kas tirgo "Kia" automašīnas un veic tām ražotāja vai importētāja apmaksāto garantijas remontu.
Pārkāpuma izpēti KP sāka pēc iesnieguma no auto īpašnieka, kam tika atteikts garantijas remonts pēc tehniskās apkopes veikšanas neatkarīgā servisā. Lietas izpētes gaitā KP konstatēja, ka "Kia Auto" klientiem paredzētajā apkopes un remonta grāmatiņā dažādos periodos iekļāvusi garantijas nosacījumus, kas paredz, ka garantija saglabājas, ja tehniskās apkopes un remonti automašīnām veikti vienīgi autorizētajos servisos un izmantotas tikai "Kia" oriģinālās rezerves daļas, kā arī katras tehniskās apkopes dati ar parakstu jāapliecina pilnvarota servisa pārstāvim, bet neatkarīgie servisi to nevar izpildīt.
Tāpat grāmatiņā bija noteikts, ka tām rezerves daļām, kuras uzstādījis neatkarīgais remontētājs, netiks veikta bezmaksas nomaiņa. Konkurenci ierobežojoši nosacījumi bija norādīti arī pilnvaroto pārstāvju interneta vietnēs.
Kā liecina informācija "Kia Auto" mājaslapā, uzņēmums sāka darbību 1994.gada 17.maijā, kad tika parakstīts līgums ar "Kia Motors" par "Kia" automašīnu importēšanu Igaunijā. Kopš 1999.gada "Kia Auto" ir importētāja tiesības arī Lietuvā, un kopš 2002.gada - Latvijā.
Kopumā "Kia" ir aptuveni 20 dīleri Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. 2006.gada decembrī "Tallinna Kaubamaja" noslēdza līgumu, kā rezultātā ieguva 100% "Kia Auto" akciju.
Tāpat informācija "Kia Auto" mājaslapā liecina, ka Latvijā "Kia" dīleri ir SIA "Forum Auto" Rīgā, SIA "Mitau Motors" Jelgavā, SIA "Skill Auto" Daugavpilī un SIA "Ardala" Liepājā.
Latvijā šā gada pirmajos septiņos mēnešos pārdotas 327 "Kia" automašīnas, kas ir par 55,7% vairāk nekā pērn, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "Kia" dīleris "Forum Auto". Pērn attiecīgajā laika posmā "Forum Auto", kas darbojās ar nosaukumu SIA "Kia Automobiles", pārdeva 210 "Kia" automašīnas.
Tāpat šogad septiņos mēnešos Latvijā palielinājusies "Kia" zīmola tirgus daļa, sasniedzot 4,83% atzīmi. Pērn tā bija 3,53%. Šajā laika posmā pieprasītākie "Kia" modeļi Latvijā bija "cee`d" un "Sportage".